The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Bruno Nicolau Cerine da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Gislaine Cristina Rogério da, Magalhães, Carlos Henrique Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261
Resumo: This study aims to analyze the school practice of the Physical Education PIBID from the State University of Maringá (UEM-PR). We carried out a documental analysis (Gil, 2008) of the lesson plans and reports of classes given to the 6th grade B from a public school in the city of Maringá, within the state of Paraná. We concluded that the Program for Scholarships for Initiation in Teaching in Brazil (PIBID-CAPES) has significantly contributed to value the initial formation of its scholarship students, given they have captured the pedagogical theories that guide the school practice in the everyday of schools.
id IFSP-2_9fca47a95cafde93f94cf5d216ca827d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1261
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland ParanáLa objetivación de la práctica escolar del Pibid de educación física en una escuela pública en el interior del estado de ParanáA objetivação da prática escolar do Pibid de educação física em uma escola pública do interior do ParanáPIBID. Formação Inicial. Educação Física Escolar.educação. formação de professoresPIBID. Initial Formation. School Physical Education.PIBID. Formación inicial. Educación Física Escolar.This study aims to analyze the school practice of the Physical Education PIBID from the State University of Maringá (UEM-PR). We carried out a documental analysis (Gil, 2008) of the lesson plans and reports of classes given to the 6th grade B from a public school in the city of Maringá, within the state of Paraná. We concluded that the Program for Scholarships for Initiation in Teaching in Brazil (PIBID-CAPES) has significantly contributed to value the initial formation of its scholarship students, given they have captured the pedagogical theories that guide the school practice in the everyday of schools.Este studio busca hacer un análisis de la práctica escolar del PIBID de Educación Física – UEM-PR. Se realizó un análisis documental (Gil, 2008) de los planes de clase y de los reportes de clases dadas al 6to grado B de una escuela pública, ubicada en la ciudad de Maringá en el estado de Paraná. Se concluyó que el Programa Institucional de Beca de Iniciación a la Docencia (PIBID-CAPES) contribuyó de modo significativo para la valorización de la formación inicial de los becarios, una vez que los mismos se apropiaron de las teorias pedagógicas que dirigen su práctica docente en el día a día de la escuela.Este estudo busca analisar a prática escolar do PIBID de Educação Física – UEM-PR. Foi realizada uma análise documental (Gil, 2008) dos planos de aulas e dos relatos das aulas ministradas no 6° ano B de uma escola pública, situada na cidade de Maringá-PR. Conclui-se que o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID-CAPES) contribuiu de forma significativa para a valorização da formação inicial de seus bolsistas, uma vez que os mesmos se apropriaram de teorias pedagógicas que orientaram sua prática docente no cotidiano escolar.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 18-322359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261/513Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Bruno Nicolau Cerine daSilva, Gislaine Cristina Rogério daMagalhães, Carlos Henrique Ferreira2023-09-18T14:51:46Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1261Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-09-18T14:51:46Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná
La objetivación de la práctica escolar del Pibid de educación física en una escuela pública en el interior del estado de Paraná
A objetivação da prática escolar do Pibid de educação física em uma escola pública do interior do Paraná
title The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná
spellingShingle The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná
Cruz, Bruno Nicolau Cerine da
PIBID. Formação Inicial. Educação Física Escolar.
educação. formação de professores
PIBID. Initial Formation. School Physical Education.
PIBID. Formación inicial. Educación Física Escolar.
title_short The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná
title_full The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná
title_fullStr The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná
title_full_unstemmed The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná
title_sort The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná
author Cruz, Bruno Nicolau Cerine da
author_facet Cruz, Bruno Nicolau Cerine da
Silva, Gislaine Cristina Rogério da
Magalhães, Carlos Henrique Ferreira
author_role author
author2 Silva, Gislaine Cristina Rogério da
Magalhães, Carlos Henrique Ferreira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Bruno Nicolau Cerine da
Silva, Gislaine Cristina Rogério da
Magalhães, Carlos Henrique Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv PIBID. Formação Inicial. Educação Física Escolar.
educação. formação de professores
PIBID. Initial Formation. School Physical Education.
PIBID. Formación inicial. Educación Física Escolar.
topic PIBID. Formação Inicial. Educação Física Escolar.
educação. formação de professores
PIBID. Initial Formation. School Physical Education.
PIBID. Formación inicial. Educación Física Escolar.
description This study aims to analyze the school practice of the Physical Education PIBID from the State University of Maringá (UEM-PR). We carried out a documental analysis (Gil, 2008) of the lesson plans and reports of classes given to the 6th grade B from a public school in the city of Maringá, within the state of Paraná. We concluded that the Program for Scholarships for Initiation in Teaching in Brazil (PIBID-CAPES) has significantly contributed to value the initial formation of its scholarship students, given they have captured the pedagogical theories that guide the school practice in the everyday of schools.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261/513
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 18-32
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679126667264