DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/379 |
Resumo: | The objective of the article is to analyze how the theme on screen develops in the continuing education courses for teachers in two Brazilian cities, Cuiabá in the state of Mato Grosso and Presidente Dutra, in Bahia, as well as to identify if in their initial training there were subjects that prepare for inclusive education processes and whether, in the exercise of teaching, these educators had opportunities for continued training in this area. The methodology adopted the perspective of the qualitative approach and the main instrument for collecting information was an electronic questionnaire available on Google Forms. Theoretically, the article is supported by Diniz (2012), Duek (2014), Pletsch (2009), among others. The results show that the teachers interviewed recognize the importance of discussing the theme of inclusion in the school environment, whether in initial or continuing education, as well as, they recognize that many actions by the competent bodies have remained only in the normative documents. |
id |
IFMT_d696a928ac4ce4066c8b16f3a315b70d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/379 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERSDISCUSIONES SOBRE EDUCACIÓN INCLUSIVA EN EL ESPACIOS DE CURSOS DE FORMACIÓN INICIAL Y CONTINUA PARA PROFESORESDISCUSSÕES SOBRE A EDUCAÇÃO INCLUSIVA NOS ESPAÇOS DOS CURSOS DE FORMAÇÃO INICIAL E CONTINUADA DE PROFESSORESEducaçãoFormaçãoInclusãoProfessoresEducationTrainingInclusionTeachersEducaciónCapacitaciónInclusiónMaestrosThe objective of the article is to analyze how the theme on screen develops in the continuing education courses for teachers in two Brazilian cities, Cuiabá in the state of Mato Grosso and Presidente Dutra, in Bahia, as well as to identify if in their initial training there were subjects that prepare for inclusive education processes and whether, in the exercise of teaching, these educators had opportunities for continued training in this area. The methodology adopted the perspective of the qualitative approach and the main instrument for collecting information was an electronic questionnaire available on Google Forms. Theoretically, the article is supported by Diniz (2012), Duek (2014), Pletsch (2009), among others. The results show that the teachers interviewed recognize the importance of discussing the theme of inclusion in the school environment, whether in initial or continuing education, as well as, they recognize that many actions by the competent bodies have remained only in the normative documents.El objetivo del artículo es analizar cómo se desarrolla la temática en pantalla en los cursos de educación continua para docentes en dos ciudades brasileñas, Cuiabá en el estado de Mato Grosso y Presidente Dutra, en Bahía, así como identificar si en su formación inicial hubo asignaturas que preparan para procesos de educación inclusiva y si, en el ejercicio de la docencia, estos educadores tuvieron oportunidades de formación continua en este ámbito. La metodología adoptó la perspectiva del enfoque cualitativo y el principal instrumento de recolección de información fue un cuestionario electrónico disponible en Google Forms. Teóricamente, el artículo está respaldado por Diniz (2012), Duek (2014), Pletsch (2009), entre otros. Los resultados muestran que los docentes entrevistados reconocen la importancia de discutir el tema de la inclusión en el ámbito escolar, ya sea en la educación inicial o continua, así como, reconocen que muchas acciones de los órganos competentes se han quedado solo en los documentos normativos.O objetivo do artigo é analisar como a temática em tela se desenvolve nos cursos de formação continuada dos professores em duas cidades brasileiras, Cuiabá, no estado de Mato Grosso e Presidente Dutra, na Bahia, assim como identificar se houve, em sua formação inicial, disciplinas que os preparassem para os processos de educação inclusiva e se, no exercício da docência, tais educadores tiveram oportunidades para formações continuadas na área. A metodologia baseou-se na perspectiva da abordagem qualitativa e o principal instrumento de coleta de informações foi um questionário eletrônico disponibilizado no Google Forms. Teoricamente, o artigo se apoia em Diniz (2012), Duek (2014), Pletsch (2009), entre outros. Os resultados apontam que os professores entrevistados reconhecem a importância de discutir a temática da inclusão no ambiente escolar, seja na formação inicial ou continuada e, da mesma forma, reconhecem que muitas ações por parte dos órgãos competentes têm permanecido presentes apenas nos documentos normativos.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/37910.23926/RPD.2021.v6.n1.e016.id1096Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e016Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e016Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0162526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/379/370Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Cunha, Jáisse Mendes Silva Pereira, Luciano daAlves Pereira, Cláudio2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/379Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS DISCUSIONES SOBRE EDUCACIÓN INCLUSIVA EN EL ESPACIOS DE CURSOS DE FORMACIÓN INICIAL Y CONTINUA PARA PROFESORES DISCUSSÕES SOBRE A EDUCAÇÃO INCLUSIVA NOS ESPAÇOS DOS CURSOS DE FORMAÇÃO INICIAL E CONTINUADA DE PROFESSORES |
title |
DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS |
spellingShingle |
DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS Souza Cunha, Jáisse Mendes Educação Formação Inclusão Professores Education Training Inclusion Teachers Educación Capacitación Inclusión Maestros |
title_short |
DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS |
title_full |
DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS |
title_fullStr |
DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS |
title_full_unstemmed |
DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS |
title_sort |
DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS |
author |
Souza Cunha, Jáisse Mendes |
author_facet |
Souza Cunha, Jáisse Mendes Silva Pereira, Luciano da Alves Pereira, Cláudio |
author_role |
author |
author2 |
Silva Pereira, Luciano da Alves Pereira, Cláudio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Cunha, Jáisse Mendes Silva Pereira, Luciano da Alves Pereira, Cláudio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Formação Inclusão Professores Education Training Inclusion Teachers Educación Capacitación Inclusión Maestros |
topic |
Educação Formação Inclusão Professores Education Training Inclusion Teachers Educación Capacitación Inclusión Maestros |
description |
The objective of the article is to analyze how the theme on screen develops in the continuing education courses for teachers in two Brazilian cities, Cuiabá in the state of Mato Grosso and Presidente Dutra, in Bahia, as well as to identify if in their initial training there were subjects that prepare for inclusive education processes and whether, in the exercise of teaching, these educators had opportunities for continued training in this area. The methodology adopted the perspective of the qualitative approach and the main instrument for collecting information was an electronic questionnaire available on Google Forms. Theoretically, the article is supported by Diniz (2012), Duek (2014), Pletsch (2009), among others. The results show that the teachers interviewed recognize the importance of discussing the theme of inclusion in the school environment, whether in initial or continuing education, as well as, they recognize that many actions by the competent bodies have remained only in the normative documents. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/379 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e016.id1096 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/379 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e016.id1096 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/379/370 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e016 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e016 Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e016 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943146352640 |