LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1987 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784 |
Resumo: | This article describes and discusses some theoretical and empirical contributions relating to the education of deaf people. It discusses the oralist and total communication philosophy and, related to the last one, the influence of the using gesture in academic performance of deaf scholars. It shows and discusses the results of a pilot study that had as a goal, the evaluation of understanding leveI in reading and the performance in writting. 102 sholars were researched in the reading evaluation and 20 scholars in the writting one. The preliminary results suggest interference of the use of sign language on these processes, subject theat must be more researched in coming works. |
id |
PUC_CAMP-3_e0faa2dc836f901d3c2b67435448d299 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7784 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃOThis article describes and discusses some theoretical and empirical contributions relating to the education of deaf people. It discusses the oralist and total communication philosophy and, related to the last one, the influence of the using gesture in academic performance of deaf scholars. It shows and discusses the results of a pilot study that had as a goal, the evaluation of understanding leveI in reading and the performance in writting. 102 sholars were researched in the reading evaluation and 20 scholars in the writting one. The preliminary results suggest interference of the use of sign language on these processes, subject theat must be more researched in coming works.Este artigo descreve e discute algumas contribuições teóricas e empíricas com relação a educação de surdos. Discute a filosofia oralista e da comunicação total e, nesta última, a influência do uso de modalidades gestuais no desempenho acadêmico dos alunos surdos. Apresenta e discute os resultados de um estudo piloto que teve como objetivo a avaliação do nível de compreensão de leitura e a produção da escrita. A amostra estudada foi de 102 alunos na avaliação de leitura e de 10 alunos na da escrita. Os dados sugerem interferências do uso da Iíngua dos sinais sobre estes processos, assunto que deve ser mais detidamente investigado em futuros trabalhos.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas1987-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784Psychological Studies; Vol. 4 No. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-51Estudos de Psicologia; Vol. 4 Núm. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-51Estudos de Psicologia; v. 4 n. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-511982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784/5313https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaria de Souza, Regina R. S. Mendes, Ivani 2024-04-18T14:01:05Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7784Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-18T14:01:05Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO |
title |
LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO |
spellingShingle |
LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO Maria de Souza, Regina |
title_short |
LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO |
title_full |
LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO |
title_fullStr |
LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO |
title_full_unstemmed |
LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO |
title_sort |
LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO |
author |
Maria de Souza, Regina |
author_facet |
Maria de Souza, Regina R. S. Mendes, Ivani |
author_role |
author |
author2 |
R. S. Mendes, Ivani |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maria de Souza, Regina R. S. Mendes, Ivani |
description |
This article describes and discusses some theoretical and empirical contributions relating to the education of deaf people. It discusses the oralist and total communication philosophy and, related to the last one, the influence of the using gesture in academic performance of deaf scholars. It shows and discusses the results of a pilot study that had as a goal, the evaluation of understanding leveI in reading and the performance in writting. 102 sholars were researched in the reading evaluation and 20 scholars in the writting one. The preliminary results suggest interference of the use of sign language on these processes, subject theat must be more researched in coming works. |
publishDate |
1987 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1987-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784/5313 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 4 No. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-51 Estudos de Psicologia; Vol. 4 Núm. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-51 Estudos de Psicologia; v. 4 n. 1 (1987): Estudos de Psicologia (Campinas); 35-51 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126019440902144 |