CINEMA AS A DEBATE ARENA FOR THE DIFFICULT MEMORIES OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) AND MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Charles
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/44078
Resumo: The article aims to reflect on history, memory and contemporary Brazilian cinema in the films Ação entre Amigos (Beto Brant, 1998) and A Memória Que Me Contam (Lucia Murat, 2012), highlighting two moments of the discourses on the memory of the dictatorship Brazilian civil-military (1964-1985), which they reverberate in our society. Two different moments of Brazilian cinema in the 1990s and 2010s will be considered, and the current clashes with regard to the elaboration of memories of the civil-military dictatorship. The aforementioned films with specific characteristics dialogue with two distinct conjunctures regarding the right to memory and the truth about the multiple violations of human rights promoted during the Brazilian military governments, and in the scenario of struggles for their not being forgotten. For the development of reflections, we based ourselves on the main assumptions of Walter Benjamin (1994) about the experience and those of studies on memory (CANDAU, 2011; POLLAK, 1989, 1992; HUYSSEN, 2014), as well as História como trauma (SELIGMAN -SILVA, 2000), Film Analysis (PENAFRIA, 2009; AUMONT; MARIE, 2010).
id PUC_RS-20_374aa4440d4bb5ac5d71dfd320d8dba4
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44078
network_acronym_str PUC_RS-20
network_name_str Estudos Ibero-Americanos
repository_id_str
spelling CINEMA AS A DEBATE ARENA FOR THE DIFFICULT MEMORIES OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) AND MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)EL CINE COMO ESPACIO DE DEBATE SOBRE LAS DIFÍCILES MEMORIAS DE LA DICTADURA CÍVICO-MILITAR BRASILEÑA: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) Y MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)O CINEMA COMO ARENA DE DEBATES PARA AS MEMÓRIAS DIFÍCEIS DA DITADURA CIVIL-MILITAR BRASILEIRA: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) E MEMÓRIA QUE ME CONTAM (2012)Brazilian cinema military dictatorship tough memories.cine brasileñodictadura militarrecuerdos duros.cinema brasileiro pós-retomada ditadura militar memórias difíceis.The article aims to reflect on history, memory and contemporary Brazilian cinema in the films Ação entre Amigos (Beto Brant, 1998) and A Memória Que Me Contam (Lucia Murat, 2012), highlighting two moments of the discourses on the memory of the dictatorship Brazilian civil-military (1964-1985), which they reverberate in our society. Two different moments of Brazilian cinema in the 1990s and 2010s will be considered, and the current clashes with regard to the elaboration of memories of the civil-military dictatorship. The aforementioned films with specific characteristics dialogue with two distinct conjunctures regarding the right to memory and the truth about the multiple violations of human rights promoted during the Brazilian military governments, and in the scenario of struggles for their not being forgotten. For the development of reflections, we based ourselves on the main assumptions of Walter Benjamin (1994) about the experience and those of studies on memory (CANDAU, 2011; POLLAK, 1989, 1992; HUYSSEN, 2014), as well as História como trauma (SELIGMAN -SILVA, 2000), Film Analysis (PENAFRIA, 2009; AUMONT; MARIE, 2010).Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la historia, la memoria y el cine brasileño contemporáneo en las películas Ação entre Amigos (Beto Brant, 1998) y A Memória Que Me Contam (Lucia Murat, 2012), destacando dos momentos de los discursos sobre la memoria de los ciudadanos -Dictadura militar Brasileira (1964-1985), que reverberan en nuestra sociedad. Se considerarán dos momentos diferentes del cine brasileño en las décadas de 1990 y 2010, y los enfrentamientos actuales en cuanto a la elaboración de memorias de la dictadura cívico-militar. Las mencionadas películas con características específicas dialogan con dos coyunturas distintas en torno al derecho a la memoria y la verdad sobre las múltiples violaciones a los derechos humanos promovidas durante los gobiernos militares brasileños, y en el escenario de luchas por su no olvido. Para el desarrollo de las reflexiones nos basamos en los principales presupuestos de Walter Benjamin (1994) sobre la experiencia y los de los estudios sobre la memoria (CANDAU, 2011; POLLAK, 1989, 1992; HUYSSEN, 2014), tanto de la Historia como del trauma. (SELIGMAN -SILVA, 2000), Análisis fílmico (PENAFRIA, 2009; AUMONT; MARIE, 2010).O artigo da visa refletir sobre história, memória e cinema brasileiro contemporâneo nos filmes Ação entre Amigos (Beto Brant, 1998) e A Memória Que Me Contam (Lucia Murat, 2012), destacando dois momentos dos discursos sobre a memória da ditadura civil-militar brasileira (1964-1985), que eles reverberam em nossa sociedade. Serão considerados dois diferentes momentos do cinema brasileiro nos anos 1990 e 2010, e os embates atuais no que diz respeito à elaboração das memórias da ditadura civil-militar. Os filmes citados com características específicas dialogam com duas conjunturas distintas no tocante ao direito à memória e à verdade sobre as múltiplas violações dos direitos humanos promovidas no decorrer dos governos dos militares brasileiros, e no cenário de lutas pelo não esquecimento delas. Para o desenvolvimento das reflexões, embasamo-nos nas principais premissas de Walter Benjamin (1994) sobre experiência e nas de estudos sobre memória (CANDAU, 2011; POLLAK, 1989, 1992; HUYSSEN, 2014), bem como História como sobre trauma (SELIGMAN-SILVA, 2000), Análise de filmes (PENAFRIA, 2009; AUMONT; MARIE, 2010).Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/4407810.15448/1980-864X.2023.1.44078Estudos Ibero-Americanos; Vol. 49 No. 1 (2023): Single Volume ; e44078Estudos Ibero-Americanos; Vol. 49 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44078Estudos Ibero-Americanos; v. 49 n. 1 (2023): Volume Único ; e440781980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2023.1reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/44078/28253Copyright (c) 2023 Charles Monteirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Charles2024-01-02T11:36:25Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44078Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2024-01-02T11:36:25Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv CINEMA AS A DEBATE ARENA FOR THE DIFFICULT MEMORIES OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) AND MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)
EL CINE COMO ESPACIO DE DEBATE SOBRE LAS DIFÍCILES MEMORIAS DE LA DICTADURA CÍVICO-MILITAR BRASILEÑA: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) Y MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)
O CINEMA COMO ARENA DE DEBATES PARA AS MEMÓRIAS DIFÍCEIS DA DITADURA CIVIL-MILITAR BRASILEIRA: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) E MEMÓRIA QUE ME CONTAM (2012)
title CINEMA AS A DEBATE ARENA FOR THE DIFFICULT MEMORIES OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) AND MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)
spellingShingle CINEMA AS A DEBATE ARENA FOR THE DIFFICULT MEMORIES OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) AND MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)
Monteiro, Charles
Brazilian cinema
military dictatorship
tough memories.
cine brasileño
dictadura militar
recuerdos duros.
cinema brasileiro pós-retomada
ditadura militar
memórias difíceis.
title_short CINEMA AS A DEBATE ARENA FOR THE DIFFICULT MEMORIES OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) AND MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)
title_full CINEMA AS A DEBATE ARENA FOR THE DIFFICULT MEMORIES OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) AND MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)
title_fullStr CINEMA AS A DEBATE ARENA FOR THE DIFFICULT MEMORIES OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) AND MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)
title_full_unstemmed CINEMA AS A DEBATE ARENA FOR THE DIFFICULT MEMORIES OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) AND MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)
title_sort CINEMA AS A DEBATE ARENA FOR THE DIFFICULT MEMORIES OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP: AÇÃO ENTRE AMIGOS (1998) AND MEMÓRIA QUE ME CONTA (2012)
author Monteiro, Charles
author_facet Monteiro, Charles
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Charles
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian cinema
military dictatorship
tough memories.
cine brasileño
dictadura militar
recuerdos duros.
cinema brasileiro pós-retomada
ditadura militar
memórias difíceis.
topic Brazilian cinema
military dictatorship
tough memories.
cine brasileño
dictadura militar
recuerdos duros.
cinema brasileiro pós-retomada
ditadura militar
memórias difíceis.
description The article aims to reflect on history, memory and contemporary Brazilian cinema in the films Ação entre Amigos (Beto Brant, 1998) and A Memória Que Me Contam (Lucia Murat, 2012), highlighting two moments of the discourses on the memory of the dictatorship Brazilian civil-military (1964-1985), which they reverberate in our society. Two different moments of Brazilian cinema in the 1990s and 2010s will be considered, and the current clashes with regard to the elaboration of memories of the civil-military dictatorship. The aforementioned films with specific characteristics dialogue with two distinct conjunctures regarding the right to memory and the truth about the multiple violations of human rights promoted during the Brazilian military governments, and in the scenario of struggles for their not being forgotten. For the development of reflections, we based ourselves on the main assumptions of Walter Benjamin (1994) about the experience and those of studies on memory (CANDAU, 2011; POLLAK, 1989, 1992; HUYSSEN, 2014), as well as História como trauma (SELIGMAN -SILVA, 2000), Film Analysis (PENAFRIA, 2009; AUMONT; MARIE, 2010).
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/44078
10.15448/1980-864X.2023.1.44078
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/44078
identifier_str_mv 10.15448/1980-864X.2023.1.44078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/44078/28253
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Charles Monteiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Charles Monteiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos; Vol. 49 No. 1 (2023): Single Volume ; e44078
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 49 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44078
Estudos Ibero-Americanos; v. 49 n. 1 (2023): Volume Único ; e44078
1980-864X
0101-4064
10.15448/1980-864X.2023.1
reponame:Estudos Ibero-Americanos
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Estudos Ibero-Americanos
collection Estudos Ibero-Americanos
repository.name.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br
_version_ 1799128856351735808