Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miras, Elisangela
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4505
Resumo: This research has as main proposal to make an analysis of the representation of women in films by Lars Von Trier. After a more close glance on Dancer in the Dark, Dogville and Melancholy, a corpus that covers the period from 2000 to 2011, I sought to indicate the strategies of meaning construction that interact here. Theoretically, this work requires the support of Barthes semiology, notably his classical concept of myth , as well as the Freudian-Lacanian psychoanalysis around women and female questions. The first one is a base for film analysis. The second helps me to analyse female characters. I added to these supports contributions of excellent thinkers about Freud and Lacan works, and also contributions of film scholars and analysers of Lars Von Trier masterpieces. Consistent with these perspectives, I launched here the following hypothesis: in the figuration of the feminine, nothing is linked to the so-called nature , rather to a historical and discursive construction. The relevance of the work is related to the almost total absence of Barthesian readings in the cientific Brazilian literature, specifically on films, and also to the rarity of media semiological and psychoanalytic approaches related to Barthes studies
id PUC_SP-1_8debf97b50235686ff31b24a4e5848e7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/4505
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Motta, Leda Tenorio dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4292179T5Miras, Elisangela2016-04-26T18:12:53Z2013-05-282013-05-10Miras, Elisangela. Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier. 2013. 114 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4505This research has as main proposal to make an analysis of the representation of women in films by Lars Von Trier. After a more close glance on Dancer in the Dark, Dogville and Melancholy, a corpus that covers the period from 2000 to 2011, I sought to indicate the strategies of meaning construction that interact here. Theoretically, this work requires the support of Barthes semiology, notably his classical concept of myth , as well as the Freudian-Lacanian psychoanalysis around women and female questions. The first one is a base for film analysis. The second helps me to analyse female characters. I added to these supports contributions of excellent thinkers about Freud and Lacan works, and also contributions of film scholars and analysers of Lars Von Trier masterpieces. Consistent with these perspectives, I launched here the following hypothesis: in the figuration of the feminine, nothing is linked to the so-called nature , rather to a historical and discursive construction. The relevance of the work is related to the almost total absence of Barthesian readings in the cientific Brazilian literature, specifically on films, and also to the rarity of media semiological and psychoanalytic approaches related to Barthes studiesA presente pesquisa tem como objetivo principal examinar a representação do feminino no cinema de Lars Von Trier. Debruçando-se, mais detidamente, sobre Dançando no Escuro, Dogville e Melancolia, corpus que recobre o período de 2000 a 2011, buscamos indicar as estratégias de construção do sentido aí em jogo. Teoricamente, o trabalho requisita a semiologia barthesiana, notadamente o conceito clássico de mito , e a psicanálise freudianolacaniana em torno do feminino. A primeira embasa a análise fílmica. A segunda, a análise das personagens femininas. Acrescentam-se, a essas bases de apoio, outras, oferecidas por bons comentadores de Freud e de Lacan e, ainda, por estudiosos do cinema e da obra de Lars Von Trier. Em consonância com tais perspectivas, joga-se aqui com a hipótese de que, na figuração do feminino, nada se agarra à natureza, mas é sempre construção histórica e discursiva. A relevância do trabalho está ligada à quase total inexistência, entre nós, de leituras barthesianas sobre o cinema e, ainda, à raridade de enfoques semiótico-psicanalíticos da mídia que levem Barthes em consideraçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13285/Elisangela%20Miras.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoMitoSemiologia barthesianaPsicanáliseCinemaFeminilidadeMythBarthesian semiologyPsychoanalysisCinemaFemininityCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAORepresentações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTElisangela Miras.pdf.txtElisangela Miras.pdf.txtExtracted texttext/plain239251https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4505/3/Elisangela%20Miras.pdf.txt1bcb03f02482a8778d23b8fdf8561992MD53ORIGINALElisangela Miras.pdfapplication/pdf1067219https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4505/1/Elisangela%20Miras.pdfff7c863d0c3f1eaa6e98e8191bab9ed2MD51THUMBNAILElisangela Miras.pdf.jpgElisangela Miras.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4505/2/Elisangela%20Miras.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/45052022-04-28 16:45:10.073oai:repositorio.pucsp.br:handle/4505Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T19:45:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier
title Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier
spellingShingle Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier
Miras, Elisangela
Mito
Semiologia barthesiana
Psicanálise
Cinema
Feminilidade
Myth
Barthesian semiology
Psychoanalysis
Cinema
Femininity
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier
title_full Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier
title_fullStr Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier
title_full_unstemmed Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier
title_sort Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier
author Miras, Elisangela
author_facet Miras, Elisangela
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Motta, Leda Tenorio da
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4292179T5
dc.contributor.author.fl_str_mv Miras, Elisangela
contributor_str_mv Motta, Leda Tenorio da
dc.subject.por.fl_str_mv Mito
Semiologia barthesiana
Psicanálise
Cinema
Feminilidade
topic Mito
Semiologia barthesiana
Psicanálise
Cinema
Feminilidade
Myth
Barthesian semiology
Psychoanalysis
Cinema
Femininity
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Myth
Barthesian semiology
Psychoanalysis
Cinema
Femininity
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This research has as main proposal to make an analysis of the representation of women in films by Lars Von Trier. After a more close glance on Dancer in the Dark, Dogville and Melancholy, a corpus that covers the period from 2000 to 2011, I sought to indicate the strategies of meaning construction that interact here. Theoretically, this work requires the support of Barthes semiology, notably his classical concept of myth , as well as the Freudian-Lacanian psychoanalysis around women and female questions. The first one is a base for film analysis. The second helps me to analyse female characters. I added to these supports contributions of excellent thinkers about Freud and Lacan works, and also contributions of film scholars and analysers of Lars Von Trier masterpieces. Consistent with these perspectives, I launched here the following hypothesis: in the figuration of the feminine, nothing is linked to the so-called nature , rather to a historical and discursive construction. The relevance of the work is related to the almost total absence of Barthesian readings in the cientific Brazilian literature, specifically on films, and also to the rarity of media semiological and psychoanalytic approaches related to Barthes studies
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-05-28
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-05-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:12:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Miras, Elisangela. Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier. 2013. 114 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4505
identifier_str_mv Miras, Elisangela. Representações do feminino no cinema: uma análise semiológico-psicanalítica de filmes De Lars Von Trier. 2013. 114 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4505
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4505/3/Elisangela%20Miras.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4505/1/Elisangela%20Miras.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4505/2/Elisangela%20Miras.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1bcb03f02482a8778d23b8fdf8561992
ff7c863d0c3f1eaa6e98e8191bab9ed2
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277926362841088