Foreword: Creativity and giftedness
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321 |
Resumo: | The section on the theme creativity and giftedness is in line with the positive psychology movement, which values individuals’ healthy and positive aspects. Two articles focus on the phenomenon of giftedness. The first article, a theoretical paper called “Gifted students with a coexisting disability: the twice exceptional” examines issues related to the condition of double exceptionality. The second, an empirical paper called “Battery for giftedness assessment: item analysis using the item response theory”, presents the results of a study seeking evidence to validate an instrument under development by analyzing its items. |
id |
PUC_CAMP-3_04849dd4bfe8b347a1da6dc024c45830 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8321 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Foreword: Creativity and giftednessApresentação: Criatividade e altas habilidades/superdotaçãoThe section on the theme creativity and giftedness is in line with the positive psychology movement, which values individuals’ healthy and positive aspects. Two articles focus on the phenomenon of giftedness. The first article, a theoretical paper called “Gifted students with a coexisting disability: the twice exceptional” examines issues related to the condition of double exceptionality. The second, an empirical paper called “Battery for giftedness assessment: item analysis using the item response theory”, presents the results of a study seeking evidence to validate an instrument under development by analyzing its items.A seção temática sobre criatividade e altas habilidades/superdotação vem ao encontro do movimento da Psicologia Positiva, de valorização de aspectos saudáveis e positivos do indivíduo. Dois artigos enfocam o fenômeno das altas habilidades/superdotação. O primeiro artigo, teórico, “Gifted Students with a Coexisting Disability: The Twice Exceptional”, examina questões relacionadas ao quadro da dupla excepcionalidade. O segundo, “Bateria para avaliação das altas habilidades/superdotação: análise dos itens via Teoria da Resposta ao Item”, empírico, apresenta os resultados de um estudo de busca por evidências de validade para um instrumental em desenvolvimento, por meio da análise de seus itensNúcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321Psychological Studies; Vol. 32 No. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 32 Núm. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 32 n. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporenghttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321/5841https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321/5842Copyright (c) 2023 Tatiana de Cássia NAKANOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNAKANO, Tatiana de Cássia2023-04-14T15:45:32Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8321Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2023-04-14T15:45:32Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Foreword: Creativity and giftedness Apresentação: Criatividade e altas habilidades/superdotação |
title |
Foreword: Creativity and giftedness |
spellingShingle |
Foreword: Creativity and giftedness NAKANO, Tatiana de Cássia |
title_short |
Foreword: Creativity and giftedness |
title_full |
Foreword: Creativity and giftedness |
title_fullStr |
Foreword: Creativity and giftedness |
title_full_unstemmed |
Foreword: Creativity and giftedness |
title_sort |
Foreword: Creativity and giftedness |
author |
NAKANO, Tatiana de Cássia |
author_facet |
NAKANO, Tatiana de Cássia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
NAKANO, Tatiana de Cássia |
description |
The section on the theme creativity and giftedness is in line with the positive psychology movement, which values individuals’ healthy and positive aspects. Two articles focus on the phenomenon of giftedness. The first article, a theoretical paper called “Gifted students with a coexisting disability: the twice exceptional” examines issues related to the condition of double exceptionality. The second, an empirical paper called “Battery for giftedness assessment: item analysis using the item response theory”, presents the results of a study seeking evidence to validate an instrument under development by analyzing its items. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321/5841 https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8321/5842 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tatiana de Cássia NAKANO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tatiana de Cássia NAKANO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 32 No. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; Vol. 32 Núm. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; v. 32 n. 4 (2015): Estudos de Psicologia (Campinas) 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126020915200000 |