The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350 |
Resumo: | The research, of a theoretical nature, aimed to study how the issue of inclusion of people with special educational needs has been addressed throughout history. We found that through a lot of struggle it was possible to extend the rights guaranteed to other human beings to these people. However, there is still a lot to be done for them to participate in fact and actively in the teaching and learning process in mainstream education and to be effectively included. We arrived at the conclusion that, more than a right of students with special educational needs, educational inclusion presents itself as an ethical issue and, as such, an issue that must be widely discussed by professionals from different areas. |
id |
IFSP-2_8655d022979fa5ce8f1594c779ad555f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/350 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
The inclusion of people with special educational needs: historical contextualizationLa inclusión de las personas con necesidades educacionales especiales: contextualización históricaA inclusão das pessoas com necessidades educacionais especiais: contextualização históricaEducação Inclusiva. Ensino. Aprendizagem.educaçãoeducacióneducationThe research, of a theoretical nature, aimed to study how the issue of inclusion of people with special educational needs has been addressed throughout history. We found that through a lot of struggle it was possible to extend the rights guaranteed to other human beings to these people. However, there is still a lot to be done for them to participate in fact and actively in the teaching and learning process in mainstream education and to be effectively included. We arrived at the conclusion that, more than a right of students with special educational needs, educational inclusion presents itself as an ethical issue and, as such, an issue that must be widely discussed by professionals from different areas.El objetivo de esta investigación, de naturaleza teórica, fue estudiar la cuestión de la inclusión de personas con necesidades educacionales especiales a lo largo de la historia. Averiguamos que, por intermedio de mucha lucha, se les han extendido los derechos garantizados a las demás personas. Sin embargo, queda mucho por hacer para que las mismas participen, de hecho, del proceso regular de enseñanza y aprendizaje y sean realmente incluidas. Concluimos que, además de un derecho de tales alumnos, la inclusión educacional se presenta como una cuestión ética, y así siendo, debe ser largamente discutida por profesionales de distintas áreas.A pesquisa, de natureza teórica, teve como objetivo estudar de que forma a questão da inclusão das pessoas com necessidades educacionais especiais foi abordada no decorrer da história. Verificamos que por meio de muita luta foi possível estender sobre essas pessoas os direitos garantidos aos demais seres humanos. Todavia, ainda há muito o que fazer para que elas participem real e ativamente do processo de ensino e aprendizagem no ensino regular e sejam efetivamente incluídas. Chegamos à conclusão que, mais do que um direito dos alunos com necessidades educacionais especiais, a inclusão educacional se apresenta como uma questão ética e, como tal, uma questão que deve ser amplamente discutida por profissionais de diferentes áreas.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresaapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210012359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350/135aCopyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessYaegashi, João GabrielNader, MicheleYaegashi, Solange Franci RaimundoMação, Tayene Elize2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/350Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization La inclusión de las personas con necesidades educacionales especiales: contextualización histórica A inclusão das pessoas com necessidades educacionais especiais: contextualização histórica |
title |
The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization |
spellingShingle |
The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization Yaegashi, João Gabriel Educação Inclusiva. Ensino. Aprendizagem. educação educación education |
title_short |
The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization |
title_full |
The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization |
title_fullStr |
The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization |
title_full_unstemmed |
The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization |
title_sort |
The inclusion of people with special educational needs: historical contextualization |
author |
Yaegashi, João Gabriel |
author_facet |
Yaegashi, João Gabriel Nader, Michele Yaegashi, Solange Franci Raimundo Mação, Tayene Elize |
author_role |
author |
author2 |
Nader, Michele Yaegashi, Solange Franci Raimundo Mação, Tayene Elize |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Yaegashi, João Gabriel Nader, Michele Yaegashi, Solange Franci Raimundo Mação, Tayene Elize |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Inclusiva. Ensino. Aprendizagem. educação educación education |
topic |
Educação Inclusiva. Ensino. Aprendizagem. educação educación education |
description |
The research, of a theoretical nature, aimed to study how the issue of inclusion of people with special educational needs has been addressed throughout history. We found that through a lot of struggle it was possible to extend the rights guaranteed to other human beings to these people. However, there is still a lot to be done for them to participate in fact and actively in the teaching and learning process in mainstream education and to be effectively included. We arrived at the conclusion that, more than a right of students with special educational needs, educational inclusion presents itself as an ethical issue and, as such, an issue that must be widely discussed by professionals from different areas. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares a |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/350/135 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
a |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021001 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678570921984 |