THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Herminio , Ana Beatriz
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Mary Adam , Joyce
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637
Resumo: This article aims to show the issue of school violence generated by girls, from the teachers and headteachers perceptions and their expectation regarding female behavior. The study assumes that the relations of gender and sexuality are fundamental to understand the perceptions of teachers and principals related to the phenomenon of school's violence and indiscipline (taking as basis all reports presented on occurrences books). This research presents qualitative approach and had as a framework, two public elementary schools environments, cycle II, in one of São Paulo’s countryside city.
id IFMT_f6daa09b400292fc541aa674f25edee4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/637
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONSPROTAGONISMO DE VIOLÊNCIA ESCOLAR POR MENINAS: PERCEPÇÕES DE PROFESSORES E DIRETORES NOS CADERNOS DE OCORRÊNCIAViolênciaGêneroEscolaViolenceGenderSchoolThis article aims to show the issue of school violence generated by girls, from the teachers and headteachers perceptions and their expectation regarding female behavior. The study assumes that the relations of gender and sexuality are fundamental to understand the perceptions of teachers and principals related to the phenomenon of school's violence and indiscipline (taking as basis all reports presented on occurrences books). This research presents qualitative approach and had as a framework, two public elementary schools environments, cycle II, in one of São Paulo’s countryside city.O presente artigo se propõe a tratar a temática do protagonismo de violência escolar por meninas, a partir das percepções de professores e Direção, presentes em registros de cadernos de ocorrência e sua expectativa de comportamento feminino. O estudo parte do pressuposto de que as relações de gênero e sexualidade são fundamentais para a compreensão das percepções de professores e diretores do fenômeno da violência escolar e da indisciplina, presentes em seus registros nos cadernos de ocorrência. A abordagem desta pesquisa é qualitativa e tem como contexto duas escolas públicas de ensino fundamental ciclo II de uma cidade do interior paulista.Revista Prática Docente2017-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/63710.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p366-381.id66Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-381Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-381Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-3812526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637/626Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHerminio , Ana BeatrizMary Adam , Joyce2023-06-01T15:54:58Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/637Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T15:54:58Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS
PROTAGONISMO DE VIOLÊNCIA ESCOLAR POR MENINAS: PERCEPÇÕES DE PROFESSORES E DIRETORES NOS CADERNOS DE OCORRÊNCIA
title THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS
spellingShingle THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Herminio , Ana Beatriz
Violência
Gênero
Escola
Violence
Gender
School
title_short THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_full THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_fullStr THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_full_unstemmed THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_sort THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS
author Herminio , Ana Beatriz
author_facet Herminio , Ana Beatriz
Mary Adam , Joyce
author_role author
author2 Mary Adam , Joyce
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Herminio , Ana Beatriz
Mary Adam , Joyce
dc.subject.por.fl_str_mv Violência
Gênero
Escola
Violence
Gender
School
topic Violência
Gênero
Escola
Violence
Gender
School
description This article aims to show the issue of school violence generated by girls, from the teachers and headteachers perceptions and their expectation regarding female behavior. The study assumes that the relations of gender and sexuality are fundamental to understand the perceptions of teachers and principals related to the phenomenon of school's violence and indiscipline (taking as basis all reports presented on occurrences books). This research presents qualitative approach and had as a framework, two public elementary schools environments, cycle II, in one of São Paulo’s countryside city.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637
10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p366-381.id66
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p366-381.id66
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637/626
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-381
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-381
Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-381
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944693002240