Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22751 |
Resumo: | Taking as a starting point the possibility of questioning for (re) define essential elements in Natural Science teaching, this work haul over the curriculum an ethical-aesthetical look that reinforces the need and the right of the students experience without disregarding the importance of experimentation on the construction of specific knowledge of the area. Considering the duality experience/experiment this work does not intended to highlight the need for some overlap between these two dimensions, but discuss them in an attempt to rescue the transformation dimension of the educational concept far beyond the pure applicability and technical domain. |
id |
PUC_RS-18_1896208e62b19cbf7a6484a449c11581 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22751 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum, experiment and experience: Science Education contributionsCurrículo, experimento y experiencia: contribuciones de la Educación en CienciasCurrículo, experimento e experiência: contribuições da Educação em CiênciasCurriculum. Science Education. ExperienceCurrículo. Educación en Ciencias. ExperienciaCurrículo. Ensino de Ciências. Experiência.Taking as a starting point the possibility of questioning for (re) define essential elements in Natural Science teaching, this work haul over the curriculum an ethical-aesthetical look that reinforces the need and the right of the students experience without disregarding the importance of experimentation on the construction of specific knowledge of the area. Considering the duality experience/experiment this work does not intended to highlight the need for some overlap between these two dimensions, but discuss them in an attempt to rescue the transformation dimension of the educational concept far beyond the pure applicability and technical domain.Tomando como punto de partida la posibilidad de problematización para (res)significar elementos esenciales a la enseñanza de las Ciencias de la Naturaleza, la mirada que se vuelve sobre el currículo tiene una dimensión éticoestética y refuerza la necesidad y el derecho que él alumno tiene de experienciar sin desconsiderar la importancia de la experimentación para la construcción de conocimientos específicos en esta área. Considerando la dualidad experiencia/experimento, el trabajo que sigue no tiene pretensiones de evidenciar la sobreposición de una sobre otra, pero generar una discusión para que se pueda rescatar la dimensión de transformación del concepto de educación más allá de la pura aplicación y dominio de la técnica.Ao tomar como ponto de partida a possibilidade da problematização para (res)significar elementos essenciais ao ensino das Ciências da Natureza, lança-se por sobre o currículo um olhar ético-estético que reforça a necessidade e o direito de o aluno experienciar sem desconsiderar a importância da experimentação na construção de conhecimentos específicos da área. Considerando a dualidade experiência/experimento, o trabalho que segue não pretende evidenciar a necessidade de sobreposição uma sobre outra, mas discuti-las para que se possa resgatar a dimensão de transformação inerente ao conceito de educação muito além da pura aplicabilidade e domínio da técnica.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionensaioapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2275110.15448/1981-2582.2017.1.22751Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 106-114Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 106-114Educação; v. 40 n. 1 (2017); 106-1141981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22751/15652Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerraro, José Luís Schifino2017-05-31T20:21:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22751Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-31T20:21:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions Currículo, experimento y experiencia: contribuciones de la Educación en Ciencias Currículo, experimento e experiência: contribuições da Educação em Ciências |
title |
Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions |
spellingShingle |
Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions Ferraro, José Luís Schifino Curriculum. Science Education. Experience Currículo. Educación en Ciencias. Experiencia Currículo. Ensino de Ciências. Experiência. |
title_short |
Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions |
title_full |
Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions |
title_fullStr |
Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions |
title_full_unstemmed |
Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions |
title_sort |
Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions |
author |
Ferraro, José Luís Schifino |
author_facet |
Ferraro, José Luís Schifino |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferraro, José Luís Schifino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum. Science Education. Experience Currículo. Educación en Ciencias. Experiencia Currículo. Ensino de Ciências. Experiência. |
topic |
Curriculum. Science Education. Experience Currículo. Educación en Ciencias. Experiencia Currículo. Ensino de Ciências. Experiência. |
description |
Taking as a starting point the possibility of questioning for (re) define essential elements in Natural Science teaching, this work haul over the curriculum an ethical-aesthetical look that reinforces the need and the right of the students experience without disregarding the importance of experimentation on the construction of specific knowledge of the area. Considering the duality experience/experiment this work does not intended to highlight the need for some overlap between these two dimensions, but discuss them in an attempt to rescue the transformation dimension of the educational concept far beyond the pure applicability and technical domain. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion ensaio |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22751 10.15448/1981-2582.2017.1.22751 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22751 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2017.1.22751 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22751/15652 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 106-114 Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 106-114 Educação; v. 40 n. 1 (2017); 106-114 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2017.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128741337628672 |