Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11352 |
Resumo: | This dissertation, of bibliographic nature, was elaborated on the sphere of discussions proposed by the Critical Mathematics Education that, in general, has concerns with the development for democracy and citizenship in the Mathematics Education, from its social and political implications and the transformation of the teaching-learning process. In this study, in addition to dialogue with The Critical Mathematics Theory that is mainly represented by Ole Skovsmose, also has been related to the movement of Critical Pedagogy, to the Pedagogy of Paulo Freire and to the Etnomathematics. Finally, we performed a State of Art of Brazilians scholarly works in Critical Mathematics Education and other critical studies in Mathematics Education. The analysis is divided by two parts: a theoretical study that constitutes in a panorama from the reading of the abstract summaries; and a theorist study from the full reading of parts of the works. Besides the conclusions obtained by the panorama, we concluded that the works on Critical Mathematics Education, in its majority, have been promoted the debate of social issues related to Mathematics; have been discussed the important concepts as the Ideology of certainty from the mathematical knowledge and its power to format the society; and have been promoted space for investigation, dialogue and criticism in the studied enviroments |
id |
PUC_SP-1_379844ca247cae4fe3cc69d488173c6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11352 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Magina, Sandra Maria Pintohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4250848Z5Soares, Daniela Alves2016-04-27T16:58:48Z2009-03-312008-11-13Soares, Daniela Alves. Critical mathematics education: contributions to the theoretical debate and its impact on academic work. 2008. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11352This dissertation, of bibliographic nature, was elaborated on the sphere of discussions proposed by the Critical Mathematics Education that, in general, has concerns with the development for democracy and citizenship in the Mathematics Education, from its social and political implications and the transformation of the teaching-learning process. In this study, in addition to dialogue with The Critical Mathematics Theory that is mainly represented by Ole Skovsmose, also has been related to the movement of Critical Pedagogy, to the Pedagogy of Paulo Freire and to the Etnomathematics. Finally, we performed a State of Art of Brazilians scholarly works in Critical Mathematics Education and other critical studies in Mathematics Education. The analysis is divided by two parts: a theoretical study that constitutes in a panorama from the reading of the abstract summaries; and a theorist study from the full reading of parts of the works. Besides the conclusions obtained by the panorama, we concluded that the works on Critical Mathematics Education, in its majority, have been promoted the debate of social issues related to Mathematics; have been discussed the important concepts as the Ideology of certainty from the mathematical knowledge and its power to format the society; and have been promoted space for investigation, dialogue and criticism in the studied enviromentsEsta dissertação, de natureza bibliográfica, foi desenvolvida no âmbito das discussões propostas pela Educação Matemática Crítica que, em linhas gerais, tem preocupações com a formação para a democracia e cidadania na Educação Matemática, a partir de suas implicações sociais e políticas e da transformação dos modos de direção do seu ensino-aprendizagem. Neste estudo, além de dialogar com a própria teoria, que está principalmente representada por Ole Skovsmose, a relacionamos aos movimentos da Pedagogia Crítica, da Pedagogia de Paulo Freire e da Etnomatemática. Por fim, realizamos um estado da arte dos trabalhos acadêmicos brasileiros em Educação Matemática Critica e demais estudos críticos na Educação Matemática. A análise é dividida em duas vertentes: um estudo que constitui um panorama a partir da leitura dos resumos; e outro teórico, a partir da leitura na íntegra de uma parte dos trabalhos. Além das conclusões obtidas por meio do panorama, concluímos que os trabalhos em Educação Matemática Crítica, em sua maior parte, têm promovido o debate de questões sociais relacionadas à Matemática, têm discutido conceitos importantes como a ideologia da certeza do conhecimento matemático e o seu poder de formatar a sociedade, e têm promovido espaço para investigação, diálogo e crítica nos ambientes pesquisadosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23618/Daniela%20Alves%20Soares.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação matemática críticaEstado da arteEducacao MatematicaMatematica -- Estudo e ensinoCritical mathematics educationMathematics educationState of artCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEducação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicosCritical mathematics education: contributions to the theoretical debate and its impact on academic workinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniela Alves Soares.pdf.txtDaniela Alves Soares.pdf.txtExtracted texttext/plain335877https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/3/Daniela%20Alves%20Soares.pdf.txtebc615212f5a1833bd3e27b1b5a801caMD53ORIGINALDaniela Alves Soares.pdfapplication/pdf1377937https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/1/Daniela%20Alves%20Soares.pdfd50e862310799b49a143180e9a929d90MD51THUMBNAILDaniela Alves Soares.pdf.jpgDaniela Alves Soares.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3907https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/2/Daniela%20Alves%20Soares.pdf.jpg47a0938913fcd882bdb0149bc4de1c2bMD52handle/113522022-04-27 12:18:13.567oai:repositorio.pucsp.br:handle/11352Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:18:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Critical mathematics education: contributions to the theoretical debate and its impact on academic work |
title |
Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos |
spellingShingle |
Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos Soares, Daniela Alves Educação matemática crítica Estado da arte Educacao Matematica Matematica -- Estudo e ensino Critical mathematics education Mathematics education State of art CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos |
title_full |
Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos |
title_fullStr |
Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos |
title_full_unstemmed |
Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos |
title_sort |
Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos |
author |
Soares, Daniela Alves |
author_facet |
Soares, Daniela Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Magina, Sandra Maria Pinto |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4250848Z5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Daniela Alves |
contributor_str_mv |
Magina, Sandra Maria Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática crítica Estado da arte Educacao Matematica Matematica -- Estudo e ensino |
topic |
Educação matemática crítica Estado da arte Educacao Matematica Matematica -- Estudo e ensino Critical mathematics education Mathematics education State of art CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Critical mathematics education Mathematics education State of art |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This dissertation, of bibliographic nature, was elaborated on the sphere of discussions proposed by the Critical Mathematics Education that, in general, has concerns with the development for democracy and citizenship in the Mathematics Education, from its social and political implications and the transformation of the teaching-learning process. In this study, in addition to dialogue with The Critical Mathematics Theory that is mainly represented by Ole Skovsmose, also has been related to the movement of Critical Pedagogy, to the Pedagogy of Paulo Freire and to the Etnomathematics. Finally, we performed a State of Art of Brazilians scholarly works in Critical Mathematics Education and other critical studies in Mathematics Education. The analysis is divided by two parts: a theoretical study that constitutes in a panorama from the reading of the abstract summaries; and a theorist study from the full reading of parts of the works. Besides the conclusions obtained by the panorama, we concluded that the works on Critical Mathematics Education, in its majority, have been promoted the debate of social issues related to Mathematics; have been discussed the important concepts as the Ideology of certainty from the mathematical knowledge and its power to format the society; and have been promoted space for investigation, dialogue and criticism in the studied enviroments |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-11-13 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-03-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Soares, Daniela Alves. Critical mathematics education: contributions to the theoretical debate and its impact on academic work. 2008. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11352 |
identifier_str_mv |
Soares, Daniela Alves. Critical mathematics education: contributions to the theoretical debate and its impact on academic work. 2008. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11352 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/3/Daniela%20Alves%20Soares.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/1/Daniela%20Alves%20Soares.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/2/Daniela%20Alves%20Soares.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ebc615212f5a1833bd3e27b1b5a801ca d50e862310799b49a143180e9a929d90 47a0938913fcd882bdb0149bc4de1c2b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277935076507648 |