A IMPORTÂNCIA DA MÚSICA NA FORMAÇÃO DO INDIVÍDUO: UMA REFLEXÃO SOBRE OS OBSTÁCULOS DA DIFUSÃO DA EDUCAÇÃO MUSICAL NO ESPAÇO ESCOLAR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1023 |
Resumo: | This study investigated the interactions between music and mathematics, considering experiences and reflections of exponents of the exact sciences, with their range of musical concepts, ratios and proportions, consonance, harmony, temperament, harmonic series, which contributed to the structuring of the art of music as a science. In light of this science of music through descriptive analysis Music, told the story of a country that, according to PISA, remained in the rankings of education since 2010 to 2012, revealing interdisciplinary interactions of science and the concepts of analogical thinking, advocated by Levy and Machado and the theory of multiples intelligences by Gardner. Finally, it was proposed to reflect on the importance of music education in shaping the individual and on barriers to its diffusion within the school. |
id |
METO_bd205ca6fee2dfdb730baa04aae3875c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1023 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Saes, Decio Azevedo Marques deCPF:25932501641http://lattes.cnpq.br/3094385393964468Nascimento, Rômulo PereiraCPF:85296323147Azevedo, Adriana Barroso deCPF:93026555562http://lattes.cnpq.br/7272976836026061CPF:02837800880Pereira, Ivan Nunes2016-08-03T16:15:46Z2014-08-272014-05-30PEREIRA, Ivan Nunes. The importance of music in individual training: a reflection on the obstacles of dissemination of musical education in the school. 2014. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2014.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1023This study investigated the interactions between music and mathematics, considering experiences and reflections of exponents of the exact sciences, with their range of musical concepts, ratios and proportions, consonance, harmony, temperament, harmonic series, which contributed to the structuring of the art of music as a science. In light of this science of music through descriptive analysis Music, told the story of a country that, according to PISA, remained in the rankings of education since 2010 to 2012, revealing interdisciplinary interactions of science and the concepts of analogical thinking, advocated by Levy and Machado and the theory of multiples intelligences by Gardner. Finally, it was proposed to reflect on the importance of music education in shaping the individual and on barriers to its diffusion within the school.Este trabalho investigou as interações a entre Música e Matemática, considerando experiências e reflexões de expoentes das ciências exatas, que com seus conceitos de intervalo musical, razões e proporções, consonância, harmonia, temperamento, série harmônica, contribuíram para a estruturação arte da música como ciência. Sob a luz dessa ciência da música, mediante análise descritiva de partitura, contou a história de um país que, segundo o P.I.S.A., se manteve no ranking da educação de 2000 a 2012, revelando interdisciplinaridade das ciências e interações dos conceitos de pensamento analógico, preconizados por Levy e Machado e da teoria das inteligências múltiplas de Gardner. E por fim, se propôs a refletir sobre a importância da educação musical na formação do indivíduo e sobre os obstáculos de sua difusão no espaço escolar.Made available in DSpace on 2016-08-03T16:15:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 IvanNunes.pdf: 3046098 bytes, checksum: 32efa715211b99cd3c2ff542c8baa522 (MD5) Previous issue date: 2014-05-30application/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/2538/IvanNunes.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃOUMESPBREducaçãoMúsicaFormaçãoObstáculosEducação e Espaço EscolarMusicTrainingBarriersEducation & School SpaceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA IMPORTÂNCIA DA MÚSICA NA FORMAÇÃO DO INDIVÍDUO: UMA REFLEXÃO SOBRE OS OBSTÁCULOS DA DIFUSÃO DA EDUCAÇÃO MUSICAL NO ESPAÇO ESCOLARThe importance of music in individual training: a reflection on the obstacles of dissemination of musical education in the schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILIvanNunes.pdf.jpgIvanNunes.pdf.jpgimage/jpeg1943http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1023/2/IvanNunes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52ORIGINALIvanNunes.pdfapplication/pdf3046098http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1023/1/IvanNunes.pdf32efa715211b99cd3c2ff542c8baa522MD51tede/10232016-08-03 15:09:07.512oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1023Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-03T18:09:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A IMPORTÂNCIA DA MÚSICA NA FORMAÇÃO DO INDIVÍDUO: UMA REFLEXÃO SOBRE OS OBSTÁCULOS DA DIFUSÃO DA EDUCAÇÃO MUSICAL NO ESPAÇO ESCOLAR |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The importance of music in individual training: a reflection on the obstacles of dissemination of musical education in the school |
title |
A IMPORTÂNCIA DA MÚSICA NA FORMAÇÃO DO INDIVÍDUO: UMA REFLEXÃO SOBRE OS OBSTÁCULOS DA DIFUSÃO DA EDUCAÇÃO MUSICAL NO ESPAÇO ESCOLAR |
spellingShingle |
A IMPORTÂNCIA DA MÚSICA NA FORMAÇÃO DO INDIVÍDUO: UMA REFLEXÃO SOBRE OS OBSTÁCULOS DA DIFUSÃO DA EDUCAÇÃO MUSICAL NO ESPAÇO ESCOLAR Pereira, Ivan Nunes Música Formação Obstáculos Educação e Espaço Escolar Music Training Barriers Education & School Space CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A IMPORTÂNCIA DA MÚSICA NA FORMAÇÃO DO INDIVÍDUO: UMA REFLEXÃO SOBRE OS OBSTÁCULOS DA DIFUSÃO DA EDUCAÇÃO MUSICAL NO ESPAÇO ESCOLAR |
title_full |
A IMPORTÂNCIA DA MÚSICA NA FORMAÇÃO DO INDIVÍDUO: UMA REFLEXÃO SOBRE OS OBSTÁCULOS DA DIFUSÃO DA EDUCAÇÃO MUSICAL NO ESPAÇO ESCOLAR |
title_fullStr |
A IMPORTÂNCIA DA MÚSICA NA FORMAÇÃO DO INDIVÍDUO: UMA REFLEXÃO SOBRE OS OBSTÁCULOS DA DIFUSÃO DA EDUCAÇÃO MUSICAL NO ESPAÇO ESCOLAR |
title_full_unstemmed |
A IMPORTÂNCIA DA MÚSICA NA FORMAÇÃO DO INDIVÍDUO: UMA REFLEXÃO SOBRE OS OBSTÁCULOS DA DIFUSÃO DA EDUCAÇÃO MUSICAL NO ESPAÇO ESCOLAR |
title_sort |
A IMPORTÂNCIA DA MÚSICA NA FORMAÇÃO DO INDIVÍDUO: UMA REFLEXÃO SOBRE OS OBSTÁCULOS DA DIFUSÃO DA EDUCAÇÃO MUSICAL NO ESPAÇO ESCOLAR |
author |
Pereira, Ivan Nunes |
author_facet |
Pereira, Ivan Nunes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Saes, Decio Azevedo Marques de |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:25932501641 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3094385393964468 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Nascimento, Rômulo Pereira |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:85296323147 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Azevedo, Adriana Barroso de |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:93026555562 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7272976836026061 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:02837800880 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Ivan Nunes |
contributor_str_mv |
Saes, Decio Azevedo Marques de Nascimento, Rômulo Pereira Azevedo, Adriana Barroso de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música Formação Obstáculos Educação e Espaço Escolar |
topic |
Música Formação Obstáculos Educação e Espaço Escolar Music Training Barriers Education & School Space CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Music Training Barriers Education & School Space |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study investigated the interactions between music and mathematics, considering experiences and reflections of exponents of the exact sciences, with their range of musical concepts, ratios and proportions, consonance, harmony, temperament, harmonic series, which contributed to the structuring of the art of music as a science. In light of this science of music through descriptive analysis Music, told the story of a country that, according to PISA, remained in the rankings of education since 2010 to 2012, revealing interdisciplinary interactions of science and the concepts of analogical thinking, advocated by Levy and Machado and the theory of multiples intelligences by Gardner. Finally, it was proposed to reflect on the importance of music education in shaping the individual and on barriers to its diffusion within the school. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-08-27 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-05-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-03T16:15:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PEREIRA, Ivan Nunes. The importance of music in individual training: a reflection on the obstacles of dissemination of musical education in the school. 2014. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1023 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, Ivan Nunes. The importance of music in individual training: a reflection on the obstacles of dissemination of musical education in the school. 2014. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2014. |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1023 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UMESP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1023/2/IvanNunes.pdf.jpg http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1023/1/IvanNunes.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 32efa715211b99cd3c2ff542c8baa522 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079557665652736 |