Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Daniela Alves
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11352
Resumo: This dissertation, of bibliographic nature, was elaborated on the sphere of discussions proposed by the Critical Mathematics Education that, in general, has concerns with the development for democracy and citizenship in the Mathematics Education, from its social and political implications and the transformation of the teaching-learning process. In this study, in addition to dialogue with The Critical Mathematics Theory that is mainly represented by Ole Skovsmose, also has been related to the movement of Critical Pedagogy, to the Pedagogy of Paulo Freire and to the Etnomathematics. Finally, we performed a State of Art of Brazilians scholarly works in Critical Mathematics Education and other critical studies in Mathematics Education. The analysis is divided by two parts: a theoretical study that constitutes in a panorama from the reading of the abstract summaries; and a theorist study from the full reading of parts of the works. Besides the conclusions obtained by the panorama, we concluded that the works on Critical Mathematics Education, in its majority, have been promoted the debate of social issues related to Mathematics; have been discussed the important concepts as the Ideology of certainty from the mathematical knowledge and its power to format the society; and have been promoted space for investigation, dialogue and criticism in the studied enviroments
id PUC_SP-1_379844ca247cae4fe3cc69d488173c6b
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11352
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Magina, Sandra Maria Pintohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4250848Z5Soares, Daniela Alves2016-04-27T16:58:48Z2009-03-312008-11-13Soares, Daniela Alves. Critical mathematics education: contributions to the theoretical debate and its impact on academic work. 2008. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11352This dissertation, of bibliographic nature, was elaborated on the sphere of discussions proposed by the Critical Mathematics Education that, in general, has concerns with the development for democracy and citizenship in the Mathematics Education, from its social and political implications and the transformation of the teaching-learning process. In this study, in addition to dialogue with The Critical Mathematics Theory that is mainly represented by Ole Skovsmose, also has been related to the movement of Critical Pedagogy, to the Pedagogy of Paulo Freire and to the Etnomathematics. Finally, we performed a State of Art of Brazilians scholarly works in Critical Mathematics Education and other critical studies in Mathematics Education. The analysis is divided by two parts: a theoretical study that constitutes in a panorama from the reading of the abstract summaries; and a theorist study from the full reading of parts of the works. Besides the conclusions obtained by the panorama, we concluded that the works on Critical Mathematics Education, in its majority, have been promoted the debate of social issues related to Mathematics; have been discussed the important concepts as the Ideology of certainty from the mathematical knowledge and its power to format the society; and have been promoted space for investigation, dialogue and criticism in the studied enviromentsEsta dissertação, de natureza bibliográfica, foi desenvolvida no âmbito das discussões propostas pela Educação Matemática Crítica que, em linhas gerais, tem preocupações com a formação para a democracia e cidadania na Educação Matemática, a partir de suas implicações sociais e políticas e da transformação dos modos de direção do seu ensino-aprendizagem. Neste estudo, além de dialogar com a própria teoria, que está principalmente representada por Ole Skovsmose, a relacionamos aos movimentos da Pedagogia Crítica, da Pedagogia de Paulo Freire e da Etnomatemática. Por fim, realizamos um estado da arte dos trabalhos acadêmicos brasileiros em Educação Matemática Critica e demais estudos críticos na Educação Matemática. A análise é dividida em duas vertentes: um estudo que constitui um panorama a partir da leitura dos resumos; e outro teórico, a partir da leitura na íntegra de uma parte dos trabalhos. Além das conclusões obtidas por meio do panorama, concluímos que os trabalhos em Educação Matemática Crítica, em sua maior parte, têm promovido o debate de questões sociais relacionadas à Matemática, têm discutido conceitos importantes como a ideologia da certeza do conhecimento matemático e o seu poder de formatar a sociedade, e têm promovido espaço para investigação, diálogo e crítica nos ambientes pesquisadosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23618/Daniela%20Alves%20Soares.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação matemática críticaEstado da arteEducacao MatematicaMatematica -- Estudo e ensinoCritical mathematics educationMathematics educationState of artCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEducação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicosCritical mathematics education: contributions to the theoretical debate and its impact on academic workinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniela Alves Soares.pdf.txtDaniela Alves Soares.pdf.txtExtracted texttext/plain335877https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/3/Daniela%20Alves%20Soares.pdf.txtebc615212f5a1833bd3e27b1b5a801caMD53ORIGINALDaniela Alves Soares.pdfapplication/pdf1377937https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/1/Daniela%20Alves%20Soares.pdfd50e862310799b49a143180e9a929d90MD51THUMBNAILDaniela Alves Soares.pdf.jpgDaniela Alves Soares.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3907https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/2/Daniela%20Alves%20Soares.pdf.jpg47a0938913fcd882bdb0149bc4de1c2bMD52handle/113522022-04-27 12:18:13.567oai:repositorio.pucsp.br:handle/11352Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:18:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Critical mathematics education: contributions to the theoretical debate and its impact on academic work
title Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos
spellingShingle Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos
Soares, Daniela Alves
Educação matemática crítica
Estado da arte
Educacao Matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Critical mathematics education
Mathematics education
State of art
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos
title_full Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos
title_fullStr Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos
title_full_unstemmed Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos
title_sort Educação matemática crítica: contribuições para o debate teórico e seus reflexos nos trabalhos acadêmicos
author Soares, Daniela Alves
author_facet Soares, Daniela Alves
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Magina, Sandra Maria Pinto
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4250848Z5
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Daniela Alves
contributor_str_mv Magina, Sandra Maria Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática crítica
Estado da arte
Educacao Matematica
Matematica -- Estudo e ensino
topic Educação matemática crítica
Estado da arte
Educacao Matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Critical mathematics education
Mathematics education
State of art
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Critical mathematics education
Mathematics education
State of art
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This dissertation, of bibliographic nature, was elaborated on the sphere of discussions proposed by the Critical Mathematics Education that, in general, has concerns with the development for democracy and citizenship in the Mathematics Education, from its social and political implications and the transformation of the teaching-learning process. In this study, in addition to dialogue with The Critical Mathematics Theory that is mainly represented by Ole Skovsmose, also has been related to the movement of Critical Pedagogy, to the Pedagogy of Paulo Freire and to the Etnomathematics. Finally, we performed a State of Art of Brazilians scholarly works in Critical Mathematics Education and other critical studies in Mathematics Education. The analysis is divided by two parts: a theoretical study that constitutes in a panorama from the reading of the abstract summaries; and a theorist study from the full reading of parts of the works. Besides the conclusions obtained by the panorama, we concluded that the works on Critical Mathematics Education, in its majority, have been promoted the debate of social issues related to Mathematics; have been discussed the important concepts as the Ideology of certainty from the mathematical knowledge and its power to format the society; and have been promoted space for investigation, dialogue and criticism in the studied enviroments
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-13
dc.date.available.fl_str_mv 2009-03-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Soares, Daniela Alves. Critical mathematics education: contributions to the theoretical debate and its impact on academic work. 2008. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11352
identifier_str_mv Soares, Daniela Alves. Critical mathematics education: contributions to the theoretical debate and its impact on academic work. 2008. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11352
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/3/Daniela%20Alves%20Soares.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/1/Daniela%20Alves%20Soares.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11352/2/Daniela%20Alves%20Soares.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ebc615212f5a1833bd3e27b1b5a801ca
d50e862310799b49a143180e9a929d90
47a0938913fcd882bdb0149bc4de1c2b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277935076507648