Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Ibero-Americanos |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/29096 |
Resumo: | Based on the analysis of imagery and textual records present in the Rio press, the article analyzes the practices of social dances in the city of Rio de Janeiro, during the first three decades of the twentieth century. Understanding of the body as a space for political realization and an important means of experience and communication with the world, three themes are treated: the attempt of Brazilian intellectuals to define national identity from the analogy between the character of a people and its rhythmic manifestations; the cross-cultural dialogues between rhythms and dances of the Americas, Europe and Africa in the halls and stages of the country’s capital; and, finally, the formulation of different social profiles, more or less transgressors, through the practice of dance. In this context, dance reveals itself as a means of elaboration of ethnic, social and gender identity, being at the same time the target of idealized, racist and moralizing discourses. |
id |
PUC_RS-20_03cbd983ff21b146669eeb8184423f62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29096 |
network_acronym_str |
PUC_RS-20 |
network_name_str |
Estudos Ibero-Americanos |
repository_id_str |
|
spelling |
Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relationsDanza e identidad nacional en la prensa carioca de principios del siglo XX: diálogos culturales, relaciones etnicas y de géneroDança e identidade nacional na imprensa carioca do início do século XX: diálogos culturais e relações étnicas e de gêneroDanceNational identityRaceGenre.DanzaIdentidad nacionalRazaGénero.DançaIdentidade nacional brasileiraRaçaGênero.Based on the analysis of imagery and textual records present in the Rio press, the article analyzes the practices of social dances in the city of Rio de Janeiro, during the first three decades of the twentieth century. Understanding of the body as a space for political realization and an important means of experience and communication with the world, three themes are treated: the attempt of Brazilian intellectuals to define national identity from the analogy between the character of a people and its rhythmic manifestations; the cross-cultural dialogues between rhythms and dances of the Americas, Europe and Africa in the halls and stages of the country’s capital; and, finally, the formulation of different social profiles, more or less transgressors, through the practice of dance. In this context, dance reveals itself as a means of elaboration of ethnic, social and gender identity, being at the same time the target of idealized, racist and moralizing discourses.A partir del examen de registros imagéticos y textuales presentes en la prensa carioca, el artículo analiza las prácticas de danzas sociales en la ciudad de Río de Janeiro, durante las tres primeras décadas del siglo XX. Teniendo como presupuesto el cuerpo como espacio de realización política y un importante medio de experiencia y comunicación con el mundo, se tratan tres temas: el intento de intelectuales brasileños de definir la identidad nacional por medio de la analogía entre el carácter de un pueblo y, sus manifestaciones rítmicas; los diálogos transculturales entre ritmos y danzas de las Américas, Europa y África en los salones y escenarios de la capital del país; y, por fin, la formulación de diferentes perfiles sociales, más o menos transgresores, por medio de la práctica de la danza. En este contexto, la danza se revela como un medio de elaboración de identidad étnica, social y de género, siendo al mismo tiempo la mira de discursos idealizados, racistas y moralizantes.A partir do exame de registros imagéticos e textuais presentes na imprensa carioca, o artigo analisa as práticas de danças sociais na cidade do Rio de Janeiro, durante as três primeiras décadas do século XX. Tendo como pressuposto a compreensão do corpo enquanto espaço de realização política e um importante meio de experiência e comunicação com o mundo, três temas são tratados: a tentativa de intelectuais brasileiros de definirem a identidade nacional por meio da analogia entre o caráter de um povo e as suas manifestações rítmicas; os diálogos transculturais entre ritmos e danças das Américas, da Europa e da África nos salões e palcos da capital do país; e, por fim, a formulação de diferentes perfis sociais, mais ou menos transgressores, por meio da prática da dança. Neste contexto, a dança revela-se como um meio de elaboração de identidade étnica, social e de gênero, sendo, ao mesmo tempo, alvo de discursos idealizados, racistas e moralizantes.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/2909610.15448/1980-864X.2018.2.29096Estudos Ibero-Americanos; Vol. 44 No. 2 (2018): Dossier: Thirty years of the “Citizens' Constitution”: contributions of History and Political Science; 365-379Estudos Ibero-Americanos; Vol. 44 Núm. 2 (2018): Dossier: Treinta años de la “Constitución ciudadana”: contribuciones de la Historia y de la Ciencia Política; 365-379Estudos Ibero-Americanos; v. 44 n. 2 (2018): Dossiê: Trinta anos da “Constituição cidadã”: contribuições da História e da Ciência Política; 365-3791980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2018.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/29096/17120Copyright (c) 2018 Karla Carlonihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarloni, Karla2018-08-20T19:35:19Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29096Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2018-08-20T19:35:19Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations Danza e identidad nacional en la prensa carioca de principios del siglo XX: diálogos culturales, relaciones etnicas y de género Dança e identidade nacional na imprensa carioca do início do século XX: diálogos culturais e relações étnicas e de gênero |
title |
Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations |
spellingShingle |
Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations Carloni, Karla Dance National identity Race Genre. Danza Identidad nacional Raza Género. Dança Identidade nacional brasileira Raça Gênero. |
title_short |
Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations |
title_full |
Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations |
title_fullStr |
Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations |
title_full_unstemmed |
Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations |
title_sort |
Dance and national identity in the carioca press of the beginning of the Twentieth century: cultural dialogues and ethnic and gender relations |
author |
Carloni, Karla |
author_facet |
Carloni, Karla |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carloni, Karla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dance National identity Race Genre. Danza Identidad nacional Raza Género. Dança Identidade nacional brasileira Raça Gênero. |
topic |
Dance National identity Race Genre. Danza Identidad nacional Raza Género. Dança Identidade nacional brasileira Raça Gênero. |
description |
Based on the analysis of imagery and textual records present in the Rio press, the article analyzes the practices of social dances in the city of Rio de Janeiro, during the first three decades of the twentieth century. Understanding of the body as a space for political realization and an important means of experience and communication with the world, three themes are treated: the attempt of Brazilian intellectuals to define national identity from the analogy between the character of a people and its rhythmic manifestations; the cross-cultural dialogues between rhythms and dances of the Americas, Europe and Africa in the halls and stages of the country’s capital; and, finally, the formulation of different social profiles, more or less transgressors, through the practice of dance. In this context, dance reveals itself as a means of elaboration of ethnic, social and gender identity, being at the same time the target of idealized, racist and moralizing discourses. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/29096 10.15448/1980-864X.2018.2.29096 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/29096 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-864X.2018.2.29096 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/29096/17120 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Karla Carloni https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Karla Carloni https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 44 No. 2 (2018): Dossier: Thirty years of the “Citizens' Constitution”: contributions of History and Political Science; 365-379 Estudos Ibero-Americanos; Vol. 44 Núm. 2 (2018): Dossier: Treinta años de la “Constitución ciudadana”: contribuciones de la Historia y de la Ciencia Política; 365-379 Estudos Ibero-Americanos; v. 44 n. 2 (2018): Dossiê: Trinta anos da “Constituição cidadã”: contribuições da História e da Ciência Política; 365-379 1980-864X 0101-4064 10.15448/1980-864X.2018.2 reponame:Estudos Ibero-Americanos instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Estudos Ibero-Americanos |
collection |
Estudos Ibero-Americanos |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br |
_version_ |
1799128860297527296 |