The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yaegashi, João Gabriel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nader, Michele, Yaegashi, Solange Franci Raimundo, Mação, Tayene Elize
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350
Resumo: The research, of a theoretical nature, aimed to study how the issue of inclusion of people with special educational needs has been addressed throughout history. We found that through a lot of struggle it was possible to extend the rights guaranteed to other human beings to these people. However, there is still a lot to be done for them to participate in fact and actively in the teaching and learning process in mainstream education and to be effectively included. We arrived at the conclusion that, more than a right of students with special educational needs, educational inclusion presents itself as an ethical issue and, as such, an issue that must be widely discussed by professionals from different areas.
id IFSP-2_8655d022979fa5ce8f1594c779ad555f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/350
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling The inclusion of people with special educational needs: historical contextualizationLa inclusión de las personas con necesidades educacionales especiales: contextualización históricaA inclusão das pessoas com necessidades educacionais especiais: contextualização históricaEducação Inclusiva. Ensino. Aprendizagem.educaçãoeducacióneducationThe research, of a theoretical nature, aimed to study how the issue of inclusion of people with special educational needs has been addressed throughout history. We found that through a lot of struggle it was possible to extend the rights guaranteed to other human beings to these people. However, there is still a lot to be done for them to participate in fact and actively in the teaching and learning process in mainstream education and to be effectively included. We arrived at the conclusion that, more than a right of students with special educational needs, educational inclusion presents itself as an ethical issue and, as such, an issue that must be widely discussed by professionals from different areas.El objetivo de esta investigación, de naturaleza teórica, fue estudiar la cuestión de la inclusión de  personas con necesidades educacionales especiales a lo largo de la historia. Averiguamos que, por intermedio de mucha lucha, se les han extendido los derechos garantizados a las demás personas. Sin embargo, queda mucho por hacer para que las mismas participen, de hecho,  del proceso regular de enseñanza y aprendizaje y sean realmente incluidas. Concluimos que, además de un derecho de tales alumnos, la inclusión educacional se presenta como una cuestión ética, y así siendo, debe ser largamente discutida por profesionales de distintas áreas.A pesquisa, de natureza teórica, teve como objetivo estudar de que forma a questão da inclusão das pessoas com necessidades educacionais especiais foi abordada no decorrer da história. Verificamos que por meio de muita luta foi possível estender sobre essas pessoas os direitos garantidos aos demais seres humanos. Todavia, ainda há muito o que fazer para que elas participem real e ativamente do processo de ensino e aprendizagem no ensino regular e sejam efetivamente incluídas. Chegamos à conclusão que, mais do que um direito dos alunos com necessidades educacionais especiais, a inclusão educacional se apresenta como uma questão ética e, como tal, uma questão que deve ser amplamente discutida por profissionais de diferentes áreas.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresaapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210012359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350/135aCopyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessYaegashi, João GabrielNader, MicheleYaegashi, Solange Franci RaimundoMação, Tayene Elize2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/350Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization
La inclusión de las personas con necesidades educacionales especiales: contextualización histórica
A inclusão das pessoas com necessidades educacionais especiais: contextualização histórica
title The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization
spellingShingle The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization
Yaegashi, João Gabriel
Educação Inclusiva. Ensino. Aprendizagem.
educação
educación
education
title_short The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization
title_full The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization
title_fullStr The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization
title_full_unstemmed The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization
title_sort The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization
author Yaegashi, João Gabriel
author_facet Yaegashi, João Gabriel
Nader, Michele
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Mação, Tayene Elize
author_role author
author2 Nader, Michele
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Mação, Tayene Elize
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Yaegashi, João Gabriel
Nader, Michele
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Mação, Tayene Elize
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Inclusiva. Ensino. Aprendizagem.
educação
educación
education
topic Educação Inclusiva. Ensino. Aprendizagem.
educação
educación
education
description The research, of a theoretical nature, aimed to study how the issue of inclusion of people with special educational needs has been addressed throughout history. We found that through a lot of struggle it was possible to extend the rights guaranteed to other human beings to these people. However, there is still a lot to be done for them to participate in fact and actively in the teaching and learning process in mainstream education and to be effectively included. We arrived at the conclusion that, more than a right of students with special educational needs, educational inclusion presents itself as an ethical issue and, as such, an issue that must be widely discussed by professionals from different areas.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
a
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350/135
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv a
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021001
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678570921984