Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Luciana
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29018
Resumo: The focus of this study is the relationship between teacher and student - questioned after experiences as a student and a class assistant - , which is related to aspects reflected in the learning and teaching processes. The paper aims to analyze the teacher-student relationship and reflects the creation of this interaction in a way that the learning experience becomes more meaningful and the students feel more motivated to learn. This is a qualitative research based on bibliographic material; observation of educational activities taken inside and outside the classroom; and questionnaire open to teachers and educational coordinators of elementary school - from the same educational institution. The results identified that there are many favorable and positive aspects to the teacher-student relationship. Obstacles and difficulties were mentioned only in casual conversations and were related to specialist teachers. This fact suggested the proposed intervention, held in pedagogical meetings, through reflection about the relationship that teachers have with their students, and the need to maintain democratic relationships to promote a significant learning to the students
id PUC_SP-1_5f9dcaddd19a4765b54fd12bffc389f2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/29018
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Carlini, Alda LuizaFerreira, Luciana2022-10-18T17:42:44Z2022-10-18T17:42:44Z2009-12-09Ferreira, Luciana. Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29018The focus of this study is the relationship between teacher and student - questioned after experiences as a student and a class assistant - , which is related to aspects reflected in the learning and teaching processes. The paper aims to analyze the teacher-student relationship and reflects the creation of this interaction in a way that the learning experience becomes more meaningful and the students feel more motivated to learn. This is a qualitative research based on bibliographic material; observation of educational activities taken inside and outside the classroom; and questionnaire open to teachers and educational coordinators of elementary school - from the same educational institution. The results identified that there are many favorable and positive aspects to the teacher-student relationship. Obstacles and difficulties were mentioned only in casual conversations and were related to specialist teachers. This fact suggested the proposed intervention, held in pedagogical meetings, through reflection about the relationship that teachers have with their students, and the need to maintain democratic relationships to promote a significant learning to the studentsO objeto desta investigação é a relação professor-aluno, questionada a partir de experiências como aluna e auxiliar de classe, em relação a aspectos que se refletem nos processos de ensino e aprendizagem. Tem por objetivo analisar a relação professor-aluno e refletir sobre a construção dessa interação, de forma que a aprendizagem torne-se mais significativa e que os alunos se sintam mais motivados para o aprendizado. Trata-se de pesquisa qualitativa, baseada em levantamento bibliográfico; registro de observação de atividades educativas realizadas pelas professoras em sala de aula e fora dela; e aplicação de questionário aberto às professoras e à coordenadora pedagógica do ensino fundamental I, de uma mesma instituição de ensino. Nas respostas obtidas foram identificados vários aspectos favoráveis à relação professor-aluno. Obstáculos e dificuldades foram mencionados apenas em conversas informais e se referiam a professores especialistas. Este fato direcionou a proposta de intervenção, realizada em reuniões pedagógicas, por meio de reflexão sobre as relações que eles estabelecem com os alunos e a ecessidade de manter relações democráticas para promover a aprendizagem significativa dos educandosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAORelação professor-alunoEnsino FundamentalEducação escolarTeacher-student relationshipElementary SchoolEducationRelação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtivaTeacher-student relationship: a harmonious and productive interactioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLuciana Ferreira ´- TCC.pdfapplication/pdf1114150https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/1/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf55e0268c86b84d252f5b49976ab4f685MD51TEXTLuciana Ferreira ´- TCC.pdf.txtLuciana Ferreira ´- TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain115865https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/2/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf.txtc1fb8f753bbfc8cc1b930c95d23a0fc3MD52THUMBNAILLuciana Ferreira ´- TCC.pdf.jpgLuciana Ferreira ´- TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1161https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/3/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf.jpg4ad1149ab87daf133ffe873d26ebd0b3MD53handle/290182022-10-19 01:03:25.566oai:repositorio.pucsp.br:handle/29018Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-19T04:03:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Teacher-student relationship: a harmonious and productive interaction
title Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva
spellingShingle Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva
Ferreira, Luciana
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Relação professor-aluno
Ensino Fundamental
Educação escolar
Teacher-student relationship
Elementary School
Education
title_short Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva
title_full Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva
title_fullStr Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva
title_full_unstemmed Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva
title_sort Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva
author Ferreira, Luciana
author_facet Ferreira, Luciana
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Luciana
contributor_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Relação professor-aluno
Ensino Fundamental
Educação escolar
Teacher-student relationship
Elementary School
Education
dc.subject.por.fl_str_mv Relação professor-aluno
Ensino Fundamental
Educação escolar
dc.subject.eng.fl_str_mv Teacher-student relationship
Elementary School
Education
description The focus of this study is the relationship between teacher and student - questioned after experiences as a student and a class assistant - , which is related to aspects reflected in the learning and teaching processes. The paper aims to analyze the teacher-student relationship and reflects the creation of this interaction in a way that the learning experience becomes more meaningful and the students feel more motivated to learn. This is a qualitative research based on bibliographic material; observation of educational activities taken inside and outside the classroom; and questionnaire open to teachers and educational coordinators of elementary school - from the same educational institution. The results identified that there are many favorable and positive aspects to the teacher-student relationship. Obstacles and difficulties were mentioned only in casual conversations and were related to specialist teachers. This fact suggested the proposed intervention, held in pedagogical meetings, through reflection about the relationship that teachers have with their students, and the need to maintain democratic relationships to promote a significant learning to the students
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-12-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-18T17:42:44Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-18T17:42:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ferreira, Luciana. Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29018
identifier_str_mv Ferreira, Luciana. Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/1/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/2/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/3/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 55e0268c86b84d252f5b49976ab4f685
c1fb8f753bbfc8cc1b930c95d23a0fc3
4ad1149ab87daf133ffe873d26ebd0b3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796125351280640