A curriculum between formats and forces

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paraíso, Marlucy Alves
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443
Resumo: This article focuses on process of differentiation occurred in school curriculums and in scenes of a book – The counter of films – to demonstrate, from one perspective, how the formats of a curriculum are capable of producing routines, imprisoning forces, dividing and discouraging. On the other hand, this work is also going to show that difference, understood as the motor of life, can always be reactivated, since, in life, a meeting or a connection capable of reactivating forces is always a possibility. This article defends, therefore, that in a curriculum and in life movements to deform formats, reactivate forces, establish possibilities and activate joy are alwayspossible.
id PUC_RS-18_c103e2c36907a69a14b38f34be5c182b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18443
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling A curriculum between formats and forcesUn currículo entre formas y fuerzasUm currículo entre formas e forçasCurriculum. Difference. Formats and forces.Currículo. Diferencia. Formas y fuerzas.Currículo. Diferença. Formas e forças.This article focuses on process of differentiation occurred in school curriculums and in scenes of a book – The counter of films – to demonstrate, from one perspective, how the formats of a curriculum are capable of producing routines, imprisoning forces, dividing and discouraging. On the other hand, this work is also going to show that difference, understood as the motor of life, can always be reactivated, since, in life, a meeting or a connection capable of reactivating forces is always a possibility. This article defends, therefore, that in a curriculum and in life movements to deform formats, reactivate forces, establish possibilities and activate joy are alwayspossible.Este articulo enfoca los procesos de diferenciación que acontecen en los currículos escolares y fragmentos del libro – La contadora de películas – para mostrar, por un lado, como las formas de un currículo son capaces de producir rutinas, aprisionar fuerzas, dividir y desanimar. Por otro lado, este trabajo también pretende mostrar que la diferencia, entendida como motor de la vida, puede siempre ser reactivada, ya que en la vida siempre es posible un encuentro o una conexión capaz de reactivar las fuerzas. Por lo tanto, este articulo defiende, que en un currículo, como en la vida, siempre es posible movimientos para deformar las formas, reactivar las fuerzas, instaurar posibilidades y activar alegrías.Este artigo focaliza processos de diferenciação ocorridos nos currículos escolares e cenas de um livro – A contadora de filmes – para mostrar, por um lado, como as formas de um currículo são capazes de produzir rotinas, aprisionar as forças, dividir e desanimar. Por outro lado, este trabalho também pretende mostrar que a diferença, entendida como motor da vida, pode sempre ser reativada, já que na vida é sempre possível um encontro ou uma conexão capaz de reativar forcas. Este artigo defende, então, que em um currículo e na vida é sempre possível movimentos para deformar as formas, reativar as forças, instaurar possibilidades e ativar alegrias.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1844310.15448/1981-2582.2015.1.18443Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 49-58Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 49-58Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 49-581981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443/12752Paraíso, Marlucy Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-28T16:33:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18443Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:33:20Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv A curriculum between formats and forces
Un currículo entre formas y fuerzas
Um currículo entre formas e forças
title A curriculum between formats and forces
spellingShingle A curriculum between formats and forces
Paraíso, Marlucy Alves
Curriculum. Difference. Formats and forces.
Currículo. Diferencia. Formas y fuerzas.
Currículo. Diferença. Formas e forças.
title_short A curriculum between formats and forces
title_full A curriculum between formats and forces
title_fullStr A curriculum between formats and forces
title_full_unstemmed A curriculum between formats and forces
title_sort A curriculum between formats and forces
author Paraíso, Marlucy Alves
author_facet Paraíso, Marlucy Alves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paraíso, Marlucy Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum. Difference. Formats and forces.
Currículo. Diferencia. Formas y fuerzas.
Currículo. Diferença. Formas e forças.
topic Curriculum. Difference. Formats and forces.
Currículo. Diferencia. Formas y fuerzas.
Currículo. Diferença. Formas e forças.
description This article focuses on process of differentiation occurred in school curriculums and in scenes of a book – The counter of films – to demonstrate, from one perspective, how the formats of a curriculum are capable of producing routines, imprisoning forces, dividing and discouraging. On the other hand, this work is also going to show that difference, understood as the motor of life, can always be reactivated, since, in life, a meeting or a connection capable of reactivating forces is always a possibility. This article defends, therefore, that in a curriculum and in life movements to deform formats, reactivate forces, establish possibilities and activate joy are alwayspossible.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443
10.15448/1981-2582.2015.1.18443
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.1.18443
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443/12752
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 49-58
Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 49-58
Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 49-58
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744243232768