The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
DOI: | 10.15448/1981-2582.2020.2.32010 |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32010 |
Resumo: | The nursery is a privileged space for child development and involves questions about mother-baby separation. The nursery teacher lives some conflicts about the maternal function in the work. We developed an integrative review of the literature between 2002 and 2016 to present the contribution of psychoanalytic concepts to define the role of the nursery teacher. This paper analyzed fourteen publications to answer the questions Most of the studies analyzed emphasized the importance of early childhood in the constitution of the psychic apparatus. The nursery teacher is a mediator in the baby’s psychic constitution, inserting the child into the language through maternal function and paternal function. |
id |
PUC_RS-18_3ae26b8ba6919fa16f045b3dffe29e51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32010 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
spelling |
The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative reviewLa Función del educador en la guardería bajo el enfoque psicoanalítico: Una revisión integrativaA Função do educador na creche sob a abordagem psicanalítica: Uma revisão integrativababynurserypsychoanalysiseducationlanguagebebêcrechepsicanáliseeducaçãolinguagembebéguarderíapsicoanálisiseducaciónlenguajeThe nursery is a privileged space for child development and involves questions about mother-baby separation. The nursery teacher lives some conflicts about the maternal function in the work. We developed an integrative review of the literature between 2002 and 2016 to present the contribution of psychoanalytic concepts to define the role of the nursery teacher. This paper analyzed fourteen publications to answer the questions Most of the studies analyzed emphasized the importance of early childhood in the constitution of the psychic apparatus. The nursery teacher is a mediator in the baby’s psychic constitution, inserting the child into the language through maternal function and paternal function.La guardería es un espacio privilegiado para el desarrollo infantil e involucra cuestiones acerca de la separación entre madre y bebé. El educador vive, en su actuación en la guardería, algunos conflictos sobre el maternaje de los bebés. Se desarrolló una revisión integrativa de la literatura, entre los años 2002 y 2016, con el objetivo de presentar la contribución de los conceptos psicoanalíticos para definir la función del cuidador/educador en la guardería. Fueron utilizadas catorce publicaciones que se encuadran en la temática de la investigación. La mayoría de los estudios analizados destacaron la importancia de la primera infancia en la constitución del aparato psíquico del bebé, desde los conceptos psicoanalíticos fundamentales. El cuidador/educador es, en la guardería, un mediador en la constitución psíquica del niño, insertándole en el campo del lenguaje y operando en las funciones materna y paterna.A creche é um espaço privilegiado para o desenvolvimento infantil e envolve questões sobre a separação mãe-bebê. O educador que atua na creche vivencia alguns conflitos sobre a maternagem dos bebês. Diante disso, realizou-se uma revisão integrativa da literatura, entre os anos de 2002 e 2016, com o objetivo de apresentar a contribuição dos conceitos psicanalíticos para definir a função do cuidador/educador na creche. Quatorze publicações, que se enquadram nas questões da presente pesquisa, foram utilizadas como referência. A maioria dos estudos analisados destacaram a importância da primeira infância na constituição do aparelho psíquico a partir dos conceitos psicanalíticos fundantes. Sendo assim, infere-se que o cuidador/educador na creche é um mediador na constituição psíquica do bebê, inserindo a criança no campo da linguagem e operando na função materna e paterna.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3201010.15448/1981-2582.2020.2.32010Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e32010Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e32010Educação; v. 43 n. 2 (2020); e320101981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32010/26084Copyright (c) 2020 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGnatta, Hellen TerlukMarcolino-Galli, JulianaBallão, Cléa Maria2021-09-14T18:20:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32010Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:20:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review La Función del educador en la guardería bajo el enfoque psicoanalítico: Una revisión integrativa A Função do educador na creche sob a abordagem psicanalítica: Uma revisão integrativa |
title |
The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review |
spellingShingle |
The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review Gnatta, Hellen Terluk baby nursery psychoanalysis education language bebê creche psicanálise educação linguagem bebé guardería psicoanálisis educación lenguaje Gnatta, Hellen Terluk baby nursery psychoanalysis education language bebê creche psicanálise educação linguagem bebé guardería psicoanálisis educación lenguaje |
title_short |
The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review |
title_full |
The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review |
title_fullStr |
The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review |
title_full_unstemmed |
The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review |
title_sort |
The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review |
author |
Gnatta, Hellen Terluk |
author_facet |
Gnatta, Hellen Terluk Gnatta, Hellen Terluk Marcolino-Galli, Juliana Ballão, Cléa Maria Marcolino-Galli, Juliana Ballão, Cléa Maria |
author_role |
author |
author2 |
Marcolino-Galli, Juliana Ballão, Cléa Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gnatta, Hellen Terluk Marcolino-Galli, Juliana Ballão, Cléa Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
baby nursery psychoanalysis education language bebê creche psicanálise educação linguagem bebé guardería psicoanálisis educación lenguaje |
topic |
baby nursery psychoanalysis education language bebê creche psicanálise educação linguagem bebé guardería psicoanálisis educación lenguaje |
description |
The nursery is a privileged space for child development and involves questions about mother-baby separation. The nursery teacher lives some conflicts about the maternal function in the work. We developed an integrative review of the literature between 2002 and 2016 to present the contribution of psychoanalytic concepts to define the role of the nursery teacher. This paper analyzed fourteen publications to answer the questions Most of the studies analyzed emphasized the importance of early childhood in the constitution of the psychic apparatus. The nursery teacher is a mediator in the baby’s psychic constitution, inserting the child into the language through maternal function and paternal function. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32010 10.15448/1981-2582.2020.2.32010 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32010 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2020.2.32010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32010/26084 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e32010 Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e32010 Educação; v. 43 n. 2 (2020); e32010 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2020.2 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1822181315163717632 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.15448/1981-2582.2020.2.32010 |