Applied Blended Teaching: Experience Report with Postgraduate Students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Velasques, Fransciély Valladas
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Soares, Sinara Tres, Luce, Bruno Fortes, Bertagnolli, Silvia Castro, Estabel, Lizandra Brasil
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3967
Resumo: Abstract: This experience report focuses on the application of the blended teaching methodology in the station rotation model. The motivation for the study was the scarce production in Portuguese language on blended education involving postgraduate students, which have encouraged the researchers to implement the method with subjects of this level of instruction. Regarding on the methodological processes, the application of questionnaires was relevant in order to validate the results obtained. This is an applied research, of a qualitative nature, which considered as analysis the observations of the researchers and the audio collected during the proposed activities. Therefore, blended teaching is a dynamic methodology that allowed the active participation of student-subjects in the learning process. Keywords: Hybrid Teaching. Rotation by stations. Postgraduate.
id IFRS-1_5316f5da5ffb3f1bd5dcd16754e06f92
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3967
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Applied Blended Teaching: Experience Report with Postgraduate StudentsEducación Híbrida Aplicada: Informe de Experiencia con Estudiantes de PosgradoEnsino híbrido aplicado: relato de experiência com estudantes de pós-graduaçãoAbstract: This experience report focuses on the application of the blended teaching methodology in the station rotation model. The motivation for the study was the scarce production in Portuguese language on blended education involving postgraduate students, which have encouraged the researchers to implement the method with subjects of this level of instruction. Regarding on the methodological processes, the application of questionnaires was relevant in order to validate the results obtained. This is an applied research, of a qualitative nature, which considered as analysis the observations of the researchers and the audio collected during the proposed activities. Therefore, blended teaching is a dynamic methodology that allowed the active participation of student-subjects in the learning process. Keywords: Hybrid Teaching. Rotation by stations. Postgraduate.Resumen: El informe de experiencia se centra en la aplicación de la metodología de enseñanza híbrida, en el modelo de rotación por estaciones. El estudio tuvo como punto motivador la baja producción literaria en lengua portuguesa sobre educación híbrida con estudiantes de posgrado, lo que alentó a los investigadores a implementar el método con el tema de este nivel de educación. Sobre los procesos metodológicos, la aplicación de cuestionarios fue pertinente, para validar los resultados obtenidos. Es una investigación aplicada de naturaleza cualitativa, que utilizó como análisis las observaciones de los investigadores y el audio recogido durante las actividades propuestas. Se descubrió que la enseñanza híbrida es una metodología dinámica que permite la participación activa de los alumnos en el proceso de aprendizaje. Palabras clave: Enseñanza híbrida. Rotación por estaciones. Posgraduación.Resumo: O presente relato de experiência tem como foco a aplicação da metodologia de ensino híbrido - modelo de rotação por estações, com estudantes de um curso de pós-graduação stricto sensu. O estudo teve como ponto motivador o baixo índice de pesquisas com ensino híbrido envolvendo estudantes de pós-graduação, o que incentivou os pesquisadores a implementarem o método com sujeitos nesse nível de ensino. Sobre os processos metodológicos, a aplicação de questionários se fez pertinente a fim de coletar dados para posterior análise e para validar os resultados levantados. Trata-se de uma pesquisa aplicada, de natureza qualitativa em que se utilizou da pesquisa-ação, tendo como ponto de partida as observações dos pesquisadores e o áudio coletado durante as atividades propostas. Verificou-se que o ensino híbrido se trata de uma metodologia dinâmica que permitiu a participação ativa dos alunos-sujeitos no processo de aprendizagem. Palavras-chave: Ensino Híbrido. Rotação por estações. Pós-Graduação.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/396710.35819/tear.v9.n1.a3967#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES2238-807910.35819/tear.v9.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3967/2665Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessVelasques, Fransciély ValladasSoares, Sinara TresLuce, Bruno FortesBertagnolli, Silvia CastroEstabel, Lizandra Brasil2020-07-13T13:00:54Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3967Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-13T13:00:54Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Applied Blended Teaching: Experience Report with Postgraduate Students
Educación Híbrida Aplicada: Informe de Experiencia con Estudiantes de Posgrado
Ensino híbrido aplicado: relato de experiência com estudantes de pós-graduação
title Applied Blended Teaching: Experience Report with Postgraduate Students
spellingShingle Applied Blended Teaching: Experience Report with Postgraduate Students
Velasques, Fransciély Valladas
title_short Applied Blended Teaching: Experience Report with Postgraduate Students
title_full Applied Blended Teaching: Experience Report with Postgraduate Students
title_fullStr Applied Blended Teaching: Experience Report with Postgraduate Students
title_full_unstemmed Applied Blended Teaching: Experience Report with Postgraduate Students
title_sort Applied Blended Teaching: Experience Report with Postgraduate Students
author Velasques, Fransciély Valladas
author_facet Velasques, Fransciély Valladas
Soares, Sinara Tres
Luce, Bruno Fortes
Bertagnolli, Silvia Castro
Estabel, Lizandra Brasil
author_role author
author2 Soares, Sinara Tres
Luce, Bruno Fortes
Bertagnolli, Silvia Castro
Estabel, Lizandra Brasil
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Velasques, Fransciély Valladas
Soares, Sinara Tres
Luce, Bruno Fortes
Bertagnolli, Silvia Castro
Estabel, Lizandra Brasil
description Abstract: This experience report focuses on the application of the blended teaching methodology in the station rotation model. The motivation for the study was the scarce production in Portuguese language on blended education involving postgraduate students, which have encouraged the researchers to implement the method with subjects of this level of instruction. Regarding on the methodological processes, the application of questionnaires was relevant in order to validate the results obtained. This is an applied research, of a qualitative nature, which considered as analysis the observations of the researchers and the audio collected during the proposed activities. Therefore, blended teaching is a dynamic methodology that allowed the active participation of student-subjects in the learning process. Keywords: Hybrid Teaching. Rotation by stations. Postgraduate.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3967
10.35819/tear.v9.n1.a3967
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3967
identifier_str_mv 10.35819/tear.v9.n1.a3967
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3967/2665
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES
2238-8079
10.35819/tear.v9.n1
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575117365248