Foreword: Creativity and giftedness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: NAKANO, Tatiana de Cássia
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321
Resumo: The section on the theme creativity and giftedness is in line with the positive psychology movement, which values individuals’ healthy and positive aspects. Two articles focus on the phenomenon of giftedness. The first article, a theoretical paper called “Gifted students with a coexisting disability: the twice exceptional” examines issues related to the condition of double exceptionality. The second, an empirical paper called “Battery for giftedness assessment: item analysis using the item response theory”, presents the results of a study seeking evidence to validate an instrument under development by analyzing its items.
id PUC_CAMP-3_04849dd4bfe8b347a1da6dc024c45830
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8321
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Foreword: Creativity and giftednessApresentação: Criatividade e altas habilidades/superdotaçãoThe section on the theme creativity and giftedness is in line with the positive psychology movement, which values individuals’ healthy and positive aspects. Two articles focus on the phenomenon of giftedness. The first article, a theoretical paper called “Gifted students with a coexisting disability: the twice exceptional” examines issues related to the condition of double exceptionality. The second, an empirical paper called “Battery for giftedness assessment: item analysis using the item response theory”, presents the results of a study seeking evidence to validate an instrument under development by analyzing its items.A seção temática sobre criatividade e altas habilidades/superdotação vem ao encontro do movimento da Psicologia Positiva, de valorização de aspectos saudáveis e positivos do indivíduo. Dois artigos enfocam o fenômeno das altas habilidades/superdotação. O primeiro artigo, teórico, “Gifted Students with a Coexisting Disability: The Twice Exceptional”, examina questões relacionadas ao quadro da dupla excepcionalidade. O segundo, “Bateria para avaliação das altas habilidades/superdotação: análise dos itens via Teoria da Resposta ao Item”, empírico, apresenta os resultados de um estudo de busca por evidências de validade para um instrumental em desenvolvimento, por meio da análise de seus itensNúcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321Psychological Studies; Vol. 32 No. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 32 Núm. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 32 n. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporenghttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321/5841https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321/5842Copyright (c) 2023 Tatiana de Cássia NAKANOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNAKANO, Tatiana de Cássia2023-04-14T15:45:32Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8321Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2023-04-14T15:45:32Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Foreword: Creativity and giftedness
Apresentação: Criatividade e altas habilidades/superdotação
title Foreword: Creativity and giftedness
spellingShingle Foreword: Creativity and giftedness
NAKANO, Tatiana de Cássia
title_short Foreword: Creativity and giftedness
title_full Foreword: Creativity and giftedness
title_fullStr Foreword: Creativity and giftedness
title_full_unstemmed Foreword: Creativity and giftedness
title_sort Foreword: Creativity and giftedness
author NAKANO, Tatiana de Cássia
author_facet NAKANO, Tatiana de Cássia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv NAKANO, Tatiana de Cássia
description The section on the theme creativity and giftedness is in line with the positive psychology movement, which values individuals’ healthy and positive aspects. Two articles focus on the phenomenon of giftedness. The first article, a theoretical paper called “Gifted students with a coexisting disability: the twice exceptional” examines issues related to the condition of double exceptionality. The second, an empirical paper called “Battery for giftedness assessment: item analysis using the item response theory”, presents the results of a study seeking evidence to validate an instrument under development by analyzing its items.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321/5841
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321/5842
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Tatiana de Cássia NAKANO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Tatiana de Cássia NAKANO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 32 No. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 32 Núm. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 32 n. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126020915200000