Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43010 |
Resumo: | This essay aims to do a phenomenology of political imagination in two modern films by putting side by side for the comparative analysis the atomic bombing, in Children of Hiroshima (Kaneto Shindo, 1954), and the colonialism, in The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966), in which the image of dignity appears in time as a figure of justice of what Eric Hobsbawm has called “the age of extremes”. It discusses Charles Taylor’s political philosophy concerning dignity in the moral world of moderns in dialogue with Gastón Bachelard´s phenomenological approach to poetic imagination, used here in a different way, towards the spaces of hostility and the political imagination that takes as reference the impassioned subject matter and apocalyptic images. |
id |
PUC_RS-12_45d3774806f78ef058d2cf2c5b7fd6a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43010 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)La dignidad como figura de la justicia en Los niños de Hiroshima (1952) y La batalla de Argel (1966)A dignidade como figura de justiça em Filhos de Hiroshima (1952) e A batalha de Argel (1966)Modern political imaginationJusticeTimeImaginación política modernaJusticiaTiempoImaginação política modernaJustiçaTempoThis essay aims to do a phenomenology of political imagination in two modern films by putting side by side for the comparative analysis the atomic bombing, in Children of Hiroshima (Kaneto Shindo, 1954), and the colonialism, in The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966), in which the image of dignity appears in time as a figure of justice of what Eric Hobsbawm has called “the age of extremes”. It discusses Charles Taylor’s political philosophy concerning dignity in the moral world of moderns in dialogue with Gastón Bachelard´s phenomenological approach to poetic imagination, used here in a different way, towards the spaces of hostility and the political imagination that takes as reference the impassioned subject matter and apocalyptic images. El ensayo hace una fenomenología de la imaginación política en dos películas modernas. Pone, lado a lado para el análisis comparativo, el bombardeo atómico, en Los niños de Hiroshima (Kaneto Shindo, 1952), y el colonialismo, en La batalla de Argel (Gillo Pontecorvo, 1966), presentando, en el tiempo, la imagen de la dignidad como una figura de justicia de lo que Eric Hobsbawm llamó de “la era de los extremos”. En este sentido, se discute la filosofía política de Charles Taylor sobre la dignidad en el mundo moral de los modernos en diálogo con la fenomenología de la imaginación poética de Bachelard, aquí utilizada con otro enfoque, hacia la imaginación política de los espacios de hostilidad refiriéndose a materias ardientes y a las imágenes apocalípticas. O ensaio faz uma fenomenologia da imaginação política em dois filmes modernos. Coloca, lado a lado para a análise comparada, o bombardeio atômico, em Filhos de Hiroshima (Kaneto Shindo, 1952), e o colonialismo, em A batalha de Argel (Gillo Pontecorvo, 1966), dando a ver, no tempo, a imagem da dignidade como uma figura de justiça do que Eric Hobsbawm chamou de “era dos extremos”. Nesse sentido, discute a filosofia política de Charles Taylor a respeito da dignidade no mundo moral dos modernos em diálogo com a fenomenologia da imaginação poética de Gastón Bachelard, aqui usada com enfoque diverso, voltando-se para a imaginação política sobre os espaços da hostilidade referidos nas matérias ardentes e nas imagens apocalípticas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4301010.15448/1980-3729.2022.1.43010Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e43010Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e43010Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e430101980-37291415-054910.15448/1980-3729.2022.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43010/27771Copyright (c) 2022 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFilho, Dinaldo2023-01-06T12:36:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43010Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2023-01-06T12:36:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966) La dignidad como figura de la justicia en Los niños de Hiroshima (1952) y La batalla de Argel (1966) A dignidade como figura de justiça em Filhos de Hiroshima (1952) e A batalha de Argel (1966) |
title |
Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966) |
spellingShingle |
Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966) Filho, Dinaldo Modern political imagination Justice Time Imaginación política moderna Justicia Tiempo Imaginação política moderna Justiça Tempo |
title_short |
Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966) |
title_full |
Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966) |
title_fullStr |
Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966) |
title_full_unstemmed |
Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966) |
title_sort |
Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966) |
author |
Filho, Dinaldo |
author_facet |
Filho, Dinaldo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Filho, Dinaldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modern political imagination Justice Time Imaginación política moderna Justicia Tiempo Imaginação política moderna Justiça Tempo |
topic |
Modern political imagination Justice Time Imaginación política moderna Justicia Tiempo Imaginação política moderna Justiça Tempo |
description |
This essay aims to do a phenomenology of political imagination in two modern films by putting side by side for the comparative analysis the atomic bombing, in Children of Hiroshima (Kaneto Shindo, 1954), and the colonialism, in The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966), in which the image of dignity appears in time as a figure of justice of what Eric Hobsbawm has called “the age of extremes”. It discusses Charles Taylor’s political philosophy concerning dignity in the moral world of moderns in dialogue with Gastón Bachelard´s phenomenological approach to poetic imagination, used here in a different way, towards the spaces of hostility and the political imagination that takes as reference the impassioned subject matter and apocalyptic images. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43010 10.15448/1980-3729.2022.1.43010 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43010 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2022.1.43010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43010/27771 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e43010 Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e43010 Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e43010 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2022.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657251270656 |