A caminho do desafio das práticas inclusivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33947 |
Resumo: | This paper aims to dialogue with the reader on the key issues that permeate the school inclusion. The goal is to share the challenges of an experience in a public school in the outskirts of Sao Paulo in the room Support and Monitoring will Inclusion (SAAI). The methodology used was through literature that could support our practice. You can also find photos that record activities applied in meeting with students. We looked at the statutory contributions to ensure education for all, as well as in the execution of a comprehensive proposal by raising awareness among students, faculty, family and pedagogical staff in the paradigms of breaking process toward building a new school identity. Are some more present deficiencies in the classroom and the challenges to think of a Political Pedagogical Project that addresses issues from the perspective of inclusion. We invite the reader to reflect the importance of collaborative work among peers and address the assessment as a process of change, as well as the urgency in teacher training in order to follow the needs and challenges of contemporary times. It is expected to contribute, through this experience in the process of facing possible referral to the school inclusion |
id |
PUC_SP-1_211811c13597ad2ba42ccfe80236f8d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/33947 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Raiça, DarcyIlva, Eliane Pereira da2023-07-05T19:26:27Z2023-07-05T19:26:27Z2015-11-10Ilva, Eliane Pereira da. A caminho do desafio das práticas inclusivas. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33947This paper aims to dialogue with the reader on the key issues that permeate the school inclusion. The goal is to share the challenges of an experience in a public school in the outskirts of Sao Paulo in the room Support and Monitoring will Inclusion (SAAI). The methodology used was through literature that could support our practice. You can also find photos that record activities applied in meeting with students. We looked at the statutory contributions to ensure education for all, as well as in the execution of a comprehensive proposal by raising awareness among students, faculty, family and pedagogical staff in the paradigms of breaking process toward building a new school identity. Are some more present deficiencies in the classroom and the challenges to think of a Political Pedagogical Project that addresses issues from the perspective of inclusion. We invite the reader to reflect the importance of collaborative work among peers and address the assessment as a process of change, as well as the urgency in teacher training in order to follow the needs and challenges of contemporary times. It is expected to contribute, through this experience in the process of facing possible referral to the school inclusionO presente trabalho visa dialogar com o leitor sobre as principais questões que permeiam a inclusão escolar. O objetivo é compartilhar os desafios de uma experiência vivida numa escola pública da periferia de São Paulo na sala de Apoio e Acompanhamento á Inclusão (SAAI). A metodologia utilizada foi por meio da pesquisa bibliográfica que pudesse fundamentar nossa prática. Também é possível encontrar fotos que registram atividades aplicadas no atendimento com os alunos. Debruçamo-nos sobre os aportes legais que asseguram a educação para todos, assim como na efetivação de uma proposta inclusiva através da sensibilização de alunos, corpo docente, família e equipe pedagógica no processo de quebra de paradigmas rumo à construção de uma nova identidade escolar. Apresentamos algumas deficiências mais presentes em sala de aula e os desafios de se pensar num Projeto Político Pedagógico que aborde questões sob a ótica da inclusão. Convidamos o leitor para uma reflexão da importância do trabalho colaborativo entre os pares e abordamos a avaliação como um processo de mudança, assim como a urgência na formação de professores de forma a acompanhar as necessidades e desafios da contemporaneidade. Espera-se contribuir, por meio desta experiência no processo de encaminhamentos possíveis frente à inclusão escolarporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Educação Inclusiva e Deficiência IntelectualPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOInclusãoDesafiosIndivíduos com necessidades especiaisInclusionChallengesIndividuals with special needsA caminho do desafio das práticas inclusivasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALELIANE PEREIRA DA SILVA_1.pdfapplication/pdf1803544https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33947/1/ELIANE%20PEREIRA%20DA%20SILVA_1.pdf0fa82a523339e3ed2541c560527bb477MD51TEXTELIANE PEREIRA DA SILVA_1.pdf.txtELIANE PEREIRA DA SILVA_1.pdf.txtExtracted texttext/plain97543https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33947/2/ELIANE%20PEREIRA%20DA%20SILVA_1.pdf.txt550655395d1210973bc5029114892ef9MD52THUMBNAILELIANE PEREIRA DA SILVA_1.pdf.jpgELIANE PEREIRA DA SILVA_1.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1154https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33947/3/ELIANE%20PEREIRA%20DA%20SILVA_1.pdf.jpg1310fbd94456a989a74a22969415a9f1MD53handle/339472023-07-06 01:14:24.845oai:repositorio.pucsp.br:handle/33947Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:14:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A caminho do desafio das práticas inclusivas |
title |
A caminho do desafio das práticas inclusivas |
spellingShingle |
A caminho do desafio das práticas inclusivas Ilva, Eliane Pereira da CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Inclusão Desafios Indivíduos com necessidades especiais Inclusion Challenges Individuals with special needs |
title_short |
A caminho do desafio das práticas inclusivas |
title_full |
A caminho do desafio das práticas inclusivas |
title_fullStr |
A caminho do desafio das práticas inclusivas |
title_full_unstemmed |
A caminho do desafio das práticas inclusivas |
title_sort |
A caminho do desafio das práticas inclusivas |
author |
Ilva, Eliane Pereira da |
author_facet |
Ilva, Eliane Pereira da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Raiça, Darcy |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ilva, Eliane Pereira da |
contributor_str_mv |
Raiça, Darcy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Inclusão Desafios Indivíduos com necessidades especiais Inclusion Challenges Individuals with special needs |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Desafios Indivíduos com necessidades especiais |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Inclusion Challenges Individuals with special needs |
description |
This paper aims to dialogue with the reader on the key issues that permeate the school inclusion. The goal is to share the challenges of an experience in a public school in the outskirts of Sao Paulo in the room Support and Monitoring will Inclusion (SAAI). The methodology used was through literature that could support our practice. You can also find photos that record activities applied in meeting with students. We looked at the statutory contributions to ensure education for all, as well as in the execution of a comprehensive proposal by raising awareness among students, faculty, family and pedagogical staff in the paradigms of breaking process toward building a new school identity. Are some more present deficiencies in the classroom and the challenges to think of a Political Pedagogical Project that addresses issues from the perspective of inclusion. We invite the reader to reflect the importance of collaborative work among peers and address the assessment as a process of change, as well as the urgency in teacher training in order to follow the needs and challenges of contemporary times. It is expected to contribute, through this experience in the process of facing possible referral to the school inclusion |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-11-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-05T19:26:27Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-05T19:26:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ilva, Eliane Pereira da. A caminho do desafio das práticas inclusivas. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33947 |
identifier_str_mv |
Ilva, Eliane Pereira da. A caminho do desafio das práticas inclusivas. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33947 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33947/1/ELIANE%20PEREIRA%20DA%20SILVA_1.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33947/2/ELIANE%20PEREIRA%20DA%20SILVA_1.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33947/3/ELIANE%20PEREIRA%20DA%20SILVA_1.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0fa82a523339e3ed2541c560527bb477 550655395d1210973bc5029114892ef9 1310fbd94456a989a74a22969415a9f1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796076755025920 |