The use of educational technologies during the exercise of academic monitoring in a course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Jones Baroni Ferreira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Mota, Francisca Daniela Lira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1176
Resumo: The use of Information and Communication Technologies represent possibilities of didactic resource and inserted in initial teacher training. Thus, the present study aimed to investigate the use of ICT by the 10 monitors of a biological sciences course, who participated in the research through an online questionnaire, sent to each of them. Among the participants, 80% claimed to make use of some technological resources during the monitorial activity, including highlighting their pedagogical importance. Thus, there is compliance with the use of some technological tools in the exercise of monitoring, even if there is a gap in the initial training of the licensees to use them
id IFSP-2_4700e980030770bd930f767913ed184d
oai_identifier_str oai:periodicos.itp.ifsp.edu.br:article/1176
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling The use of educational technologies during the exercise of academic monitoring in a course El uso de las tecnologías educacionales durante el ejercicio de la monitoria académica en un curso de ciencias biológicas O uso das tecnologias educacionais durante o exercício da monitoria acadêmica em um curso de ciências biológicasFormation. Teacher. Graduation.Entrenamiento. Enseñanza. graduación.Formação. Docente. Licenciatura.The use of Information and Communication Technologies represent possibilities of didactic resource and inserted in initial teacher training. Thus, the present study aimed to investigate the use of ICT by the 10 monitors of a biological sciences course, who participated in the research through an online questionnaire, sent to each of them. Among the participants, 80% claimed to make use of some technological resources during the monitorial activity, including highlighting their pedagogical importance. Thus, there is compliance with the use of some technological tools in the exercise of monitoring, even if there is a gap in the initial training of the licensees to use themEl uso de las Tecnologías de Información y Comunicación representan posibilidades de recurso didáctico e insertado en la formación inicial docente. Así, el presente trabajo objetivó averiguar el uso de las TIC por los 10 alumnos monitores de un curso de ciencias biológicas, que participaron de la investigación a través de un cuestionario online, enviado a cada uno de ellos. Entre los participantes, el 80% alega hacer el uso de algunos recursos tecnológicos durante la actividad monitorial, incluso, destacando su importancia pedagógica. Así, hay la observancia de la utilización de algunas herramientas tecnológicas en el ejercicio del monitoreo, aun habiendo laguna en la formación inicial de los licenciandos para uso de las mismas.O uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) representam possibilidade de recurso didático. Assim, o presente trabalho objetivou averiguar o uso das TIC pelos 10 alunos monitores de um curso de ciências biológicas, que participaram da investigação através de um questionário online, enviado por correio eletrônico a cada um deles. Dentre os participantes, 80% alegam fazer o uso de alguns recursos tecnológicas durante a atividade monitorial, inclusive, destacando sua importância pedagógica. Assim, há a observância da utilização de algumas ferramentas tecnológicas no exercício da monitoria, mesmo havendo lacuna na formação inicial dos licenciandos para uso de tais ferramentas.Revista Brasileira de Iniciação Científica2018-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1176Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 6, n. 1 (2019): v.6, n.1, jan./mar. (2019); 96-1082359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1176/995Menezes, Jones Baroni FerreiraMota, Francisca Daniela Lirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-09T09:50:46Zoai:periodicos.itp.ifsp.edu.br:article/1176Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2019-01-09T09:50:46Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of educational technologies during the exercise of academic monitoring in a course
El uso de las tecnologías educacionales durante el ejercicio de la monitoria académica en un curso de ciencias biológicas
O uso das tecnologias educacionais durante o exercício da monitoria acadêmica em um curso de ciências biológicas
title The use of educational technologies during the exercise of academic monitoring in a course
spellingShingle The use of educational technologies during the exercise of academic monitoring in a course
Menezes, Jones Baroni Ferreira
Formation. Teacher. Graduation.
Entrenamiento. Enseñanza. graduación.
Formação. Docente. Licenciatura.
title_short The use of educational technologies during the exercise of academic monitoring in a course
title_full The use of educational technologies during the exercise of academic monitoring in a course
title_fullStr The use of educational technologies during the exercise of academic monitoring in a course
title_full_unstemmed The use of educational technologies during the exercise of academic monitoring in a course
title_sort The use of educational technologies during the exercise of academic monitoring in a course
author Menezes, Jones Baroni Ferreira
author_facet Menezes, Jones Baroni Ferreira
Mota, Francisca Daniela Lira
author_role author
author2 Mota, Francisca Daniela Lira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Jones Baroni Ferreira
Mota, Francisca Daniela Lira
dc.subject.por.fl_str_mv Formation. Teacher. Graduation.
Entrenamiento. Enseñanza. graduación.
Formação. Docente. Licenciatura.
topic Formation. Teacher. Graduation.
Entrenamiento. Enseñanza. graduación.
Formação. Docente. Licenciatura.
description The use of Information and Communication Technologies represent possibilities of didactic resource and inserted in initial teacher training. Thus, the present study aimed to investigate the use of ICT by the 10 monitors of a biological sciences course, who participated in the research through an online questionnaire, sent to each of them. Among the participants, 80% claimed to make use of some technological resources during the monitorial activity, including highlighting their pedagogical importance. Thus, there is compliance with the use of some technological tools in the exercise of monitoring, even if there is a gap in the initial training of the licensees to use them
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1176
url https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1176
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1176/995
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 6, n. 1 (2019): v.6, n.1, jan./mar. (2019); 96-108
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1752129781478981632