Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Luis Carlos Barbosa de
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11119
Resumo: This research aimed the investigation of the meta resources, used by a linear algebra professor in a classroom, helping his students to better understand the notions of basis. To achieve this, the classes were watched and recorded, in order to get and analyze the observed meta resources. The theory used in the meta resources analysis was the meta lever from Jean Luc Dorier and Aline Robert, and the three principles for teaching and learning from Guershon Harel. An interview guide was elaborated and applied in a sample of students who participated in the research, with the intention of evaluating if any of the selected resources would become a meta lever for the students. As a result, it was concluded that only one of the selected resources became a meta lever for most of the interviewed students
id PUC_SP-1_4d1ae373615eeeae01dece6e9469dc24
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11119
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Machado, Silvia Dias AlcântaraOliveira, Luis Carlos Barbosa de2016-04-27T16:57:52Z2007-06-152005-02-18Oliveira, Luis Carlos Barbosa de. Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear. 2005. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11119This research aimed the investigation of the meta resources, used by a linear algebra professor in a classroom, helping his students to better understand the notions of basis. To achieve this, the classes were watched and recorded, in order to get and analyze the observed meta resources. The theory used in the meta resources analysis was the meta lever from Jean Luc Dorier and Aline Robert, and the three principles for teaching and learning from Guershon Harel. An interview guide was elaborated and applied in a sample of students who participated in the research, with the intention of evaluating if any of the selected resources would become a meta lever for the students. As a result, it was concluded that only one of the selected resources became a meta lever for most of the interviewed studentsEsta pesquisa teve como objetivo investigar os recursos-meta, utilizados por um professor de Álgebra Linear, em sala de aula, que ajudaram alguns de seus alunos na compreensão da noção de base. Para tanto, essas aulas foram assistidas e audiogravadas para se levantar e analisar os recursos-meta observados. A teoria utilizada na analise dos recursos-meta foi a Alavanca-Meta de Jean Luc Dorier e Aline Robert e os três princípios para o ensino e a aprendizagem de Guershon Harel. Elaborou-se um guia de entrevista semi-estruturada que foi aplicado em uma amostra de alunos participantes do estudo, com o intuito de observar se algum dos recursos selecionados tornou-se alavanca-meta aos alunos. Como resultado, constatou-se que apenas um dos recursos selecionados tornou-se alavanca-meta para a maioria dos alunos entrevistadosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24352/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoÁlgebra linearBaseRecursos-metaAlavanca-metaSala de aulaEntrevistaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoAlgebra linearLinear algebraBasisMeta resourcesMeta leverClassroomInterviewCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAComo funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linearinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.txtdissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.txtExtracted texttext/plain196538https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/3/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.txtdea3ba83fe229dc60f042451921bc700MD53ORIGINALdissertacao_luis_carlos_barbosa.pdfapplication/pdf750410https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/1/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdfa3669bd0c4d5d28d860b57479508f874MD51THUMBNAILdissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.jpgdissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/2/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111192022-04-27 13:31:55.115oai:repositorio.pucsp.br:handle/11119Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:31:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear
title Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear
spellingShingle Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear
Oliveira, Luis Carlos Barbosa de
Álgebra linear
Base
Recursos-meta
Alavanca-meta
Sala de aula
Entrevista
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Algebra linear
Linear algebra
Basis
Meta resources
Meta lever
Classroom
Interview
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear
title_full Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear
title_fullStr Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear
title_full_unstemmed Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear
title_sort Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear
author Oliveira, Luis Carlos Barbosa de
author_facet Oliveira, Luis Carlos Barbosa de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Machado, Silvia Dias Alcântara
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Luis Carlos Barbosa de
contributor_str_mv Machado, Silvia Dias Alcântara
dc.subject.por.fl_str_mv Álgebra linear
Base
Recursos-meta
Alavanca-meta
Sala de aula
Entrevista
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Algebra linear
topic Álgebra linear
Base
Recursos-meta
Alavanca-meta
Sala de aula
Entrevista
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Algebra linear
Linear algebra
Basis
Meta resources
Meta lever
Classroom
Interview
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Linear algebra
Basis
Meta resources
Meta lever
Classroom
Interview
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This research aimed the investigation of the meta resources, used by a linear algebra professor in a classroom, helping his students to better understand the notions of basis. To achieve this, the classes were watched and recorded, in order to get and analyze the observed meta resources. The theory used in the meta resources analysis was the meta lever from Jean Luc Dorier and Aline Robert, and the three principles for teaching and learning from Guershon Harel. An interview guide was elaborated and applied in a sample of students who participated in the research, with the intention of evaluating if any of the selected resources would become a meta lever for the students. As a result, it was concluded that only one of the selected resources became a meta lever for most of the interviewed students
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-02-18
dc.date.available.fl_str_mv 2007-06-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Oliveira, Luis Carlos Barbosa de. Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear. 2005. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11119
identifier_str_mv Oliveira, Luis Carlos Barbosa de. Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear. 2005. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/3/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/1/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/2/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv dea3ba83fe229dc60f042451921bc700
a3669bd0c4d5d28d860b57479508f874
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796154462896128