Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraro, José Luís Schifino
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22751
Resumo: Taking as a starting point the possibility of questioning for (re) define essential elements in Natural Science teaching, this work haul over the curriculum an ethical-aesthetical look that reinforces the need and the right of the students experience without disregarding the importance of experimentation on the construction of specific knowledge of the area. Considering the duality experience/experiment this work does not intended to highlight the need for some overlap between these two dimensions, but discuss them in an attempt to rescue the transformation dimension of the educational concept far beyond the pure applicability and technical domain.
id PUC_RS-18_1896208e62b19cbf7a6484a449c11581
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22751
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Curriculum, experiment and experience: Science Education contributionsCurrículo, experimento y experiencia: contribuciones de la Educación en CienciasCurrículo, experimento e experiência: contribuições da Educação em CiênciasCurriculum. Science Education. ExperienceCurrículo. Educación en Ciencias. ExperienciaCurrículo. Ensino de Ciências. Experiência.Taking as a starting point the possibility of questioning for (re) define essential elements in Natural Science teaching, this work haul over the curriculum an ethical-aesthetical look that reinforces the need and the right of the students experience without disregarding the importance of experimentation on the construction of specific knowledge of the area. Considering the duality experience/experiment this work does not intended to highlight the need for some overlap between these two dimensions, but discuss them in an attempt to rescue the transformation dimension of the educational concept far beyond the pure applicability and technical domain.Tomando como punto de partida la posibilidad de problematización para (res)significar elementos esenciales a la enseñanza de las Ciencias de la Naturaleza, la mirada que se vuelve sobre el currículo tiene una dimensión éticoestética y refuerza la necesidad y el derecho que él alumno tiene de experienciar sin desconsiderar la importancia de la experimentación para la construcción de conocimientos específicos en esta área. Considerando la dualidad experiencia/experimento, el trabajo que sigue no tiene pretensiones de evidenciar la sobreposición de una sobre otra, pero generar una discusión para que se pueda rescatar la dimensión de transformación del concepto de educación más allá de la pura aplicación y dominio de la técnica.Ao tomar como ponto de partida a possibilidade da problematização para (res)significar elementos essenciais ao ensino das Ciências da Natureza, lança-se por sobre o currículo um olhar ético-estético que reforça a necessidade e o direito de o aluno experienciar sem desconsiderar a importância da experimentação na construção de conhecimentos específicos da área. Considerando a dualidade experiência/experimento, o trabalho que segue não pretende evidenciar a necessidade de sobreposição uma sobre outra, mas discuti-las para que se possa resgatar a dimensão de transformação inerente ao conceito de educação muito além da pura aplicabilidade e domínio da técnica.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionensaioapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2275110.15448/1981-2582.2017.1.22751Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 106-114Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 106-114Educação; v. 40 n. 1 (2017); 106-1141981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22751/15652Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerraro, José Luís Schifino2017-05-31T20:21:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22751Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-31T20:21:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions
Currículo, experimento y experiencia: contribuciones de la Educación en Ciencias
Currículo, experimento e experiência: contribuições da Educação em Ciências
title Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions
spellingShingle Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions
Ferraro, José Luís Schifino
Curriculum. Science Education. Experience
Currículo. Educación en Ciencias. Experiencia
Currículo. Ensino de Ciências. Experiência.
title_short Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions
title_full Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions
title_fullStr Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions
title_full_unstemmed Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions
title_sort Curriculum, experiment and experience: Science Education contributions
author Ferraro, José Luís Schifino
author_facet Ferraro, José Luís Schifino
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraro, José Luís Schifino
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum. Science Education. Experience
Currículo. Educación en Ciencias. Experiencia
Currículo. Ensino de Ciências. Experiência.
topic Curriculum. Science Education. Experience
Currículo. Educación en Ciencias. Experiencia
Currículo. Ensino de Ciências. Experiência.
description Taking as a starting point the possibility of questioning for (re) define essential elements in Natural Science teaching, this work haul over the curriculum an ethical-aesthetical look that reinforces the need and the right of the students experience without disregarding the importance of experimentation on the construction of specific knowledge of the area. Considering the duality experience/experiment this work does not intended to highlight the need for some overlap between these two dimensions, but discuss them in an attempt to rescue the transformation dimension of the educational concept far beyond the pure applicability and technical domain.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ensaio
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22751
10.15448/1981-2582.2017.1.22751
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22751
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.1.22751
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22751/15652
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 106-114
Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 106-114
Educação; v. 40 n. 1 (2017); 106-114
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741337628672