The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261 |
Resumo: | This study aims to analyze the school practice of the Physical Education PIBID from the State University of Maringá (UEM-PR). We carried out a documental analysis (Gil, 2008) of the lesson plans and reports of classes given to the 6th grade B from a public school in the city of Maringá, within the state of Paraná. We concluded that the Program for Scholarships for Initiation in Teaching in Brazil (PIBID-CAPES) has significantly contributed to value the initial formation of its scholarship students, given they have captured the pedagogical theories that guide the school practice in the everyday of schools. |
id |
IFSP-2_9fca47a95cafde93f94cf5d216ca827d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1261 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland ParanáLa objetivación de la práctica escolar del Pibid de educación física en una escuela pública en el interior del estado de ParanáA objetivação da prática escolar do Pibid de educação física em uma escola pública do interior do ParanáPIBID. Formação Inicial. Educação Física Escolar.educação. formação de professoresPIBID. Initial Formation. School Physical Education.PIBID. Formación inicial. Educación Física Escolar.This study aims to analyze the school practice of the Physical Education PIBID from the State University of Maringá (UEM-PR). We carried out a documental analysis (Gil, 2008) of the lesson plans and reports of classes given to the 6th grade B from a public school in the city of Maringá, within the state of Paraná. We concluded that the Program for Scholarships for Initiation in Teaching in Brazil (PIBID-CAPES) has significantly contributed to value the initial formation of its scholarship students, given they have captured the pedagogical theories that guide the school practice in the everyday of schools.Este studio busca hacer un análisis de la práctica escolar del PIBID de Educación Física – UEM-PR. Se realizó un análisis documental (Gil, 2008) de los planes de clase y de los reportes de clases dadas al 6to grado B de una escuela pública, ubicada en la ciudad de Maringá en el estado de Paraná. Se concluyó que el Programa Institucional de Beca de Iniciación a la Docencia (PIBID-CAPES) contribuyó de modo significativo para la valorización de la formación inicial de los becarios, una vez que los mismos se apropiaron de las teorias pedagógicas que dirigen su práctica docente en el día a día de la escuela.Este estudo busca analisar a prática escolar do PIBID de Educação Física – UEM-PR. Foi realizada uma análise documental (Gil, 2008) dos planos de aulas e dos relatos das aulas ministradas no 6° ano B de uma escola pública, situada na cidade de Maringá-PR. Conclui-se que o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID-CAPES) contribuiu de forma significativa para a valorização da formação inicial de seus bolsistas, uma vez que os mesmos se apropriaram de teorias pedagógicas que orientaram sua prática docente no cotidiano escolar.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 18-322359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261/513Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Bruno Nicolau Cerine daSilva, Gislaine Cristina Rogério daMagalhães, Carlos Henrique Ferreira2023-09-18T14:51:46Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1261Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-09-18T14:51:46Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná La objetivación de la práctica escolar del Pibid de educación física en una escuela pública en el interior del estado de Paraná A objetivação da prática escolar do Pibid de educação física em uma escola pública do interior do Paraná |
title |
The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná |
spellingShingle |
The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná Cruz, Bruno Nicolau Cerine da PIBID. Formação Inicial. Educação Física Escolar. educação. formação de professores PIBID. Initial Formation. School Physical Education. PIBID. Formación inicial. Educación Física Escolar. |
title_short |
The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná |
title_full |
The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná |
title_fullStr |
The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná |
title_full_unstemmed |
The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná |
title_sort |
The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná |
author |
Cruz, Bruno Nicolau Cerine da |
author_facet |
Cruz, Bruno Nicolau Cerine da Silva, Gislaine Cristina Rogério da Magalhães, Carlos Henrique Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Gislaine Cristina Rogério da Magalhães, Carlos Henrique Ferreira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Bruno Nicolau Cerine da Silva, Gislaine Cristina Rogério da Magalhães, Carlos Henrique Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PIBID. Formação Inicial. Educação Física Escolar. educação. formação de professores PIBID. Initial Formation. School Physical Education. PIBID. Formación inicial. Educación Física Escolar. |
topic |
PIBID. Formação Inicial. Educação Física Escolar. educação. formação de professores PIBID. Initial Formation. School Physical Education. PIBID. Formación inicial. Educación Física Escolar. |
description |
This study aims to analyze the school practice of the Physical Education PIBID from the State University of Maringá (UEM-PR). We carried out a documental analysis (Gil, 2008) of the lesson plans and reports of classes given to the 6th grade B from a public school in the city of Maringá, within the state of Paraná. We concluded that the Program for Scholarships for Initiation in Teaching in Brazil (PIBID-CAPES) has significantly contributed to value the initial formation of its scholarship students, given they have captured the pedagogical theories that guide the school practice in the everyday of schools. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261/513 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 18-32 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679126667264 |