Estratégias de atendimento do mercado fitness como objetivo de retenção de clientes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/34963 |
Resumo: | The present paper aims to map behavior of former physical activity practitioners in gym academies or physical training studios, as well as to understand the influence between customer service strategies and customer retention. The study will be done through qualitative-quantitative research via questionnaire without the presence of the researcher. The theme’s choice was due to the considerable growth of the fitness sector in Latin America and Brazil, since today our country holds 66% of the fitness market and had an increase of 44% of gym academies from 2009 to 2015 (IRSHA, 2016). Along with the growth of the sector came the need for professionalization once it’s still full of amateurism. It is known that the companies that provide this type of service have the tendency to focus only on the new clients, leaving aside actions to retain old customers. Thus, the conclusion of the study is that the customer service strategies of the gym academies analyzed did not focus on strategies with emphasis on motivation and change of daily habits. Furthermore, the gym academies had no differentials so as to maintain the practitioners, which replaced the physical activity for other activity in their daily lives. The call for physical activity as a primary need is still far from being real in this segment once the marketing develops a great role to build this image |
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Zenone, Luiz ClaudioNotari, Mariana Alves Britto2023-07-05T19:39:56Z2023-07-05T19:39:56Z2017-12-01Notari, Mariana Alves Britto. Estratégias de atendimento do mercado fitness como objetivo de retenção de clientes. 2017. Monografia de Especialização (Especialização em MBA em Marketing) - Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/34963The present paper aims to map behavior of former physical activity practitioners in gym academies or physical training studios, as well as to understand the influence between customer service strategies and customer retention. The study will be done through qualitative-quantitative research via questionnaire without the presence of the researcher. The theme’s choice was due to the considerable growth of the fitness sector in Latin America and Brazil, since today our country holds 66% of the fitness market and had an increase of 44% of gym academies from 2009 to 2015 (IRSHA, 2016). Along with the growth of the sector came the need for professionalization once it’s still full of amateurism. It is known that the companies that provide this type of service have the tendency to focus only on the new clients, leaving aside actions to retain old customers. Thus, the conclusion of the study is that the customer service strategies of the gym academies analyzed did not focus on strategies with emphasis on motivation and change of daily habits. Furthermore, the gym academies had no differentials so as to maintain the practitioners, which replaced the physical activity for other activity in their daily lives. The call for physical activity as a primary need is still far from being real in this segment once the marketing develops a great role to build this imageO presente projeto de monografia se propõe entender a percepção de ex praticantes de atividade física em academias de ginástica ou estúdios de treinamento físico e analisar a sua relação com as estratégias de atendimento, ou a falta destas, que possam ter influenciado a não retenção destes clientes. A pesquisa é quali-quantitativa, realizada via questionário sem presença do pesquisador. A escolha do tema se deu pelo crescimento considerável do setor fitness na América latina e no Brasil, hoje o Brasil detém 66% o mercado fitness da América Latina e um crescimento de 44% no número de academias no Brasil de 2009 a 2015(IRSHA, 2016). O aumento da representatividade deste setor no mercado, leva a crer a importância de analisar se as mentalidades destas empresas estão focadas não só em concretizar o ato da venda, mas sim em também construir lealdade com o consumidor. A partir da amostra, o estudo concluiu que em relação ao atendimento, os principais pontos que as empresas analisadas deixaram de executar e influenciaram a não retenção dos clientes foram: não motivar os clientes a treinar e alcançar e seus objetivos; não trazer diferenciais do atendimento que levasse a satisfação dos clientes; não criar um relacionamento duradouro com o cliente; não conseguir fazer que os clientes incorporassem definitivamente o ato de “ir treinar” em sua rotina diária (levando a desculpa, como falta de tempo para treinar) - confirmando que a prática de atividade física ainda está longe ser uma necessidade primária de consumo. Tendo o setor de marketing um papel importante para o mercado de fitness, na construção da melhor percepção do cliente sobre o serviço ofertado, na busca de manter os clientes fiéis as marcas e retidos. Palavras-Chave: atendimento ao cliente, retenção de clientes, marketing de serviço, marketing de relacionamento, serviços de saúde, gestão em fitnessporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em MBA em MarketingPUC-SPBrasilFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOAtendimento ao clienteRetenção de clientesMarketing de serviçoMarketing de relacionamentoServiços de saúdeGestão em fitnessCustomer serviceCustomer retentionService marketingRelationship marketingHealth servicesFitness managementEstratégias de atendimento do mercado fitness como objetivo de retenção de clientesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMARIANA ALVES BRITTO NOTARI.pdfapplication/pdf4397062https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34963/1/MARIANA%20ALVES%20BRITTO%20NOTARI.pdf71726bdbea04a4f8fa6b1233b91bb998MD51TEXTMARIANA ALVES BRITTO NOTARI.pdf.txtMARIANA ALVES BRITTO NOTARI.pdf.txtExtracted texttext/plain378000https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34963/2/MARIANA%20ALVES%20BRITTO%20NOTARI.pdf.txt521c9b7168232cb9f4f088f86ee538a1MD52THUMBNAILMARIANA ALVES BRITTO NOTARI.pdf.jpgMARIANA ALVES BRITTO NOTARI.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1239https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34963/3/MARIANA%20ALVES%20BRITTO%20NOTARI.pdf.jpgcf771b3b0e78f1153223df0755ef9128MD53handle/349632023-07-06 01:28:48.504oai:repositorio.pucsp.br:handle/34963Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:28:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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