A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
DOI: | 10.26694/rles.v25i49.2819 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2819 |
Resumo: | This article aims to reflect on the continuing education of teachers, taking the school as a place of learning and a locus of continuing education for teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. To do so, we start from the following problem: How can the school become a space for learning and training? In the organization of the article, we used as theoretical contributions the studies carried out by several authors, of which we highlight, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) among others, who talk about the topic. The results show that there is a tendency for the continuing education of teachers to also take place at school, given that it constitutes a learning community that articulates knowledge and promotes the construction of knowledge. In this sense, the school as a training locus assumes an increasingly stronger tendency in the face of the needs that emanate from the classroom, favoring the theory-practice unity |
id |
UFPI-5_1bc1db9f08ecdd207844b1ac4285c3f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpi.br:article/2819 |
network_acronym_str |
UFPI-5 |
network_name_str |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
spelling |
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONSA FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES: LA ESCUELA COMO LUGAR DE APRENDIZAJEA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES E A ESCOLA COMO LOCÚS DE APRENDIZAGEMFormação Continuada. Escola. Profissão docenteFormación Continua. Escuela. Profesión docenteContinuing Education. School. Teaching professionThis article aims to reflect on the continuing education of teachers, taking the school as a place of learning and a locus of continuing education for teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. To do so, we start from the following problem: How can the school become a space for learning and training? In the organization of the article, we used as theoretical contributions the studies carried out by several authors, of which we highlight, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) among others, who talk about the topic. The results show that there is a tendency for the continuing education of teachers to also take place at school, given that it constitutes a learning community that articulates knowledge and promotes the construction of knowledge. In this sense, the school as a training locus assumes an increasingly stronger tendency in the face of the needs that emanate from the classroom, favoring the theory-practice unityEste artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la formación permanente de los profesores, tomando la escuela como un lugar de aprendizaje y un locus de formación permanente para los profesores que enseñan matemáticas en los primeros años de la escuela primaria. Para ello, partimos del siguiente problema: ¿Cómo puede la escuela convertirse en un espacio de aprendizaje y formación? En la organización del artículo, utilizamos como aportes teóricos los estudios realizados por varios autores, de los cuales destacamos, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) entre otros, quienes hablan sobre el tema. Los resultados apuntan a que existe una tendencia a que la formación permanente de los docentes se dé también en la escuela, dado que constituye una comunidad de aprendizaje que articula saberes y promueve la construcción de saberes. En este sentido, la escuela como lugar de formación asume una tendencia cada vez más fuerte frente a las necesidades que emanan del aula, favoreciendo la unidad teoría-práctica.O presente artigo objetiva refletir sobre a formação continuada de professores tendo a escola como lugar de aprendizagem e locús de formação continuada dos professores que ensinam matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Para tanto, partimos do seguinte problema: Como a escola pode se constituir um espaço de aprendizagem e formação? Na organização do artigo utilizamos como contribuições teóricas os estudos realizados por diversos autores dos quais destacamos, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) dentre outros, que discorrem sobre o tema. Os resultados se encaminham no sentido de que existe uma tedência para que a formação continuada dos professores possa acontecer também na escola, tendo em vista que a mesma se constitui em uma comunidade de aprendizagem que articula saberes e promove a construção de conhecimentos. Nesse sentido, a escola como lócus de formação assume uma tendência cada vez mais fortalecida diante das necessidades que emanam da sala de aula, favorecendo a unidade teoria-prática.Universidade Federal do Piauí2022-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/281910.26694/rles.v25i49.2819Languages, Education and Society; Vol. 25 No. 49 (2021): Linguagens, Educação e SociedadeLenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 25 Núm. 49 (2021): Linguagens, Educação e SociedadeLinguagens, Educação e Sociedade; v. 25 n. 49 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade2526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2819/2591Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessCARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENECAVALCANTE GUEDES, NEIDE2023-06-02T18:28:51Zoai:periodicos.ufpi.br:article/2819Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-06-02T18:28:51Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS A FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES: LA ESCUELA COMO LUGAR DE APRENDIZAJE A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES E A ESCOLA COMO LOCÚS DE APRENDIZAGEM |
title |
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS |
spellingShingle |
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE Formação Continuada. Escola. Profissão docente Formación Continua. Escuela. Profesión docente Continuing Education. School. Teaching profession CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE Formação Continuada. Escola. Profissão docente Formación Continua. Escuela. Profesión docente Continuing Education. School. Teaching profession |
title_short |
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS |
title_full |
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS |
title_fullStr |
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS |
title_full_unstemmed |
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS |
title_sort |
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS |
author |
CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE |
author_facet |
CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE CAVALCANTE GUEDES, NEIDE CAVALCANTE GUEDES, NEIDE |
author_role |
author |
author2 |
CAVALCANTE GUEDES, NEIDE |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE CAVALCANTE GUEDES, NEIDE |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Continuada. Escola. Profissão docente Formación Continua. Escuela. Profesión docente Continuing Education. School. Teaching profession |
topic |
Formação Continuada. Escola. Profissão docente Formación Continua. Escuela. Profesión docente Continuing Education. School. Teaching profession |
description |
This article aims to reflect on the continuing education of teachers, taking the school as a place of learning and a locus of continuing education for teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. To do so, we start from the following problem: How can the school become a space for learning and training? In the organization of the article, we used as theoretical contributions the studies carried out by several authors, of which we highlight, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) among others, who talk about the topic. The results show that there is a tendency for the continuing education of teachers to also take place at school, given that it constitutes a learning community that articulates knowledge and promotes the construction of knowledge. In this sense, the school as a training locus assumes an increasingly stronger tendency in the face of the needs that emanate from the classroom, favoring the theory-practice unity |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2819 10.26694/rles.v25i49.2819 |
url |
https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2819 |
identifier_str_mv |
10.26694/rles.v25i49.2819 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2819/2591 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Piauí |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Piauí |
dc.source.none.fl_str_mv |
Languages, Education and Society; Vol. 25 No. 49 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 25 Núm. 49 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade Linguagens, Educação e Sociedade; v. 25 n. 49 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade 2526-8449 reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online) instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI) instacron:UFPI |
instname_str |
Universidade Federal do Piauí (UFPI) |
instacron_str |
UFPI |
institution |
UFPI |
reponame_str |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
collection |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistales.ppged@ufpi.edu.br |
_version_ |
1822182093821575168 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26694/rles.v25i49.2819 |