Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11119 |
Resumo: | This research aimed the investigation of the meta resources, used by a linear algebra professor in a classroom, helping his students to better understand the notions of basis. To achieve this, the classes were watched and recorded, in order to get and analyze the observed meta resources. The theory used in the meta resources analysis was the meta lever from Jean Luc Dorier and Aline Robert, and the three principles for teaching and learning from Guershon Harel. An interview guide was elaborated and applied in a sample of students who participated in the research, with the intention of evaluating if any of the selected resources would become a meta lever for the students. As a result, it was concluded that only one of the selected resources became a meta lever for most of the interviewed students |
id |
PUC_SP-1_4d1ae373615eeeae01dece6e9469dc24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11119 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Machado, Silvia Dias AlcântaraOliveira, Luis Carlos Barbosa de2016-04-27T16:57:52Z2007-06-152005-02-18Oliveira, Luis Carlos Barbosa de. Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear. 2005. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11119This research aimed the investigation of the meta resources, used by a linear algebra professor in a classroom, helping his students to better understand the notions of basis. To achieve this, the classes were watched and recorded, in order to get and analyze the observed meta resources. The theory used in the meta resources analysis was the meta lever from Jean Luc Dorier and Aline Robert, and the three principles for teaching and learning from Guershon Harel. An interview guide was elaborated and applied in a sample of students who participated in the research, with the intention of evaluating if any of the selected resources would become a meta lever for the students. As a result, it was concluded that only one of the selected resources became a meta lever for most of the interviewed studentsEsta pesquisa teve como objetivo investigar os recursos-meta, utilizados por um professor de Álgebra Linear, em sala de aula, que ajudaram alguns de seus alunos na compreensão da noção de base. Para tanto, essas aulas foram assistidas e audiogravadas para se levantar e analisar os recursos-meta observados. A teoria utilizada na analise dos recursos-meta foi a Alavanca-Meta de Jean Luc Dorier e Aline Robert e os três princípios para o ensino e a aprendizagem de Guershon Harel. Elaborou-se um guia de entrevista semi-estruturada que foi aplicado em uma amostra de alunos participantes do estudo, com o intuito de observar se algum dos recursos selecionados tornou-se alavanca-meta aos alunos. Como resultado, constatou-se que apenas um dos recursos selecionados tornou-se alavanca-meta para a maioria dos alunos entrevistadosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24352/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoÁlgebra linearBaseRecursos-metaAlavanca-metaSala de aulaEntrevistaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoAlgebra linearLinear algebraBasisMeta resourcesMeta leverClassroomInterviewCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAComo funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linearinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.txtdissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.txtExtracted texttext/plain196538https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/3/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.txtdea3ba83fe229dc60f042451921bc700MD53ORIGINALdissertacao_luis_carlos_barbosa.pdfapplication/pdf750410https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/1/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdfa3669bd0c4d5d28d860b57479508f874MD51THUMBNAILdissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.jpgdissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/2/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111192022-04-27 13:31:55.115oai:repositorio.pucsp.br:handle/11119Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:31:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear |
title |
Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear |
spellingShingle |
Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear Oliveira, Luis Carlos Barbosa de Álgebra linear Base Recursos-meta Alavanca-meta Sala de aula Entrevista Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Algebra linear Linear algebra Basis Meta resources Meta lever Classroom Interview CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear |
title_full |
Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear |
title_fullStr |
Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear |
title_full_unstemmed |
Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear |
title_sort |
Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear |
author |
Oliveira, Luis Carlos Barbosa de |
author_facet |
Oliveira, Luis Carlos Barbosa de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Luis Carlos Barbosa de |
contributor_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Álgebra linear Base Recursos-meta Alavanca-meta Sala de aula Entrevista Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Algebra linear |
topic |
Álgebra linear Base Recursos-meta Alavanca-meta Sala de aula Entrevista Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Algebra linear Linear algebra Basis Meta resources Meta lever Classroom Interview CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Linear algebra Basis Meta resources Meta lever Classroom Interview |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This research aimed the investigation of the meta resources, used by a linear algebra professor in a classroom, helping his students to better understand the notions of basis. To achieve this, the classes were watched and recorded, in order to get and analyze the observed meta resources. The theory used in the meta resources analysis was the meta lever from Jean Luc Dorier and Aline Robert, and the three principles for teaching and learning from Guershon Harel. An interview guide was elaborated and applied in a sample of students who participated in the research, with the intention of evaluating if any of the selected resources would become a meta lever for the students. As a result, it was concluded that only one of the selected resources became a meta lever for most of the interviewed students |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-02-18 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-06-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira, Luis Carlos Barbosa de. Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear. 2005. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11119 |
identifier_str_mv |
Oliveira, Luis Carlos Barbosa de. Como funcionam os recursos-meta em aula de álgebra linear. 2005. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11119 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/3/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/1/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11119/2/dissertacao_luis_carlos_barbosa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
dea3ba83fe229dc60f042451921bc700 a3669bd0c4d5d28d860b57479508f874 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277928943386624 |