The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pitano, Sandro de Castro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Streck, Danilo Romeu, Moretti, Cheron Zanini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31704
Resumo: This article seeks to understand the principles of participation in the form of a complex weft, based on Paulo Freire’s political and pedagogical thinking. Among other issues, the text reflects on the historical experiences, directly or indirectly experienced in Freire´s life that influenced the incorporation of participation as a basic premise of his pedagogy. In the field of theoretical influences the presence of authors identified in his work are analyzed in terms of their appropriation by Paulo Freire and the way he articulates them in the dimension of participation as a radical democracy. The weft of participation in Freirean pedagogy is the basis for a conception of democracy that manifests itself as historical protagonism, as relational-humanizing action and as a practice of freedom.
id PUC_RS-17_ee105dde1fed760b8d7617d4a6781467
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31704
network_acronym_str PUC_RS-17
network_name_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracyLas tramas de la pedagogía freireana en la participación: fundamentos para una democracia radicalAs tramas da participação na pedagogia freireana: fundamentos para uma democracia radicalPaulo Freire. Participation. Radical democracy. Pedagogia.Paulo Freire. Participación. Democracia Radical. Pedagogía.Paulo Freire. Participação. Democracia radical. Pedagogia.This article seeks to understand the principles of participation in the form of a complex weft, based on Paulo Freire’s political and pedagogical thinking. Among other issues, the text reflects on the historical experiences, directly or indirectly experienced in Freire´s life that influenced the incorporation of participation as a basic premise of his pedagogy. In the field of theoretical influences the presence of authors identified in his work are analyzed in terms of their appropriation by Paulo Freire and the way he articulates them in the dimension of participation as a radical democracy. The weft of participation in Freirean pedagogy is the basis for a conception of democracy that manifests itself as historical protagonism, as relational-humanizing action and as a practice of freedom.En este artículo se busca comprender los principios de la participación en la forma de una trama compleja, a partir del pensamiento político y pedagógico de Paulo Freire. Se indaga, entre otras cuestiones, sobre las experiencias históricas, directa o indirectamente vivenciadas, que lo influenciaron en la incorporación de la participación como premisa principal de su pedagogía. En el campo de las influencias teóricas se analiza la presencia de autores/as identificadas en su obra, comprendiendo las apropiaciones que Paulo Freire efectúa y cómo las articula en el dimensionamiento de la participación como democracia radical. Las tramas de la participación en la pedagogía freireana fundamentan una concepción de democracia que se manifiesta como protagonismo histórico, como acción relacional-humanizadora y como práctica de libertad.Nesse artigo busca-se compreender os princípios da participação na forma de uma trama complexa, a partir do pensamento político e pedagógico de Paulo Freire. Indaga-se, entre outras questões, sobre as experiências históricas, direta ou indiretamente vivenciadas, que o influenciaram na incorporação da participação como premissa basilar de sua pedagogia. No campo das influências teóricas analisa-se a presença de autores/as identificados/as em sua obra, compreendendo as apropriações que Paulo Freire efetua e como as articula no dimensionamento da participação como democracia radical. As tramas da participação na pedagogia freireana fundamentam uma concepção de democracia que se manifesta como protagonismo histórico, como ação relacional-humanizadora e como prática de liberdade.Editora da Pucrs - ediPUCRS2020-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/3170410.15448/1984-7289.2020.1.31704Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 20 No. 1 (2020): Os novos desafios do desenvolvimento na região amazônica; 109-118Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Os novos desafios do desenvolvimento na região amazônica; 109-118Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 20 n. 1 (2020): Os novos desafios do desenvolvimento na região amazônica; 109-1181984-72891519-608910.15448/1984-7289.2020.1reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31704/19691Copyright (c) 2020 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPitano, Sandro de CastroStreck, Danilo RomeuMoretti, Cheron Zanini2020-08-06T12:28:19Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31704Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2020-08-06T12:28:19Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy
Las tramas de la pedagogía freireana en la participación: fundamentos para una democracia radical
As tramas da participação na pedagogia freireana: fundamentos para uma democracia radical
title The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy
spellingShingle The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy
Pitano, Sandro de Castro
Paulo Freire. Participation. Radical democracy. Pedagogia.
Paulo Freire. Participación. Democracia Radical. Pedagogía.
Paulo Freire. Participação. Democracia radical. Pedagogia.
title_short The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy
title_full The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy
title_fullStr The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy
title_full_unstemmed The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy
title_sort The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy
author Pitano, Sandro de Castro
author_facet Pitano, Sandro de Castro
Streck, Danilo Romeu
Moretti, Cheron Zanini
author_role author
author2 Streck, Danilo Romeu
Moretti, Cheron Zanini
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pitano, Sandro de Castro
Streck, Danilo Romeu
Moretti, Cheron Zanini
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire. Participation. Radical democracy. Pedagogia.
Paulo Freire. Participación. Democracia Radical. Pedagogía.
Paulo Freire. Participação. Democracia radical. Pedagogia.
topic Paulo Freire. Participation. Radical democracy. Pedagogia.
Paulo Freire. Participación. Democracia Radical. Pedagogía.
Paulo Freire. Participação. Democracia radical. Pedagogia.
description This article seeks to understand the principles of participation in the form of a complex weft, based on Paulo Freire’s political and pedagogical thinking. Among other issues, the text reflects on the historical experiences, directly or indirectly experienced in Freire´s life that influenced the incorporation of participation as a basic premise of his pedagogy. In the field of theoretical influences the presence of authors identified in his work are analyzed in terms of their appropriation by Paulo Freire and the way he articulates them in the dimension of participation as a radical democracy. The weft of participation in Freirean pedagogy is the basis for a conception of democracy that manifests itself as historical protagonism, as relational-humanizing action and as a practice of freedom.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31704
10.15448/1984-7289.2020.1.31704
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31704
identifier_str_mv 10.15448/1984-7289.2020.1.31704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31704/19691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Civitas - Revista de Ciências Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Civitas - Revista de Ciências Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 20 No. 1 (2020): Os novos desafios do desenvolvimento na região amazônica; 109-118
Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Os novos desafios do desenvolvimento na região amazônica; 109-118
Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 20 n. 1 (2020): Os novos desafios do desenvolvimento na região amazônica; 109-118
1984-7289
1519-6089
10.15448/1984-7289.2020.1
reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
collection Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv civitas@pucrs.br
_version_ 1799128807170375680