Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266 |
Resumo: | The objective of this article is to present the results of a research in the scope of scientific initiation, aiming to analyze the actions of training, initial and continuous, of teachers in the field of Special Education. Two studies were analyzed, one with teachers in initial training and another with teachers in continuing training. The results showed the importance of theory being linked to practice and the need to build spaces for continuing education in the school context. We conclude that it is essential to reflect on initial and continuing education with the aim of professional qualification and consequently the teaching and learning process. |
id |
IFSP-2_edba309fc15d33bd1fd6f5cef81911a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/266 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern BrazilEducación especial: análisis y acciones sobre la formación inicial y continua del profesorado en el sur de BrasilEducação especial: análise e ações sobre a formação inicial e continuada de professores do sul do BrasilEducação Especial. Formação de professores. Formação inicial. Formação continuada.Educação Especial Special education. Teacher training. Initial formation. Ongoing training. Special educationEducación especialThe objective of this article is to present the results of a research in the scope of scientific initiation, aiming to analyze the actions of training, initial and continuous, of teachers in the field of Special Education. Two studies were analyzed, one with teachers in initial training and another with teachers in continuing training. The results showed the importance of theory being linked to practice and the need to build spaces for continuing education in the school context. We conclude that it is essential to reflect on initial and continuing education with the aim of professional qualification and consequently the teaching and learning process.El objetivo de este artículo es presentar los resultados de una investigación en el ámbito de la iniciación científica, con el objetivo de analizar las acciones de formación, inicial y continua, de los docentes en el ámbito de la Educación Especial. Se analizaron dos estudios, uno con docentes en formación inicial y otro con docentes en formación continua. Los resultados mostraron la importancia de vincular la teoría con la práctica y la necesidad de construir espacios de formación continua en el contexto escolar. Concluimos que es fundamental reflexionar sobre la formación inicial y continua con el objetivo de la cualificación profesional y consecuentemente el proceso de enseñanza y aprendizaje.O objetivo deste artigo é apresentar os resultados de uma pesquisa no âmbito da iniciação científica, visando analisar as ações de formação, inicial e continuada, de professores no campo da Educação Especial. Analisou-se dois estudos, um com professores em formação inicial e outro com professores em formação continuada. Os resultados evidenciaram a importância da teoria ser atrelada a prática e a necessidade de construir espaços de formação continuada no contexto escolar. Conclui-se que é imprescindível refletir sobre a formação inicial e a formação continuada no intuito de qualificação profissional e consequentemente do processo de ensino e aprendizagem.Revista Brasileira de Iniciação Científica2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 7, n. 6 (2020): Edição especial Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); 119-1332359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266/169Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, NatáliaCaxambú da Rosa de Souza, Clarissa Medianeira Romano de Souza Bridi, Fabiane 2023-01-12T11:17:38Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/266Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:38Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil Educación especial: análisis y acciones sobre la formación inicial y continua del profesorado en el sur de Brasil Educação especial: análise e ações sobre a formação inicial e continuada de professores do sul do Brasil |
title |
Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil |
spellingShingle |
Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil Rodrigues, Natália Educação Especial. Formação de professores. Formação inicial. Formação continuada. Educação Especial Special education. Teacher training. Initial formation. Ongoing training. Special education Educación especial |
title_short |
Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil |
title_full |
Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil |
title_fullStr |
Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil |
title_full_unstemmed |
Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil |
title_sort |
Special education: analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil |
author |
Rodrigues, Natália |
author_facet |
Rodrigues, Natália Caxambú da Rosa de Souza, Clarissa Medianeira Romano de Souza Bridi, Fabiane |
author_role |
author |
author2 |
Caxambú da Rosa de Souza, Clarissa Medianeira Romano de Souza Bridi, Fabiane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Natália Caxambú da Rosa de Souza, Clarissa Medianeira Romano de Souza Bridi, Fabiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial. Formação de professores. Formação inicial. Formação continuada. Educação Especial Special education. Teacher training. Initial formation. Ongoing training. Special education Educación especial |
topic |
Educação Especial. Formação de professores. Formação inicial. Formação continuada. Educação Especial Special education. Teacher training. Initial formation. Ongoing training. Special education Educación especial |
description |
The objective of this article is to present the results of a research in the scope of scientific initiation, aiming to analyze the actions of training, initial and continuous, of teachers in the field of Special Education. Two studies were analyzed, one with teachers in initial training and another with teachers in continuing training. The results showed the importance of theory being linked to practice and the need to build spaces for continuing education in the school context. We conclude that it is essential to reflect on initial and continuing education with the aim of professional qualification and consequently the teaching and learning process. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/266/169 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 7, n. 6 (2020): Edição especial Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); 119-133 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678552047616 |