The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gnatta, Hellen Terluk
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Marcolino-Galli, Juliana, Ballão, Cléa Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32010
Resumo: The nursery is a privileged space for child development and involves questions about mother-baby separation. The nursery teacher lives some conflicts about the maternal function in the work. We developed an integrative review of the literature between 2002 and 2016 to present the contribution of psychoanalytic concepts to define the role of the nursery teacher. This paper analyzed fourteen publications to answer the questions Most of the studies analyzed emphasized the importance of early childhood in the constitution of the psychic apparatus. The nursery teacher is a mediator in the baby’s psychic constitution, inserting the child into the language through maternal function and paternal function.
id PUC_RS-18_3ae26b8ba6919fa16f045b3dffe29e51
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32010
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative reviewLa Función del educador en la guardería bajo el enfoque psicoanalítico: Una revisión integrativaA Função do educador na creche sob a abordagem psicanalítica: Uma revisão integrativababynurserypsychoanalysiseducationlanguagebebêcrechepsicanáliseeducaçãolinguagembebéguarderíapsicoanálisiseducaciónlenguajeThe nursery is a privileged space for child development and involves questions about mother-baby separation. The nursery teacher lives some conflicts about the maternal function in the work. We developed an integrative review of the literature between 2002 and 2016 to present the contribution of psychoanalytic concepts to define the role of the nursery teacher. This paper analyzed fourteen publications to answer the questions Most of the studies analyzed emphasized the importance of early childhood in the constitution of the psychic apparatus. The nursery teacher is a mediator in the baby’s psychic constitution, inserting the child into the language through maternal function and paternal function.La guardería es un espacio privilegiado para el desarrollo infantil e involucra cuestiones acerca de la separación entre madre y bebé. El educador vive, en su actuación en la guardería, algunos conflictos sobre el maternaje de los bebés. Se desarrolló una revisión integrativa de la literatura, entre los años 2002 y 2016, con el objetivo de presentar la contribución de los conceptos psicoanalíticos para definir la función del cuidador/educador en la guardería. Fueron utilizadas catorce publicaciones que se encuadran en la temática de la investigación. La mayoría de los estudios analizados destacaron la importancia de la primera infancia en la constitución del aparato psíquico del bebé, desde los conceptos psicoanalíticos fundamentales. El cuidador/educador es, en la guardería, un mediador en la constitución psíquica del niño, insertándole en el campo del lenguaje y operando en las funciones materna y paterna.A creche é um espaço privilegiado para o desenvolvimento infantil e envolve questões sobre a separação mãe-bebê. O educador que atua na creche vivencia alguns conflitos sobre a maternagem dos bebês. Diante disso, realizou-se uma revisão integrativa da literatura, entre os anos de 2002 e 2016, com o objetivo de apresentar a contribuição dos conceitos psicanalíticos para definir a função do cuidador/educador na creche. Quatorze publicações, que se enquadram nas questões da presente pesquisa, foram utilizadas como referência. A maioria dos estudos analisados destacaram a importância da primeira infância na constituição do aparelho psíquico a partir dos conceitos psicanalíticos fundantes. Sendo assim, infere-se que o cuidador/educador na creche é um mediador na constituição psíquica do bebê, inserindo a criança no campo da linguagem e operando na função materna e paterna.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3201010.15448/1981-2582.2020.2.32010Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e32010Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e32010Educação; v. 43 n. 2 (2020); e320101981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32010/26084Copyright (c) 2020 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGnatta, Hellen TerlukMarcolino-Galli, JulianaBallão, Cléa Maria2021-09-14T18:20:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32010Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:20:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review
La Función del educador en la guardería bajo el enfoque psicoanalítico: Una revisión integrativa
A Função do educador na creche sob a abordagem psicanalítica: Uma revisão integrativa
title The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review
spellingShingle The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review
Gnatta, Hellen Terluk
baby
nursery
psychoanalysis
education
language
bebê
creche
psicanálise
educação
linguagem
bebé
guardería
psicoanálisis
educación
lenguaje
title_short The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review
title_full The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review
title_fullStr The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review
title_full_unstemmed The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review
title_sort The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review
author Gnatta, Hellen Terluk
author_facet Gnatta, Hellen Terluk
Marcolino-Galli, Juliana
Ballão, Cléa Maria
author_role author
author2 Marcolino-Galli, Juliana
Ballão, Cléa Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gnatta, Hellen Terluk
Marcolino-Galli, Juliana
Ballão, Cléa Maria
dc.subject.por.fl_str_mv baby
nursery
psychoanalysis
education
language
bebê
creche
psicanálise
educação
linguagem
bebé
guardería
psicoanálisis
educación
lenguaje
topic baby
nursery
psychoanalysis
education
language
bebê
creche
psicanálise
educação
linguagem
bebé
guardería
psicoanálisis
educación
lenguaje
description The nursery is a privileged space for child development and involves questions about mother-baby separation. The nursery teacher lives some conflicts about the maternal function in the work. We developed an integrative review of the literature between 2002 and 2016 to present the contribution of psychoanalytic concepts to define the role of the nursery teacher. This paper analyzed fourteen publications to answer the questions Most of the studies analyzed emphasized the importance of early childhood in the constitution of the psychic apparatus. The nursery teacher is a mediator in the baby’s psychic constitution, inserting the child into the language through maternal function and paternal function.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32010
10.15448/1981-2582.2020.2.32010
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32010
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2020.2.32010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32010/26084
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e32010
Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e32010
Educação; v. 43 n. 2 (2020); e32010
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2020.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745483698176