Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4505 |
Resumo: | This research has as main proposal to make an analysis of the representation of women in films by Lars Von Trier. After a more close glance on Dancer in the Dark, Dogville and Melancholy, a corpus that covers the period from 2000 to 2011, I sought to indicate the strategies of meaning construction that interact here. Theoretically, this work requires the support of Barthes semiology, notably his classical concept of myth , as well as the Freudian-Lacanian psychoanalysis around women and female questions. The first one is a base for film analysis. The second helps me to analyse female characters. I added to these supports contributions of excellent thinkers about Freud and Lacan works, and also contributions of film scholars and analysers of Lars Von Trier masterpieces. Consistent with these perspectives, I launched here the following hypothesis: in the figuration of the feminine, nothing is linked to the so-called nature , rather to a historical and discursive construction. The relevance of the work is related to the almost total absence of Barthesian readings in the cientific Brazilian literature, specifically on films, and also to the rarity of media semiological and psychoanalytic approaches related to Barthes studies |
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Motta, Leda Tenorio dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4292179T5Miras, Elisangela2016-04-26T18:12:53Z2013-05-282013-05-10Miras, Elisangela. Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier. 2013. 114 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4505This research has as main proposal to make an analysis of the representation of women in films by Lars Von Trier. After a more close glance on Dancer in the Dark, Dogville and Melancholy, a corpus that covers the period from 2000 to 2011, I sought to indicate the strategies of meaning construction that interact here. Theoretically, this work requires the support of Barthes semiology, notably his classical concept of myth , as well as the Freudian-Lacanian psychoanalysis around women and female questions. The first one is a base for film analysis. The second helps me to analyse female characters. I added to these supports contributions of excellent thinkers about Freud and Lacan works, and also contributions of film scholars and analysers of Lars Von Trier masterpieces. Consistent with these perspectives, I launched here the following hypothesis: in the figuration of the feminine, nothing is linked to the so-called nature , rather to a historical and discursive construction. The relevance of the work is related to the almost total absence of Barthesian readings in the cientific Brazilian literature, specifically on films, and also to the rarity of media semiological and psychoanalytic approaches related to Barthes studiesA presente pesquisa tem como objetivo principal examinar a representação do feminino no cinema de Lars Von Trier. Debruçando-se, mais detidamente, sobre Dançando no Escuro, Dogville e Melancolia, corpus que recobre o período de 2000 a 2011, buscamos indicar as estratégias de construção do sentido aí em jogo. Teoricamente, o trabalho requisita a semiologia barthesiana, notadamente o conceito clássico de mito , e a psicanálise freudianolacaniana em torno do feminino. A primeira embasa a análise fílmica. A segunda, a análise das personagens femininas. Acrescentam-se, a essas bases de apoio, outras, oferecidas por bons comentadores de Freud e de Lacan e, ainda, por estudiosos do cinema e da obra de Lars Von Trier. Em consonância com tais perspectivas, joga-se aqui com a hipótese de que, na figuração do feminino, nada se agarra à natureza, mas é sempre construção histórica e discursiva. A relevância do trabalho está ligada à quase total inexistência, entre nós, de leituras barthesianas sobre o cinema e, ainda, à raridade de enfoques semiótico-psicanalíticos da mídia que levem Barthes em consideraçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13285/Elisangela%20Miras.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoMitoSemiologia barthesianaPsicanáliseCinemaFeminilidadeMythBarthesian semiologyPsychoanalysisCinemaFemininityCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAORepresentações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTElisangela Miras.pdf.txtElisangela Miras.pdf.txtExtracted texttext/plain239251https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4505/3/Elisangela%20Miras.pdf.txt1bcb03f02482a8778d23b8fdf8561992MD53ORIGINALElisangela Miras.pdfapplication/pdf1067219https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4505/1/Elisangela%20Miras.pdfff7c863d0c3f1eaa6e98e8191bab9ed2MD51THUMBNAILElisangela Miras.pdf.jpgElisangela Miras.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4505/2/Elisangela%20Miras.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/45052022-04-28 16:45:10.073oai:repositorio.pucsp.br:handle/4505Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T19:45:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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