Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schindhelm, Virginia Georg
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Hora, Dayse Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21374
Resumo: The research focus on children’s gender and sexualities and in what educators live every day in a not established or thought curriculum but present in school. Gender and sexualities are school controversy social constructions by the multiplicity of visions, beliefs, taboos, prohibitions and values of those who work in it. The research made in two schools caught information from: (a) the research with participative observation and register of narratives in a diary; (b) semi-structured interviews with educator(s); (c) dialogues and exchanging knowledge in the ongoing teacher(s) education; (d) bibliography of childhood, curriculum, gender and sexualities. The conclusion: (1) revealed educators’ hiding and silencing about this theme; (2) showed difficult experiences which lead adults to face new situations raising to decisions in an uncertain, peculiar and value conflicts’ field; (3) showed speaking carried by anxiety and duress about the sexual act; (4) revealed the educating team’s (un)knowing experience  bout children’s gender and sexualities.
id PUC_RS-18_eeed0b0249bb34d7b76b5113e1251a42
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21374
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?¿Hay algo oculto en las tesituras curriculares de la educación para la infancia?Existe algo oculto nas tessituras curriculares da educação para a infância?Curriculum. Gender and sexualities. Infant education.Currículo. Género y sexualidad. Educación infantil.Currículo. Gênero e sexualidades. Educação infantil.The research focus on children’s gender and sexualities and in what educators live every day in a not established or thought curriculum but present in school. Gender and sexualities are school controversy social constructions by the multiplicity of visions, beliefs, taboos, prohibitions and values of those who work in it. The research made in two schools caught information from: (a) the research with participative observation and register of narratives in a diary; (b) semi-structured interviews with educator(s); (c) dialogues and exchanging knowledge in the ongoing teacher(s) education; (d) bibliography of childhood, curriculum, gender and sexualities. The conclusion: (1) revealed educators’ hiding and silencing about this theme; (2) showed difficult experiences which lead adults to face new situations raising to decisions in an uncertain, peculiar and value conflicts’ field; (3) showed speaking carried by anxiety and duress about the sexual act; (4) revealed the educating team’s (un)knowing experience  bout children’s gender and sexualities.La investigación se centra en el género y la sexualidad de los niños y las vivencias del/de la educador/a, en un currículo que no se prescribe y tampoco se piensa, pero presente en la escuela. Sexualidades y género son construcciones sociales controvertidas por la multiplicidad de opiniones, creencias, tabúes, prohibiciones y los valores de los que conviven en ella. La investigación en dos escuelas entrelazó los datos oriundos de: (a) la observación participante y el registro en las narrativas en un diario de campo; (b) entrevistas semiestructuradas con educadores/as; (c) diálogos y intercambio de conocimientos en la educación continuada de los/las educadores/as; (d) bibliografía en lo que concierne a la infancia, al currículo, al género y la sexualidad. Los resultados: (1) dieron a conocer lo que se oculta y silencia sobre el tema; (2) expusieron experiencias problemáticas a los adultos que desencadenan decisiones en un complejo terreno de la incertidumbre, singularidad y conflicto de valores; (3) pusieron en evidencia el habla con marcas de angustia y bochorno respecto a lo sexual; (4) revelaron tener (des)conocimiento por parte de los equipos docentes sobre el género y la sexualidad de los niños.A pesquisa focaliza o gênero e as sexualidades da criança e as vivências do(a) educador(a), num currículo não prescrito e nem pensado, mas presente na escola. Sexualidades e gênero são construções sociais polêmicas pela multiplicidade de visões, crenças, tabus, interditos e valores dos que nela convivem. A investigação em duas escolas entrelaçou dados oriundos de: (a) observação participante e registro de narrativas num diário de campo; (b) entrevistas semiestruturados com educadore(a)s; (c) diálogos e troca de conhecimentos na formação continuada do(a)s educadore(a)s; (d) bibliografia sobre infância, currículo, gênero e sexualidades. Os resultados: (1) desvelaram ocultamentos e silenciamentos acerca da temática; (2) expuseram experiências problemáticas aos adultos, desencadeando decisões num complexo terreno de incertezas, singularidades e conflito de valores; (3) evidenciaram falas com marcas de angústias e constrangimentos sobre o sexual; (4) revelaram (des)conhecimentos da equipe pedagógica sobre gênero e  exualidades das crianças.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPolíticas e práticas de formaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2137410.15448/1981-2582.2016.3.21374Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 373-382Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 373-382Educação; v. 39 n. 3 (2016); 373-3821981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21374/15151Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchindhelm, Virginia GeorgHora, Dayse Martins2017-07-24T18:48:21Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21374Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-07-24T18:48:21Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?
¿Hay algo oculto en las tesituras curriculares de la educación para la infancia?
Existe algo oculto nas tessituras curriculares da educação para a infância?
title Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?
spellingShingle Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?
Schindhelm, Virginia Georg
Curriculum. Gender and sexualities. Infant education.
Currículo. Género y sexualidad. Educación infantil.
Currículo. Gênero e sexualidades. Educação infantil.
title_short Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?
title_full Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?
title_fullStr Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?
title_full_unstemmed Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?
title_sort Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?
author Schindhelm, Virginia Georg
author_facet Schindhelm, Virginia Georg
Hora, Dayse Martins
author_role author
author2 Hora, Dayse Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schindhelm, Virginia Georg
Hora, Dayse Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum. Gender and sexualities. Infant education.
Currículo. Género y sexualidad. Educación infantil.
Currículo. Gênero e sexualidades. Educação infantil.
topic Curriculum. Gender and sexualities. Infant education.
Currículo. Género y sexualidad. Educación infantil.
Currículo. Gênero e sexualidades. Educação infantil.
description The research focus on children’s gender and sexualities and in what educators live every day in a not established or thought curriculum but present in school. Gender and sexualities are school controversy social constructions by the multiplicity of visions, beliefs, taboos, prohibitions and values of those who work in it. The research made in two schools caught information from: (a) the research with participative observation and register of narratives in a diary; (b) semi-structured interviews with educator(s); (c) dialogues and exchanging knowledge in the ongoing teacher(s) education; (d) bibliography of childhood, curriculum, gender and sexualities. The conclusion: (1) revealed educators’ hiding and silencing about this theme; (2) showed difficult experiences which lead adults to face new situations raising to decisions in an uncertain, peculiar and value conflicts’ field; (3) showed speaking carried by anxiety and duress about the sexual act; (4) revealed the educating team’s (un)knowing experience  bout children’s gender and sexualities.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Políticas e práticas de formação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21374
10.15448/1981-2582.2016.3.21374
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21374
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.3.21374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21374/15151
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 373-382
Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 373-382
Educação; v. 39 n. 3 (2016); 373-382
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744681537536