Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carloni, Karla
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/29096
Resumo: Based on the analysis of imagery and textual records present in the Rio press, the article analyzes the practices of social dances in the city of Rio de Janeiro, during the first three decades of the twentieth century. Understanding of the body as a space for political realization and an important means of experience and communication with the world, three themes are treated: the attempt of Brazilian intellectuals to define national identity from the analogy between the character of a people and its rhythmic manifestations; the cross-cultural dialogues between rhythms and dances of the Americas, Europe and Africa in the halls and stages of the country’s capital; and, finally, the formulation of different social profiles, more or less transgressors, through the practice of dance. In this context, dance reveals itself as a means of elaboration of ethnic, social and gender identity, being at the same time the target of idealized, racist and moralizing discourses.
id PUC_RS-20_03cbd983ff21b146669eeb8184423f62
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29096
network_acronym_str PUC_RS-20
network_name_str Estudos Ibero-Americanos
repository_id_str
spelling Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relationsDanza e identidad nacional en la prensa carioca de principios del siglo XX: diálogos culturales, relaciones etnicas y de géneroDança e identidade nacional na imprensa carioca do início do século XX: diálogos culturais e relações étnicas e de gêneroDanceNational identityRaceGenre.DanzaIdentidad nacionalRazaGénero.DançaIdentidade nacional brasileiraRaçaGênero.Based on the analysis of imagery and textual records present in the Rio press, the article analyzes the practices of social dances in the city of Rio de Janeiro, during the first three decades of the twentieth century. Understanding of the body as a space for political realization and an important means of experience and communication with the world, three themes are treated: the attempt of Brazilian intellectuals to define national identity from the analogy between the character of a people and its rhythmic manifestations; the cross-cultural dialogues between rhythms and dances of the Americas, Europe and Africa in the halls and stages of the country’s capital; and, finally, the formulation of different social profiles, more or less transgressors, through the practice of dance. In this context, dance reveals itself as a means of elaboration of ethnic, social and gender identity, being at the same time the target of idealized, racist and moralizing discourses.A partir del examen de registros imagéticos y textuales presentes en la prensa carioca, el artículo analiza las prácticas de danzas sociales en la ciudad de Río de Janeiro, durante las tres primeras décadas del siglo XX. Teniendo como presupuesto el cuerpo como espacio de realización política y un importante medio de experiencia y comunicación con el mundo, se tratan tres temas: el intento de intelectuales brasileños de definir la identidad nacional por medio de la analogía entre el carácter de un pueblo y, sus manifestaciones rítmicas; los diálogos transculturales entre ritmos y danzas de las Américas, Europa y África en los salones y escenarios de la capital del país; y, por fin, la formulación de diferentes perfiles sociales, más o menos transgresores, por medio de la práctica de la danza. En este contexto, la danza se revela como un medio de elaboración de identidad étnica, social y de género, siendo al mismo tiempo la mira de discursos idealizados, racistas y moralizantes.A partir do exame de registros imagéticos e textuais presentes na imprensa carioca, o artigo analisa as práticas de danças sociais na cidade do Rio de Janeiro, durante as três primeiras décadas do século XX. Tendo como pressuposto a compreensão do corpo enquanto espaço de realização política e um importante meio de experiência e comunicação com o mundo, três temas são tratados: a tentativa de intelectuais brasileiros de definirem a identidade nacional por meio da analogia entre o caráter de um povo e as suas manifestações rítmicas; os diálogos transculturais entre ritmos e danças das Américas, da Europa e da África nos salões e palcos da capital do país; e, por fim, a formulação de diferentes perfis sociais, mais ou menos transgressores, por meio da prática da dança. Neste contexto, a dança revela-se como um meio de elaboração de identidade étnica, social e de gênero, sendo, ao mesmo tempo, alvo de discursos idealizados, racistas e moralizantes.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/2909610.15448/1980-864X.2018.2.29096Estudos Ibero-Americanos; Vol. 44 No. 2 (2018): Dossier: Thirty years of the “Citizens' Constitution”: contributions of History and Political Science; 365-379Estudos Ibero-Americanos; Vol. 44 Núm. 2 (2018): Dossier: Treinta años de la “Constitución ciudadana”: contribuciones de la Historia y de la Ciencia Política; 365-379Estudos Ibero-Americanos; v. 44 n. 2 (2018): Dossiê: Trinta anos da “Constituição cidadã”: contribuições da História e da Ciência Política; 365-3791980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2018.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/29096/17120Copyright (c) 2018 Karla Carlonihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarloni, Karla2018-08-20T19:35:19Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29096Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2018-08-20T19:35:19Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations
Danza e identidad nacional en la prensa carioca de principios del siglo XX: diálogos culturales, relaciones etnicas y de género
Dança e identidade nacional na imprensa carioca do início do século XX: diálogos culturais e relações étnicas e de gênero
title Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations
spellingShingle Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations
Carloni, Karla
Dance
National identity
Race
Genre.
Danza
Identidad nacional
Raza
Género.
Dança
Identidade nacional brasileira
Raça
Gênero.
title_short Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations
title_full Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations
title_fullStr Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations
title_full_unstemmed Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations
title_sort Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations
author Carloni, Karla
author_facet Carloni, Karla
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carloni, Karla
dc.subject.por.fl_str_mv Dance
National identity
Race
Genre.
Danza
Identidad nacional
Raza
Género.
Dança
Identidade nacional brasileira
Raça
Gênero.
topic Dance
National identity
Race
Genre.
Danza
Identidad nacional
Raza
Género.
Dança
Identidade nacional brasileira
Raça
Gênero.
description Based on the analysis of imagery and textual records present in the Rio press, the article analyzes the practices of social dances in the city of Rio de Janeiro, during the first three decades of the twentieth century. Understanding of the body as a space for political realization and an important means of experience and communication with the world, three themes are treated: the attempt of Brazilian intellectuals to define national identity from the analogy between the character of a people and its rhythmic manifestations; the cross-cultural dialogues between rhythms and dances of the Americas, Europe and Africa in the halls and stages of the country’s capital; and, finally, the formulation of different social profiles, more or less transgressors, through the practice of dance. In this context, dance reveals itself as a means of elaboration of ethnic, social and gender identity, being at the same time the target of idealized, racist and moralizing discourses.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/29096
10.15448/1980-864X.2018.2.29096
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/29096
identifier_str_mv 10.15448/1980-864X.2018.2.29096
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/29096/17120
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Karla Carloni
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Karla Carloni
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos; Vol. 44 No. 2 (2018): Dossier: Thirty years of the “Citizens' Constitution”: contributions of History and Political Science; 365-379
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 44 Núm. 2 (2018): Dossier: Treinta años de la “Constitución ciudadana”: contribuciones de la Historia y de la Ciencia Política; 365-379
Estudos Ibero-Americanos; v. 44 n. 2 (2018): Dossiê: Trinta anos da “Constituição cidadã”: contribuições da História e da Ciência Política; 365-379
1980-864X
0101-4064
10.15448/1980-864X.2018.2
reponame:Estudos Ibero-Americanos
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Estudos Ibero-Americanos
collection Estudos Ibero-Americanos
repository.name.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br
_version_ 1799128860297527296