DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351 |
Resumo: | This research aims to verify the importance of the development of didactic games for the students of Degree in Chemistry in the Pedagogical Practices Workshops courses and their contribution to the teaching practice. In these courses, the undergraduates are the authors of the teaching materials, learning to plan classes with the use of them, seeking to harmonize theory and practice in a contextualized way. This is a qualitative and descriptive research carried out through a questionnaire answered by students in the Chemistry Degree course. The results refer to a specific time and context and suggest that this strategy is effective for the professional training of the students, who, in a dynamic of action and reflection, learn how to be the authors of their work proposal, producing didactic materials and expanding their knowledge at the same time as they experience teaching since the beginning of the course. |
id |
IFMT_e69a99333ec4eed5c2aa6a55c631789e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/351 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPSDESARROLLO DE JUEGOS DIDÁCTICOS PARA LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA: UNA EXPERIENCIA DE TALLERES DE PRÁCTICAS PEDAGÓGICASDESENVOLVIMENTO DE JOGOS DIDÁTICOS PARA O ENSINO DE QUÍMICA: UMA EXPERIÊNCIA DAS OFICINAS DE PRÁTICAS PEDAGÓGICASJogos DidáticosEnsino de QuímicaFormação DocenteEducational GamesChemistry TeachingTeacher EducationJuegos EducacionalesEnseñanza de la QuímicaEducación del ProfesoradoThis research aims to verify the importance of the development of didactic games for the students of Degree in Chemistry in the Pedagogical Practices Workshops courses and their contribution to the teaching practice. In these courses, the undergraduates are the authors of the teaching materials, learning to plan classes with the use of them, seeking to harmonize theory and practice in a contextualized way. This is a qualitative and descriptive research carried out through a questionnaire answered by students in the Chemistry Degree course. The results refer to a specific time and context and suggest that this strategy is effective for the professional training of the students, who, in a dynamic of action and reflection, learn how to be the authors of their work proposal, producing didactic materials and expanding their knowledge at the same time as they experience teaching since the beginning of the course.Esta investigación tiene como objetivo verificar la importancia del desarrollo de juegos didácticos para los estudiantes de la Licenciatura en Química en los Talleres de Prácticas Pedagógicas y su contribución a la práctica docente. En estas asignaturas los estudiantes de pregrado son los autores de los materiales didácticos aprendiendo a planificar las clases con el uso de los mismos, buscando armonizar la teoría y la práctica de forma contextualizada. Se trata de una investigación cualitativa y descriptiva realizada a través de un cuestionario respondido por los estudiantes de la Licenciatura en Química. Los resultados se refieren a un momento y contexto específicos y sugieren que esta estrategia es efectiva para la formación profesional del egresado que, en una dinámica de acción y reflexión, aprende a ser el autor de su propuesta de trabajo, produciendo materiales didácticos y ampliando conocimientos mientras experimenta la experiencia docente desde el inicio del curso.Esta pesquisa visa verificar a importância do desenvolvimento de jogos didáticos para os acadêmicos do curso de Licenciatura em Química nas disciplinas de Oficinas de Práticas Pedagógicas e sua contribuição para a prática docente. Nestas disciplinas os licenciandos são os autores dos materiais didáticos, aprendendo a planejar aulas com a utilização dos mesmos, buscando harmonizar teoria e prática de forma contextualizada. Esta é uma pesquisa qualitativa e descritiva realizada através de um questionário respondido por estudantes do curso de Licenciatura em Química. Os resultados são referentes a um tempo e contexto específicos e sugerem que esta estratégia é eficaz para a formação profissional dos licenciandos que, numa dinâmica de ação e reflexão, vão aprendendo a serem autores de suas propostas de trabalho, produzindo materiais didáticos e ampliando conhecimentos ao mesmo tempo que vivenciam desde o início do curso a experiência do ensinar.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/35110.23926/RPD.2021.v6.n2.e063.id1141Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e063Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e063Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0632526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351/343Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKatiuce Moccelini, Sally Gonçalves Sete, Douglas2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/351Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS DESARROLLO DE JUEGOS DIDÁCTICOS PARA LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA: UNA EXPERIENCIA DE TALLERES DE PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS DESENVOLVIMENTO DE JOGOS DIDÁTICOS PARA O ENSINO DE QUÍMICA: UMA EXPERIÊNCIA DAS OFICINAS DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS |
title |
DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS |
spellingShingle |
DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS Katiuce Moccelini, Sally Jogos Didáticos Ensino de Química Formação Docente Educational Games Chemistry Teaching Teacher Education Juegos Educacionales Enseñanza de la Química Educación del Profesorado |
title_short |
DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS |
title_full |
DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS |
title_fullStr |
DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS |
title_full_unstemmed |
DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS |
title_sort |
DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS |
author |
Katiuce Moccelini, Sally |
author_facet |
Katiuce Moccelini, Sally Gonçalves Sete, Douglas |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves Sete, Douglas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Katiuce Moccelini, Sally Gonçalves Sete, Douglas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogos Didáticos Ensino de Química Formação Docente Educational Games Chemistry Teaching Teacher Education Juegos Educacionales Enseñanza de la Química Educación del Profesorado |
topic |
Jogos Didáticos Ensino de Química Formação Docente Educational Games Chemistry Teaching Teacher Education Juegos Educacionales Enseñanza de la Química Educación del Profesorado |
description |
This research aims to verify the importance of the development of didactic games for the students of Degree in Chemistry in the Pedagogical Practices Workshops courses and their contribution to the teaching practice. In these courses, the undergraduates are the authors of the teaching materials, learning to plan classes with the use of them, seeking to harmonize theory and practice in a contextualized way. This is a qualitative and descriptive research carried out through a questionnaire answered by students in the Chemistry Degree course. The results refer to a specific time and context and suggest that this strategy is effective for the professional training of the students, who, in a dynamic of action and reflection, learn how to be the authors of their work proposal, producing didactic materials and expanding their knowledge at the same time as they experience teaching since the beginning of the course. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e063.id1141 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e063.id1141 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351/343 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e063 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e063 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e063 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943076098048 |