Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Natália
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Caxambú da Rosa de Souza, Clarissa Medianeira, Romano de Souza Bridi, Fabiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266
Resumo: The objective of this article is to present the results of a research in the scope of scientific initiation, aiming to analyze the actions of training, initial and continuous, of teachers in the field of Special Education. Two studies were analyzed, one with teachers in initial training and another with teachers in continuing training. The results showed the importance of theory being linked to practice and the need to build spaces for continuing education in the school context. We conclude that it is essential to reflect on initial and continuing education with the aim of professional qualification and consequently the teaching and learning process.
id IFSP-2_edba309fc15d33bd1fd6f5cef81911a5
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/266
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern BrazilEducación especial: análisis y acciones sobre la formación inicial y continua del profesorado en el sur de BrasilEducação especial: análise e ações sobre a formação inicial e continuada de professores do sul do BrasilEducação Especial. Formação de professores. Formação inicial. Formação continuada.Educação Especial Special education. Teacher training. Initial formation. Ongoing training. Special educationEducación especialThe objective of this article is to present the results of a research in the scope of scientific initiation, aiming to analyze the actions of training, initial and continuous, of teachers in the field of Special Education. Two studies were analyzed, one with teachers in initial training and another with teachers in continuing training. The results showed the importance of theory being linked to practice and the need to build spaces for continuing education in the school context. We conclude that it is essential to reflect on initial and continuing education with the aim of professional qualification and consequently the teaching and learning process.El objetivo de este artículo es presentar los resultados de una investigación en el ámbito de la iniciación científica, con el objetivo de analizar las acciones de formación, inicial y continua, de los docentes en el ámbito de la Educación Especial. Se analizaron dos estudios, uno con docentes en formación inicial y otro con docentes en formación continua. Los resultados mostraron la importancia de vincular la teoría con la práctica y la necesidad de construir espacios de formación continua en el contexto escolar. Concluimos que es fundamental reflexionar sobre la formación inicial y continua con el objetivo de la cualificación profesional y consecuentemente el proceso de enseñanza y aprendizaje.O objetivo deste artigo é apresentar os resultados de uma pesquisa no âmbito da iniciação científica, visando analisar as ações de formação, inicial e continuada, de professores no campo da Educação Especial. Analisou-se dois estudos, um com professores em formação inicial e outro com professores em formação continuada. Os resultados evidenciaram a importância da teoria ser atrelada a prática e a necessidade de construir espaços de formação continuada no contexto escolar. Conclui-se que é imprescindível refletir sobre a formação inicial e a formação continuada no intuito de qualificação profissional e consequentemente do processo de ensino e aprendizagem.Revista Brasileira de Iniciação Científica2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 7, n. 6 (2020): Edição especial Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); 119-1332359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266/169Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, NatáliaCaxambú da Rosa de Souza, Clarissa Medianeira Romano de Souza Bridi, Fabiane 2023-01-12T11:17:38Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/266Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:38Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil
Educación especial: análisis y acciones sobre la formación inicial y continua del profesorado en el sur de Brasil
Educação especial: análise e ações sobre a formação inicial e continuada de professores do sul do Brasil
title Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil
spellingShingle Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil
Rodrigues, Natália
Educação Especial. Formação de professores. Formação inicial. Formação continuada.
Educação Especial
Special education. Teacher training. Initial formation. Ongoing training.
Special education
Educación especial
title_short Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil
title_full Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil
title_fullStr Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil
title_full_unstemmed Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil
title_sort Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil
author Rodrigues, Natália
author_facet Rodrigues, Natália
Caxambú da Rosa de Souza, Clarissa Medianeira
Romano de Souza Bridi, Fabiane
author_role author
author2 Caxambú da Rosa de Souza, Clarissa Medianeira
Romano de Souza Bridi, Fabiane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Natália
Caxambú da Rosa de Souza, Clarissa Medianeira
Romano de Souza Bridi, Fabiane
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial. Formação de professores. Formação inicial. Formação continuada.
Educação Especial
Special education. Teacher training. Initial formation. Ongoing training.
Special education
Educación especial
topic Educação Especial. Formação de professores. Formação inicial. Formação continuada.
Educação Especial
Special education. Teacher training. Initial formation. Ongoing training.
Special education
Educación especial
description The objective of this article is to present the results of a research in the scope of scientific initiation, aiming to analyze the actions of training, initial and continuous, of teachers in the field of Special Education. Two studies were analyzed, one with teachers in initial training and another with teachers in continuing training. The results showed the importance of theory being linked to practice and the need to build spaces for continuing education in the school context. We conclude that it is essential to reflect on initial and continuing education with the aim of professional qualification and consequently the teaching and learning process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266/169
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 7, n. 6 (2020): Edição especial Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); 119-133
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678552047616