Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Filho, Dinaldo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43010
Resumo: This essay aims to do a phenomenology of political imagination in two modern films by putting side by side for the comparative analysis the atomic bombing, in Children of Hiroshima (Kaneto Shindo, 1954), and the colonialism, in The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966), in which the image of dignity appears in time as a figure of justice of what Eric Hobsbawm has called “the age of extremes”. It discusses Charles Taylor’s political philosophy concerning dignity in the moral world of moderns in dialogue with Gastón Bachelard´s phenomenological approach to poetic imagination, used here in a different way, towards the spaces of hostility and the political imagination that takes as reference the impassioned subject matter and apocalyptic images. 
id PUC_RS-12_45d3774806f78ef058d2cf2c5b7fd6a4
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43010
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)La dignidad como figura de la justicia en Los niños de Hiroshima (1952) y La batalla de Argel (1966)A dignidade como figura de justiça em Filhos de Hiroshima (1952) e A batalha de Argel (1966)Modern political imaginationJusticeTimeImaginación política modernaJusticiaTiempoImaginação política modernaJustiçaTempoThis essay aims to do a phenomenology of political imagination in two modern films by putting side by side for the comparative analysis the atomic bombing, in Children of Hiroshima (Kaneto Shindo, 1954), and the colonialism, in The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966), in which the image of dignity appears in time as a figure of justice of what Eric Hobsbawm has called “the age of extremes”. It discusses Charles Taylor’s political philosophy concerning dignity in the moral world of moderns in dialogue with Gastón Bachelard´s phenomenological approach to poetic imagination, used here in a different way, towards the spaces of hostility and the political imagination that takes as reference the impassioned subject matter and apocalyptic images. El ensayo hace una fenomenología de la imaginación política en dos películas modernas. Pone, lado a lado para el análisis comparativo, el bombardeo atómico, en Los niños de Hiroshima (Kaneto Shindo, 1952), y el colonialismo, en La batalla de Argel (Gillo Pontecorvo, 1966), presentando, en el tiempo, la imagen de la dignidad como una figura de justicia de lo que Eric Hobsbawm llamó de “la era de los extremos”. En este sentido, se discute la filosofía política de Charles Taylor sobre la dignidad en el mundo moral de los modernos en diálogo con la fenomenología de la imaginación poética de Bachelard, aquí utilizada con otro enfoque, hacia la imaginación política de los espacios de hostilidad refiriéndose a materias ardientes y a las imágenes apocalípticas. O ensaio faz uma fenomenologia da imaginação política em dois filmes modernos. Coloca, lado a lado para a análise comparada, o bombardeio atômico, em Filhos de Hiroshima (Kaneto Shindo, 1952), e o colonialismo, em A batalha de Argel (Gillo Pontecorvo, 1966), dando a ver, no tempo, a imagem da dignidade como uma figura de justiça do que Eric Hobsbawm chamou de “era dos extremos”. Nesse sentido, discute a filosofia política de Charles Taylor a respeito da dignidade no mundo moral dos modernos em diálogo com a fenomenologia da imaginação poética de Gastón Bachelard, aqui usada com enfoque diverso, voltando-se para a imaginação política sobre os espaços da hostilidade referidos nas matérias ardentes e nas imagens apocalípticas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4301010.15448/1980-3729.2022.1.43010Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e43010Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e43010Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e430101980-37291415-054910.15448/1980-3729.2022.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43010/27771Copyright (c) 2022 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFilho, Dinaldo2023-01-06T12:36:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43010Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2023-01-06T12:36:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)
La dignidad como figura de la justicia en Los niños de Hiroshima (1952) y La batalla de Argel (1966)
A dignidade como figura de justiça em Filhos de Hiroshima (1952) e A batalha de Argel (1966)
title Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)
spellingShingle Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)
Filho, Dinaldo
Modern political imagination
Justice
Time
Imaginación política moderna
Justicia
Tiempo
Imaginação política moderna
Justiça
Tempo
title_short Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)
title_full Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)
title_fullStr Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)
title_full_unstemmed Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)
title_sort Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)
author Filho, Dinaldo
author_facet Filho, Dinaldo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Filho, Dinaldo
dc.subject.por.fl_str_mv Modern political imagination
Justice
Time
Imaginación política moderna
Justicia
Tiempo
Imaginação política moderna
Justiça
Tempo
topic Modern political imagination
Justice
Time
Imaginación política moderna
Justicia
Tiempo
Imaginação política moderna
Justiça
Tempo
description This essay aims to do a phenomenology of political imagination in two modern films by putting side by side for the comparative analysis the atomic bombing, in Children of Hiroshima (Kaneto Shindo, 1954), and the colonialism, in The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966), in which the image of dignity appears in time as a figure of justice of what Eric Hobsbawm has called “the age of extremes”. It discusses Charles Taylor’s political philosophy concerning dignity in the moral world of moderns in dialogue with Gastón Bachelard´s phenomenological approach to poetic imagination, used here in a different way, towards the spaces of hostility and the political imagination that takes as reference the impassioned subject matter and apocalyptic images. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43010
10.15448/1980-3729.2022.1.43010
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43010
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2022.1.43010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43010/27771
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e43010
Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e43010
Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e43010
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2022.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657251270656