Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista JRG de Estudos Acadêmicos |
DOI: | 10.55892/jrg.v6i13.718 |
Texto Completo: | http://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/718 |
Resumo: | This research aims to demonstrate the possibilities and why of working pedagogical practices in Higher Education in non-formal spaces in the city of Manaus - AM. This is research with a qualitative approach that presents the MUSA – Museu da Amazônia, located in the Jardim Botânico de Manaus Adolpho Ducke as a non-formal space. The research subjects were (07) postgraduate professors of the Higher Education Teaching course - DES, from a college in Manaus. For data collection, semi-structured questionnaires were used through a form applied in Google Forms. The research was carried out in three stages, as follows: (1) practical class; (2) application of questionnaires to teachers; (3) analysis and interpretation of the data obtained. The steps for data collection followed a chronological order, as Bardin (2016) organizes the content analysis: 1) pre-analysis; 2) exploration of the material and 3) treatment of results, inference and interpretation. |
id |
JRG_f9f55560af39bf8fe2e1e63069dda81c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistajrg.com:article/718 |
network_acronym_str |
JRG |
network_name_str |
Revista JRG de Estudos Acadêmicos |
spelling |
Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AMPráticas pedagógicas no ensino superior em espaços não formais de Manaus-AMPráticas pedagógicasEspaços não formaisEnsino SuperiorPedagogical practicesNon-formal SpacesUniversity Education.This research aims to demonstrate the possibilities and why of working pedagogical practices in Higher Education in non-formal spaces in the city of Manaus - AM. This is research with a qualitative approach that presents the MUSA – Museu da Amazônia, located in the Jardim Botânico de Manaus Adolpho Ducke as a non-formal space. The research subjects were (07) postgraduate professors of the Higher Education Teaching course - DES, from a college in Manaus. For data collection, semi-structured questionnaires were used through a form applied in Google Forms. The research was carried out in three stages, as follows: (1) practical class; (2) application of questionnaires to teachers; (3) analysis and interpretation of the data obtained. The steps for data collection followed a chronological order, as Bardin (2016) organizes the content analysis: 1) pre-analysis; 2) exploration of the material and 3) treatment of results, inference and interpretation.Este escrito objetiva demonstrar os desafios e as possibilidades de desenvolver práticas pedagógicas em espaços não formais na cidade de Manaus – AM, no Ensino Superior. Trata-se de uma pesquisa qualitativa descritiva, realizada durante atividades práticas vivenciadas em um espaço não formal- o Museu da Amazônia - MUSA, localizado no Jardim Botânico Adolpho Ducke, na cidade de Manaus-AM. Os participantes foram dezoito (18) professores pós-graduandos de um curso de Especialização em Docência do Ensino Superior - DES, de uma faculdade particular. Para o gerenciamento de dados foi realizada a observação participante e entrevista com discentes sobre a experiência no espaço não formal MUSA, gravada pelo smartphone. Para análise dos dados, organizamos três momentos, sendo: (1) aula prática; (2) conversa informal (entrevista); (3) análise e interpretação dos dados obtidos. Essas etapas foram planejadas, tal como Bardin (2016) organiza a análise de conteúdos: 1) pré-análise; 2) exploração do material e 3) tratamento dos resultados, inferência e interpretação. Os resultados desta experiência pedagógica apresentaram o MUSA como um espaço não formal com potencial para o estudo e desenvolvimento de diversos temas, propiciando momentos de reflexões e descobertas, sobre a importância de práticas pedagógicas em espaços não formais na formação de professores tanto inicial como continuada, para tecituras (futuras) de projetos e atividades deles também na educação básica e no Ensino Superior, valorizando os espaços e as possibilidades de desenvolver temáticas da nossa Amazônia Brasileira.Editora JRG2023-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/71810.55892/jrg.v6i13.718ark:/57118/JRG.v6i13.718JRG Journal of Academic Studies; Vol. 6 No. 13 (2023): JRG Journal of Academic Studies; 1486-1497JRG Journal of Academic Studies ; Vol. 6 Núm. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-1497JRG Journal of Academic Studies; V. 6 N. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-1497Revista JRG de Estudos Acadêmicos ; v. 6 n. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-14972595-1661ark:/57118/jrg.v6i13reponame:Revista JRG de Estudos Acadêmicosinstname:Editora JRGinstacron:JRGporhttp://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/718/701https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLobo, Huanderson BarrosoLopes, Luciana SilvaPereira, Jorge Washington SilveiraAndrade, Alexandra Nascimento de2023-09-15T17:59:46Zoai:ojs2.revistajrg.com:article/718Revistahttp://revistajrg.com/index.php/jrgPRIhttp://revistajrg.com/index.php/jrg/oaiprofessorjonas@gmail.com||2595-16612595-1661opendoar:2023-09-15T17:59:46Revista JRG de Estudos Acadêmicos - Editora JRGfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM Práticas pedagógicas no ensino superior em espaços não formais de Manaus-AM |
title |
Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM |
spellingShingle |
Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM Lobo, Huanderson Barroso Práticas pedagógicas Espaços não formais Ensino Superior Pedagogical practices Non-formal Spaces University Education. Lobo, Huanderson Barroso Práticas pedagógicas Espaços não formais Ensino Superior Pedagogical practices Non-formal Spaces University Education. |
title_short |
Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM |
title_full |
Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM |
title_fullStr |
Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM |
title_full_unstemmed |
Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM |
title_sort |
Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM |
author |
Lobo, Huanderson Barroso |
author_facet |
Lobo, Huanderson Barroso Lobo, Huanderson Barroso Lopes, Luciana Silva Pereira, Jorge Washington Silveira Andrade, Alexandra Nascimento de Lopes, Luciana Silva Pereira, Jorge Washington Silveira Andrade, Alexandra Nascimento de |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Luciana Silva Pereira, Jorge Washington Silveira Andrade, Alexandra Nascimento de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lobo, Huanderson Barroso Lopes, Luciana Silva Pereira, Jorge Washington Silveira Andrade, Alexandra Nascimento de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práticas pedagógicas Espaços não formais Ensino Superior Pedagogical practices Non-formal Spaces University Education. |
topic |
Práticas pedagógicas Espaços não formais Ensino Superior Pedagogical practices Non-formal Spaces University Education. |
description |
This research aims to demonstrate the possibilities and why of working pedagogical practices in Higher Education in non-formal spaces in the city of Manaus - AM. This is research with a qualitative approach that presents the MUSA – Museu da Amazônia, located in the Jardim Botânico de Manaus Adolpho Ducke as a non-formal space. The research subjects were (07) postgraduate professors of the Higher Education Teaching course - DES, from a college in Manaus. For data collection, semi-structured questionnaires were used through a form applied in Google Forms. The research was carried out in three stages, as follows: (1) practical class; (2) application of questionnaires to teachers; (3) analysis and interpretation of the data obtained. The steps for data collection followed a chronological order, as Bardin (2016) organizes the content analysis: 1) pre-analysis; 2) exploration of the material and 3) treatment of results, inference and interpretation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/718 10.55892/jrg.v6i13.718 ark:/57118/JRG.v6i13.718 |
url |
http://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/718 |
identifier_str_mv |
10.55892/jrg.v6i13.718 ark:/57118/JRG.v6i13.718 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/718/701 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora JRG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora JRG |
dc.source.none.fl_str_mv |
JRG Journal of Academic Studies; Vol. 6 No. 13 (2023): JRG Journal of Academic Studies; 1486-1497 JRG Journal of Academic Studies ; Vol. 6 Núm. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-1497 JRG Journal of Academic Studies; V. 6 N. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-1497 Revista JRG de Estudos Acadêmicos ; v. 6 n. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-1497 2595-1661 ark:/57118/jrg.v6i13 reponame:Revista JRG de Estudos Acadêmicos instname:Editora JRG instacron:JRG |
instname_str |
Editora JRG |
instacron_str |
JRG |
institution |
JRG |
reponame_str |
Revista JRG de Estudos Acadêmicos |
collection |
Revista JRG de Estudos Acadêmicos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista JRG de Estudos Acadêmicos - Editora JRG |
repository.mail.fl_str_mv |
professorjonas@gmail.com|| |
_version_ |
1822180397780303872 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.55892/jrg.v6i13.718 |