Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lobo, Huanderson Barroso
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lopes, Luciana Silva, Pereira, Jorge Washington Silveira, Andrade, Alexandra Nascimento de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista JRG de Estudos Acadêmicos
Texto Completo: http://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/718
Resumo: This research aims to demonstrate the possibilities and why of working pedagogical practices in Higher Education in non-formal spaces in the city of Manaus - AM. This is research with a qualitative approach that presents the MUSA – Museu da Amazônia, located in the Jardim Botânico de Manaus Adolpho Ducke as a non-formal space. The research subjects were (07) postgraduate professors of the Higher Education Teaching course - DES, from a college in Manaus. For data collection, semi-structured questionnaires were used through a form applied in Google Forms. The research was carried out in three stages, as follows: (1) practical class; (2) application of questionnaires to teachers; (3) analysis and interpretation of the data obtained. The steps for data collection followed a chronological order, as Bardin (2016) organizes the content analysis: 1) pre-analysis; 2) exploration of the material and 3) treatment of results, inference and interpretation.
id JRG_f9f55560af39bf8fe2e1e63069dda81c
oai_identifier_str oai:ojs2.revistajrg.com:article/718
network_acronym_str JRG
network_name_str Revista JRG de Estudos Acadêmicos
repository_id_str
spelling Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AMPráticas pedagógicas no ensino superior em espaços não formais de Manaus-AMPráticas pedagógicasEspaços não formaisEnsino SuperiorPedagogical practicesNon-formal SpacesUniversity Education.This research aims to demonstrate the possibilities and why of working pedagogical practices in Higher Education in non-formal spaces in the city of Manaus - AM. This is research with a qualitative approach that presents the MUSA – Museu da Amazônia, located in the Jardim Botânico de Manaus Adolpho Ducke as a non-formal space. The research subjects were (07) postgraduate professors of the Higher Education Teaching course - DES, from a college in Manaus. For data collection, semi-structured questionnaires were used through a form applied in Google Forms. The research was carried out in three stages, as follows: (1) practical class; (2) application of questionnaires to teachers; (3) analysis and interpretation of the data obtained. The steps for data collection followed a chronological order, as Bardin (2016) organizes the content analysis: 1) pre-analysis; 2) exploration of the material and 3) treatment of results, inference and interpretation.Este escrito objetiva demonstrar os desafios e as possibilidades de desenvolver práticas pedagógicas em espaços não formais na cidade de Manaus – AM, no Ensino Superior. Trata-se de uma pesquisa qualitativa descritiva, realizada durante atividades práticas vivenciadas em um espaço não formal- o Museu da Amazônia - MUSA, localizado no Jardim Botânico Adolpho Ducke, na cidade de Manaus-AM. Os participantes foram dezoito (18) professores pós-graduandos de um curso de Especialização em Docência do Ensino Superior - DES, de uma faculdade particular. Para o gerenciamento de dados foi realizada a observação participante e entrevista com discentes sobre a experiência no espaço não formal MUSA, gravada pelo smartphone. Para análise dos dados, organizamos três momentos, sendo: (1) aula prática; (2) conversa informal (entrevista); (3) análise e interpretação dos dados obtidos. Essas etapas foram planejadas, tal como Bardin (2016) organiza a análise de conteúdos: 1) pré-análise; 2) exploração do material e 3) tratamento dos resultados, inferência e interpretação.  Os  resultados  desta   experiência pedagógica apresentaram  o MUSA como  um espaço não formal com potencial  para o  estudo e desenvolvimento de    diversos  temas, propiciando momentos de reflexões e  descobertas, sobre a importância de práticas pedagógicas em espaços não formais na formação de professores tanto inicial como continuada, para tecituras (futuras) de projetos e atividades deles também na educação básica e no Ensino Superior, valorizando os espaços e as possibilidades de desenvolver temáticas da nossa Amazônia Brasileira.Editora JRG2023-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/71810.55892/jrg.v6i13.718ark:/57118/JRG.v6i13.718JRG Journal of Academic Studies; Vol. 6 No. 13 (2023): JRG Journal of Academic Studies; 1486-1497JRG Journal of Academic Studies ; Vol. 6 Núm. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-1497JRG Journal of Academic Studies; V. 6 N. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-1497Revista JRG de Estudos Acadêmicos ; v. 6 n. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-14972595-1661ark:/57118/jrg.v6i13reponame:Revista JRG de Estudos Acadêmicosinstname:Editora JRGinstacron:JRGporhttp://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/718/701https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLobo, Huanderson BarrosoLopes, Luciana SilvaPereira, Jorge Washington SilveiraAndrade, Alexandra Nascimento de2023-09-15T17:59:46Zoai:ojs2.revistajrg.com:article/718Revistahttp://revistajrg.com/index.php/jrgPRIhttp://revistajrg.com/index.php/jrg/oaiprofessorjonas@gmail.com||2595-16612595-1661opendoar:2023-09-15T17:59:46Revista JRG de Estudos Acadêmicos - Editora JRGfalse
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM
Práticas pedagógicas no ensino superior em espaços não formais de Manaus-AM
title Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM
spellingShingle Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM
Lobo, Huanderson Barroso
Práticas pedagógicas
Espaços não formais
Ensino Superior
Pedagogical practices
Non-formal Spaces
University Education.
title_short Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM
title_full Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM
title_fullStr Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM
title_full_unstemmed Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM
title_sort Pedagogic practices in higher education in non-formal spaces in Manaus-AM
author Lobo, Huanderson Barroso
author_facet Lobo, Huanderson Barroso
Lopes, Luciana Silva
Pereira, Jorge Washington Silveira
Andrade, Alexandra Nascimento de
author_role author
author2 Lopes, Luciana Silva
Pereira, Jorge Washington Silveira
Andrade, Alexandra Nascimento de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lobo, Huanderson Barroso
Lopes, Luciana Silva
Pereira, Jorge Washington Silveira
Andrade, Alexandra Nascimento de
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas pedagógicas
Espaços não formais
Ensino Superior
Pedagogical practices
Non-formal Spaces
University Education.
topic Práticas pedagógicas
Espaços não formais
Ensino Superior
Pedagogical practices
Non-formal Spaces
University Education.
description This research aims to demonstrate the possibilities and why of working pedagogical practices in Higher Education in non-formal spaces in the city of Manaus - AM. This is research with a qualitative approach that presents the MUSA – Museu da Amazônia, located in the Jardim Botânico de Manaus Adolpho Ducke as a non-formal space. The research subjects were (07) postgraduate professors of the Higher Education Teaching course - DES, from a college in Manaus. For data collection, semi-structured questionnaires were used through a form applied in Google Forms. The research was carried out in three stages, as follows: (1) practical class; (2) application of questionnaires to teachers; (3) analysis and interpretation of the data obtained. The steps for data collection followed a chronological order, as Bardin (2016) organizes the content analysis: 1) pre-analysis; 2) exploration of the material and 3) treatment of results, inference and interpretation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/718
10.55892/jrg.v6i13.718
ark:/57118/JRG.v6i13.718
url http://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/718
identifier_str_mv 10.55892/jrg.v6i13.718
ark:/57118/JRG.v6i13.718
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/718/701
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora JRG
publisher.none.fl_str_mv Editora JRG
dc.source.none.fl_str_mv JRG Journal of Academic Studies; Vol. 6 No. 13 (2023): JRG Journal of Academic Studies; 1486-1497
JRG Journal of Academic Studies ; Vol. 6 Núm. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-1497
JRG Journal of Academic Studies; V. 6 N. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-1497
Revista JRG de Estudos Acadêmicos ; v. 6 n. 13 (2023): Revista JRG de Estudos Acadêmicos; 1486-1497
2595-1661
ark:/57118/jrg.v6i13
reponame:Revista JRG de Estudos Acadêmicos
instname:Editora JRG
instacron:JRG
instname_str Editora JRG
instacron_str JRG
institution JRG
reponame_str Revista JRG de Estudos Acadêmicos
collection Revista JRG de Estudos Acadêmicos
repository.name.fl_str_mv Revista JRG de Estudos Acadêmicos - Editora JRG
repository.mail.fl_str_mv professorjonas@gmail.com||
_version_ 1797068982175399936