DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Katiuce Moccelini, Sally
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gonçalves Sete, Douglas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351
Resumo: This research aims to verify the importance of the development of didactic games for the students of Degree in Chemistry in the Pedagogical Practices Workshops courses and their contribution to the teaching practice. In these courses, the undergraduates are the authors of the teaching materials, learning to plan classes with the use of them, seeking to harmonize theory and practice in a contextualized way. This is a qualitative and descriptive research carried out through a questionnaire answered by students in the Chemistry Degree course. The results refer to a specific time and context and suggest that this strategy is effective for the professional training of the students, who, in a dynamic of action and reflection, learn how to be the authors of their work proposal, producing didactic materials and expanding their knowledge at the same time as they experience teaching since the beginning of the course.
id IFMT_e69a99333ec4eed5c2aa6a55c631789e
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/351
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPSDESARROLLO DE JUEGOS DIDÁCTICOS PARA LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA: UNA EXPERIENCIA DE TALLERES DE PRÁCTICAS PEDAGÓGICASDESENVOLVIMENTO DE JOGOS DIDÁTICOS PARA O ENSINO DE QUÍMICA: UMA EXPERIÊNCIA DAS OFICINAS DE PRÁTICAS PEDAGÓGICASJogos DidáticosEnsino de QuímicaFormação DocenteEducational GamesChemistry TeachingTeacher EducationJuegos EducacionalesEnseñanza de la QuímicaEducación del ProfesoradoThis research aims to verify the importance of the development of didactic games for the students of Degree in Chemistry in the Pedagogical Practices Workshops courses and their contribution to the teaching practice. In these courses, the undergraduates are the authors of the teaching materials, learning to plan classes with the use of them, seeking to harmonize theory and practice in a contextualized way. This is a qualitative and descriptive research carried out through a questionnaire answered by students in the Chemistry Degree course. The results refer to a specific time and context and suggest that this strategy is effective for the professional training of the students, who, in a dynamic of action and reflection, learn how to be the authors of their work proposal, producing didactic materials and expanding their knowledge at the same time as they experience teaching since the beginning of the course.Esta investigación tiene como objetivo verificar la importancia del desarrollo de juegos didácticos para los estudiantes de la Licenciatura en Química en los Talleres de Prácticas Pedagógicas y su contribución a la práctica docente. En estas asignaturas los estudiantes de pregrado son los autores de los materiales didácticos aprendiendo a planificar las clases con el uso de los mismos, buscando armonizar la teoría y la práctica de forma contextualizada. Se trata de una investigación cualitativa y descriptiva realizada a través de un cuestionario respondido por los estudiantes de la Licenciatura en Química. Los resultados se refieren a un momento y contexto específicos y sugieren que esta estrategia es efectiva para la formación profesional del egresado que, en una dinámica de acción y reflexión, aprende a ser el autor de su propuesta de trabajo, produciendo materiales didácticos y ampliando conocimientos mientras experimenta la experiencia docente desde el inicio del curso.Esta pesquisa visa verificar a importância do desenvolvimento de jogos didáticos para os acadêmicos do curso de Licenciatura em Química nas disciplinas de Oficinas de Práticas Pedagógicas e sua contribuição para a prática docente. Nestas disciplinas os licenciandos são os autores dos materiais didáticos, aprendendo a planejar aulas com a utilização dos mesmos, buscando harmonizar teoria e prática de forma contextualizada. Esta é uma pesquisa qualitativa e descritiva realizada através de um questionário respondido por estudantes do curso de Licenciatura em Química. Os resultados são referentes a um tempo e contexto específicos e sugerem que esta estratégia é eficaz para a formação profissional dos licenciandos que, numa dinâmica de ação e reflexão, vão aprendendo a serem autores de suas propostas de trabalho, produzindo materiais didáticos e ampliando conhecimentos ao mesmo tempo que vivenciam desde o início do curso a experiência do ensinar.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/35110.23926/RPD.2021.v6.n2.e063.id1141Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e063Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e063Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0632526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351/343Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKatiuce Moccelini, Sally Gonçalves Sete, Douglas2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/351Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS
DESARROLLO DE JUEGOS DIDÁCTICOS PARA LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA: UNA EXPERIENCIA DE TALLERES DE PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS
DESENVOLVIMENTO DE JOGOS DIDÁTICOS PARA O ENSINO DE QUÍMICA: UMA EXPERIÊNCIA DAS OFICINAS DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS
title DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS
spellingShingle DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS
Katiuce Moccelini, Sally
Jogos Didáticos
Ensino de Química
Formação Docente
Educational Games
Chemistry Teaching
Teacher Education
Juegos Educacionales
Enseñanza de la Química
Educación del Profesorado
title_short DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS
title_full DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS
title_fullStr DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS
title_full_unstemmed DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS
title_sort DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAMES FOR TEACHING CHEMISTRY: AN EXPERIENCE OF PEDAGOGICAL PRACTICES WORKSHOPS
author Katiuce Moccelini, Sally
author_facet Katiuce Moccelini, Sally
Gonçalves Sete, Douglas
author_role author
author2 Gonçalves Sete, Douglas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Katiuce Moccelini, Sally
Gonçalves Sete, Douglas
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos Didáticos
Ensino de Química
Formação Docente
Educational Games
Chemistry Teaching
Teacher Education
Juegos Educacionales
Enseñanza de la Química
Educación del Profesorado
topic Jogos Didáticos
Ensino de Química
Formação Docente
Educational Games
Chemistry Teaching
Teacher Education
Juegos Educacionales
Enseñanza de la Química
Educación del Profesorado
description This research aims to verify the importance of the development of didactic games for the students of Degree in Chemistry in the Pedagogical Practices Workshops courses and their contribution to the teaching practice. In these courses, the undergraduates are the authors of the teaching materials, learning to plan classes with the use of them, seeking to harmonize theory and practice in a contextualized way. This is a qualitative and descriptive research carried out through a questionnaire answered by students in the Chemistry Degree course. The results refer to a specific time and context and suggest that this strategy is effective for the professional training of the students, who, in a dynamic of action and reflection, learn how to be the authors of their work proposal, producing didactic materials and expanding their knowledge at the same time as they experience teaching since the beginning of the course.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e063.id1141
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e063.id1141
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/351/343
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e063
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e063
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e063
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943076098048