A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: CAVALCANTE GUEDES, NEIDE
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
DOI: 10.26694/rles.v25i49.2819
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2819
Resumo: This article aims to reflect on the continuing education of teachers, taking the school as a place of learning and a locus of continuing education for teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. To do so, we start from the following problem: How can the school become a space for learning and training? In the organization of the article, we used as theoretical contributions the studies carried out by several authors, of which we highlight, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) among others, who talk about the topic. The results show that there is a tendency for the continuing education of teachers to also take place at school, given that it constitutes a learning community that articulates knowledge and promotes the construction of knowledge. In this sense, the school as a training locus assumes an increasingly stronger tendency in the face of the needs that emanate from the classroom, favoring the theory-practice unity
id UFPI-5_1bc1db9f08ecdd207844b1ac4285c3f7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpi.br:article/2819
network_acronym_str UFPI-5
network_name_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
spelling A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONSA FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES: LA ESCUELA COMO LUGAR DE APRENDIZAJEA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES E A ESCOLA COMO LOCÚS DE APRENDIZAGEMFormação Continuada. Escola. Profissão docenteFormación Continua. Escuela. Profesión docenteContinuing Education. School. Teaching professionThis article aims to reflect on the continuing education of teachers, taking the school as a place of learning and a locus of continuing education for teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. To do so, we start from the following problem: How can the school become a space for learning and training? In the organization of the article, we used as theoretical contributions the studies carried out by several authors, of which we highlight, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) among others, who talk about the topic. The results show that there is a tendency for the continuing education of teachers to also take place at school, given that it constitutes a learning community that articulates knowledge and promotes the construction of knowledge. In this sense, the school as a training locus assumes an increasingly stronger tendency in the face of the needs that emanate from the classroom, favoring the theory-practice unityEste artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la formación permanente de los profesores, tomando la escuela como un lugar de aprendizaje y un locus de formación permanente para los profesores que enseñan matemáticas en los primeros años de la escuela primaria. Para ello, partimos del siguiente problema: ¿Cómo puede la escuela convertirse en un espacio de aprendizaje y formación? En la organización del artículo, utilizamos como aportes teóricos los estudios realizados por varios autores, de los cuales destacamos, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) entre otros, quienes hablan sobre el tema. Los resultados apuntan a que existe una tendencia a que la formación permanente de los docentes se dé también en la escuela, dado que constituye una comunidad de aprendizaje que articula saberes y promueve la construcción de saberes. En este sentido, la escuela como lugar de formación asume una tendencia cada vez más fuerte frente a las necesidades que emanan del aula, favoreciendo la unidad teoría-práctica.O presente artigo objetiva refletir sobre a formação continuada de professores tendo a escola como lugar de aprendizagem e locús de formação continuada dos professores que ensinam matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Para tanto, partimos do seguinte problema: Como a escola pode se constituir um espaço de aprendizagem e formação? Na organização do artigo utilizamos como contribuições teóricas os estudos realizados por diversos autores dos quais destacamos, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) dentre outros, que discorrem sobre o tema. Os resultados se encaminham no sentido de que existe uma tedência para que a formação continuada dos professores possa acontecer também na escola, tendo em vista que a mesma se constitui em uma comunidade de aprendizagem que articula saberes e promove a construção de conhecimentos. Nesse sentido, a escola como lócus de formação assume uma tendência cada vez mais fortalecida diante das necessidades que emanam da sala de aula, favorecendo a unidade teoria-prática.Universidade Federal do Piauí2022-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/281910.26694/rles.v25i49.2819Languages, Education and Society; Vol. 25 No. 49 (2021): Linguagens, Educação e SociedadeLenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 25 Núm. 49 (2021): Linguagens, Educação e SociedadeLinguagens, Educação e Sociedade; v. 25 n. 49 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade2526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2819/2591Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessCARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENECAVALCANTE GUEDES, NEIDE2023-06-02T18:28:51Zoai:periodicos.ufpi.br:article/2819Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-06-02T18:28:51Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
dc.title.none.fl_str_mv A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
A FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES: LA ESCUELA COMO LUGAR DE APRENDIZAJE
A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES E A ESCOLA COMO LOCÚS DE APRENDIZAGEM
title A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
spellingShingle A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE
Formação Continuada. Escola. Profissão docente
Formación Continua. Escuela. Profesión docente
Continuing Education. School. Teaching profession
CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE
Formação Continuada. Escola. Profissão docente
Formación Continua. Escuela. Profesión docente
Continuing Education. School. Teaching profession
title_short A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
title_full A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
title_fullStr A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
title_full_unstemmed A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
title_sort A CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS
author CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE
author_facet CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE
CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE
CAVALCANTE GUEDES, NEIDE
CAVALCANTE GUEDES, NEIDE
author_role author
author2 CAVALCANTE GUEDES, NEIDE
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv CARDOSO DA SILVA LOPES, LAURILENE
CAVALCANTE GUEDES, NEIDE
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Continuada. Escola. Profissão docente
Formación Continua. Escuela. Profesión docente
Continuing Education. School. Teaching profession
topic Formação Continuada. Escola. Profissão docente
Formación Continua. Escuela. Profesión docente
Continuing Education. School. Teaching profession
description This article aims to reflect on the continuing education of teachers, taking the school as a place of learning and a locus of continuing education for teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. To do so, we start from the following problem: How can the school become a space for learning and training? In the organization of the article, we used as theoretical contributions the studies carried out by several authors, of which we highlight, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) among others, who talk about the topic. The results show that there is a tendency for the continuing education of teachers to also take place at school, given that it constitutes a learning community that articulates knowledge and promotes the construction of knowledge. In this sense, the school as a training locus assumes an increasingly stronger tendency in the face of the needs that emanate from the classroom, favoring the theory-practice unity
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2819
10.26694/rles.v25i49.2819
url https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2819
identifier_str_mv 10.26694/rles.v25i49.2819
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2819/2591
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
dc.source.none.fl_str_mv Languages, Education and Society; Vol. 25 No. 49 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade
Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 25 Núm. 49 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade
Linguagens, Educação e Sociedade; v. 25 n. 49 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade
2526-8449
reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron:UFPI
instname_str Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron_str UFPI
institution UFPI
reponame_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
collection Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)
repository.mail.fl_str_mv revistales.ppged@ufpi.edu.br
_version_ 1822182093821575168
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.26694/rles.v25i49.2819