THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637 |
Resumo: | This article aims to show the issue of school violence generated by girls, from the teachers and headteachers perceptions and their expectation regarding female behavior. The study assumes that the relations of gender and sexuality are fundamental to understand the perceptions of teachers and principals related to the phenomenon of school's violence and indiscipline (taking as basis all reports presented on occurrences books). This research presents qualitative approach and had as a framework, two public elementary schools environments, cycle II, in one of São Paulo’s countryside city. |
id |
IFMT_f6daa09b400292fc541aa674f25edee4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/637 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONSPROTAGONISMO DE VIOLÊNCIA ESCOLAR POR MENINAS: PERCEPÇÕES DE PROFESSORES E DIRETORES NOS CADERNOS DE OCORRÊNCIAViolênciaGêneroEscolaViolenceGenderSchoolThis article aims to show the issue of school violence generated by girls, from the teachers and headteachers perceptions and their expectation regarding female behavior. The study assumes that the relations of gender and sexuality are fundamental to understand the perceptions of teachers and principals related to the phenomenon of school's violence and indiscipline (taking as basis all reports presented on occurrences books). This research presents qualitative approach and had as a framework, two public elementary schools environments, cycle II, in one of São Paulo’s countryside city.O presente artigo se propõe a tratar a temática do protagonismo de violência escolar por meninas, a partir das percepções de professores e Direção, presentes em registros de cadernos de ocorrência e sua expectativa de comportamento feminino. O estudo parte do pressuposto de que as relações de gênero e sexualidade são fundamentais para a compreensão das percepções de professores e diretores do fenômeno da violência escolar e da indisciplina, presentes em seus registros nos cadernos de ocorrência. A abordagem desta pesquisa é qualitativa e tem como contexto duas escolas públicas de ensino fundamental ciclo II de uma cidade do interior paulista.Revista Prática Docente2017-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/63710.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p366-381.id66Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-381Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-381Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-3812526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637/626Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHerminio , Ana BeatrizMary Adam , Joyce2023-06-01T15:54:58Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/637Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T15:54:58Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS PROTAGONISMO DE VIOLÊNCIA ESCOLAR POR MENINAS: PERCEPÇÕES DE PROFESSORES E DIRETORES NOS CADERNOS DE OCORRÊNCIA |
title |
THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
spellingShingle |
THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS Herminio , Ana Beatriz Violência Gênero Escola Violence Gender School |
title_short |
THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_full |
THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_fullStr |
THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_full_unstemmed |
THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_sort |
THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
author |
Herminio , Ana Beatriz |
author_facet |
Herminio , Ana Beatriz Mary Adam , Joyce |
author_role |
author |
author2 |
Mary Adam , Joyce |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Herminio , Ana Beatriz Mary Adam , Joyce |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Violência Gênero Escola Violence Gender School |
topic |
Violência Gênero Escola Violence Gender School |
description |
This article aims to show the issue of school violence generated by girls, from the teachers and headteachers perceptions and their expectation regarding female behavior. The study assumes that the relations of gender and sexuality are fundamental to understand the perceptions of teachers and principals related to the phenomenon of school's violence and indiscipline (taking as basis all reports presented on occurrences books). This research presents qualitative approach and had as a framework, two public elementary schools environments, cycle II, in one of São Paulo’s countryside city. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p366-381.id66 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p366-381.id66 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637/626 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-381 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-381 Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 366-381 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944693002240 |