A curriculum between formats and forces
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443 |
Resumo: | This article focuses on process of differentiation occurred in school curriculums and in scenes of a book – The counter of films – to demonstrate, from one perspective, how the formats of a curriculum are capable of producing routines, imprisoning forces, dividing and discouraging. On the other hand, this work is also going to show that difference, understood as the motor of life, can always be reactivated, since, in life, a meeting or a connection capable of reactivating forces is always a possibility. This article defends, therefore, that in a curriculum and in life movements to deform formats, reactivate forces, establish possibilities and activate joy are alwayspossible. |
id |
PUC_RS-18_c103e2c36907a69a14b38f34be5c182b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18443 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
A curriculum between formats and forcesUn currículo entre formas y fuerzasUm currículo entre formas e forçasCurriculum. Difference. Formats and forces.Currículo. Diferencia. Formas y fuerzas.Currículo. Diferença. Formas e forças.This article focuses on process of differentiation occurred in school curriculums and in scenes of a book – The counter of films – to demonstrate, from one perspective, how the formats of a curriculum are capable of producing routines, imprisoning forces, dividing and discouraging. On the other hand, this work is also going to show that difference, understood as the motor of life, can always be reactivated, since, in life, a meeting or a connection capable of reactivating forces is always a possibility. This article defends, therefore, that in a curriculum and in life movements to deform formats, reactivate forces, establish possibilities and activate joy are alwayspossible.Este articulo enfoca los procesos de diferenciación que acontecen en los currículos escolares y fragmentos del libro – La contadora de películas – para mostrar, por un lado, como las formas de un currículo son capaces de producir rutinas, aprisionar fuerzas, dividir y desanimar. Por otro lado, este trabajo también pretende mostrar que la diferencia, entendida como motor de la vida, puede siempre ser reactivada, ya que en la vida siempre es posible un encuentro o una conexión capaz de reactivar las fuerzas. Por lo tanto, este articulo defiende, que en un currículo, como en la vida, siempre es posible movimientos para deformar las formas, reactivar las fuerzas, instaurar posibilidades y activar alegrías.Este artigo focaliza processos de diferenciação ocorridos nos currículos escolares e cenas de um livro – A contadora de filmes – para mostrar, por um lado, como as formas de um currículo são capazes de produzir rotinas, aprisionar as forças, dividir e desanimar. Por outro lado, este trabalho também pretende mostrar que a diferença, entendida como motor da vida, pode sempre ser reativada, já que na vida é sempre possível um encontro ou uma conexão capaz de reativar forcas. Este artigo defende, então, que em um currículo e na vida é sempre possível movimentos para deformar as formas, reativar as forças, instaurar possibilidades e ativar alegrias.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1844310.15448/1981-2582.2015.1.18443Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 49-58Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 49-58Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 49-581981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443/12752Paraíso, Marlucy Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-28T16:33:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18443Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:33:20Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A curriculum between formats and forces Un currículo entre formas y fuerzas Um currículo entre formas e forças |
title |
A curriculum between formats and forces |
spellingShingle |
A curriculum between formats and forces Paraíso, Marlucy Alves Curriculum. Difference. Formats and forces. Currículo. Diferencia. Formas y fuerzas. Currículo. Diferença. Formas e forças. |
title_short |
A curriculum between formats and forces |
title_full |
A curriculum between formats and forces |
title_fullStr |
A curriculum between formats and forces |
title_full_unstemmed |
A curriculum between formats and forces |
title_sort |
A curriculum between formats and forces |
author |
Paraíso, Marlucy Alves |
author_facet |
Paraíso, Marlucy Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paraíso, Marlucy Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum. Difference. Formats and forces. Currículo. Diferencia. Formas y fuerzas. Currículo. Diferença. Formas e forças. |
topic |
Curriculum. Difference. Formats and forces. Currículo. Diferencia. Formas y fuerzas. Currículo. Diferença. Formas e forças. |
description |
This article focuses on process of differentiation occurred in school curriculums and in scenes of a book – The counter of films – to demonstrate, from one perspective, how the formats of a curriculum are capable of producing routines, imprisoning forces, dividing and discouraging. On the other hand, this work is also going to show that difference, understood as the motor of life, can always be reactivated, since, in life, a meeting or a connection capable of reactivating forces is always a possibility. This article defends, therefore, that in a curriculum and in life movements to deform formats, reactivate forces, establish possibilities and activate joy are alwayspossible. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443 10.15448/1981-2582.2015.1.18443 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2015.1.18443 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443/12752 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 49-58 Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 49-58 Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 49-58 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2015.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744243232768 |