LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maria de Souza, Regina
Data de Publicação: 1987
Outros Autores: R. S. Mendes, Ivani
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784
Resumo: This article describes and discusses some theoretical and empirical contributions relating to the education of deaf people. It discusses the oralist and total communication philosophy and, related to the last one, the influence of the using gesture in academic performance of deaf scholars. It shows and discusses the results of a pilot study that had as a goal, the evaluation of understanding leveI in reading and the performance in writting. 102 sholars were researched in the reading evaluation and 20 scholars in the writting one. The preliminary results suggest interference of the use of sign language on these processes, subject theat must be more researched in coming works.
id PUC_CAMP-3_e0faa2dc836f901d3c2b67435448d299
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7784
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃOThis article describes and discusses some theoretical and empirical contributions relating to the education of deaf people. It discusses the oralist and total communication philosophy and, related to the last one, the influence of the using gesture in academic performance of deaf scholars. It shows and discusses the results of a pilot study that had as a goal, the evaluation of understanding leveI in reading and the performance in writting. 102 sholars were researched in the reading evaluation and 20 scholars in the writting one. The preliminary results suggest interference of the use of sign language on these processes, subject theat must be more researched in coming works.Este artigo descreve e discute algumas contribuições teóricas e empíricas com relação a educação de surdos. Discute a filosofia oralista e da comunicação total e, nesta última, a influência do uso de modalidades gestuais no desempenho acadêmico dos alunos surdos. Apresenta e discute os resultados de um estudo piloto que teve como objetivo a avaliação do nível de compreensão de leitura e a produção da escrita. A amostra estudada foi de 102 alunos na avaliação de leitura e de 10 alunos na da escrita. Os dados sugerem interferências do uso da Iíngua dos sinais sobre estes processos, assunto que deve ser mais detidamente investigado em futuros trabalhos.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas1987-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784Psychological Studies; Vol. 4 No. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-51Estudos de Psicologia; Vol. 4 Núm. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-51Estudos de Psicologia; v. 4 n. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-511982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784/5313https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaria de Souza, Regina R. S. Mendes, Ivani 2024-04-18T14:01:05Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7784Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-18T14:01:05Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO
title LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO
spellingShingle LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO
Maria de Souza, Regina
title_short LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO
title_full LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO
title_fullStr LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO
title_full_unstemmed LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO
title_sort LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO
author Maria de Souza, Regina
author_facet Maria de Souza, Regina
R. S. Mendes, Ivani
author_role author
author2 R. S. Mendes, Ivani
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maria de Souza, Regina
R. S. Mendes, Ivani
description This article describes and discusses some theoretical and empirical contributions relating to the education of deaf people. It discusses the oralist and total communication philosophy and, related to the last one, the influence of the using gesture in academic performance of deaf scholars. It shows and discusses the results of a pilot study that had as a goal, the evaluation of understanding leveI in reading and the performance in writting. 102 sholars were researched in the reading evaluation and 20 scholars in the writting one. The preliminary results suggest interference of the use of sign language on these processes, subject theat must be more researched in coming works.
publishDate 1987
dc.date.none.fl_str_mv 1987-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784/5313
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 4 No. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-51
Estudos de Psicologia; Vol. 4 Núm. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-51
Estudos de Psicologia; v. 4 n. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-51
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126019440902144