Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32249 |
Resumo: | This research aimed, on the one hand, to establish a dialogue between the concepts of knowledge from experience proposed by Jorge Larrosa and aesthetic experience proposed by John Dewey, and, on the other hand, to expose the possibilities of thinking about accessible mediations in museums from the perspective of experience, mainly considering communication beyond the verbal expression, which make up the relationships of affection and point to the need to pay attention to a longer time to think and feel. We made room for the knowledge of aesthetic experience through the presentation of a new understanding of ourselves, as homo sapiens-demens — mad and wise — and the demonstration of how we have reached an impoverishment of experience. And, based on the experiences I had in the Faça Memórias project — an art therapy project for elderly women with dementia at the museum — and also on the experience reported in an interview given by the Coordinator of Inclusive Educational Programs of the Pinacoteca do Estado de São Paulo — Gabriela Aidar – , we tried to demonstrate, starting these studies that could be expanded in the future, the importance of thinking about education from the perspective of experience, in view of accessibility and inclusion in museums |
id |
PUC_SP-1_91b715469f7acfdb9f7eead142bd0d66 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/32249 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Mraz, Sandra de Camargo RosaLucena, Dhara Côrte de2023-05-15T18:58:51Z2023-05-15T18:58:51Z2021-12-01Lucena, Dhara Côrte de. Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32249This research aimed, on the one hand, to establish a dialogue between the concepts of knowledge from experience proposed by Jorge Larrosa and aesthetic experience proposed by John Dewey, and, on the other hand, to expose the possibilities of thinking about accessible mediations in museums from the perspective of experience, mainly considering communication beyond the verbal expression, which make up the relationships of affection and point to the need to pay attention to a longer time to think and feel. We made room for the knowledge of aesthetic experience through the presentation of a new understanding of ourselves, as homo sapiens-demens — mad and wise — and the demonstration of how we have reached an impoverishment of experience. And, based on the experiences I had in the Faça Memórias project — an art therapy project for elderly women with dementia at the museum — and also on the experience reported in an interview given by the Coordinator of Inclusive Educational Programs of the Pinacoteca do Estado de São Paulo — Gabriela Aidar – , we tried to demonstrate, starting these studies that could be expanded in the future, the importance of thinking about education from the perspective of experience, in view of accessibility and inclusion in museumsEsta pesquisa teve por objetivo, de um lado, travar um diálogo entre os conceitos de saber da experiência proposto por Jorge Larrosa e de experiência estética proposto por John Dewey e, de outro, expor as possibilidades de pensar as mediações acessíveis em museus a partir da experiência, considerando principalmente uma comunicação para além da verbal, que conformam as relações de afeto e precisam atentar para um tempo maior entre o pensar e o sentir. Abrimos espaço para o saber da experiência estética por meio da apresentação de um novo entendimento de nós mesmos, como homo sapiens-demens — loucos e sábios —, e da demonstração de como chegamos a um empobrecimento da experiência. E, a partir das experiências vividas por mim no projeto Faça Memórias — projeto de arteterapia para idosas com demência no museu — e, contando também com a experiência relatada em entrevista pela Coordenadora dos Programas Educativos Inclusivos da Pinacoteca do Estado de São Paulo — Gabriela Aidar – , procuramos demonstrar, dando início a esses estudos que poderão se ampliar futuramente, a importância de pensarmos a educação a partir da experiência, tendo em vista a acessibilidade e inclusão em museusporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em Arte: História, Crítica e CuradoriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTEArte-educaçãoEducativo de museusExperiência estéticaSaber da experiênciaAcessibilidadeArt educationMuseum educationAesthetic experienceKnowledge from experienceAccessibilityContribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDHARA CÔRTE DE LUCENA - TCC.pdfapplication/pdf741042https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32249/1/DHARA%20C%c3%94RTE%20DE%20LUCENA%20-%20TCC.pdfd4bf39cb3ffac7b64457fe5232c90ac9MD51TEXTDHARA CÔRTE DE LUCENA - TCC.pdf.txtDHARA CÔRTE DE LUCENA - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain180960https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32249/2/DHARA%20C%c3%94RTE%20DE%20LUCENA%20-%20TCC.pdf.txt32f55e7aa407c03f86fb7c5c1f04ae65MD52THUMBNAILDHARA CÔRTE DE LUCENA - TCC.pdf.jpgDHARA CÔRTE DE LUCENA - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1699https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32249/3/DHARA%20C%c3%94RTE%20DE%20LUCENA%20-%20TCC.pdf.jpg1d456cc1a03cfae07fab3ad9d2c04875MD53handle/322492023-05-16 08:50:39.441oai:repositorio.pucsp.br:handle/32249Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-05-16T11:50:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação |
title |
Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação |
spellingShingle |
Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação Lucena, Dhara Côrte de CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE Arte-educação Educativo de museus Experiência estética Saber da experiência Acessibilidade Art education Museum education Aesthetic experience Knowledge from experience Accessibility |
title_short |
Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação |
title_full |
Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação |
title_fullStr |
Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação |
title_full_unstemmed |
Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação |
title_sort |
Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação |
author |
Lucena, Dhara Côrte de |
author_facet |
Lucena, Dhara Côrte de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mraz, Sandra de Camargo Rosa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lucena, Dhara Côrte de |
contributor_str_mv |
Mraz, Sandra de Camargo Rosa |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE Arte-educação Educativo de museus Experiência estética Saber da experiência Acessibilidade Art education Museum education Aesthetic experience Knowledge from experience Accessibility |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte-educação Educativo de museus Experiência estética Saber da experiência Acessibilidade |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Art education Museum education Aesthetic experience Knowledge from experience Accessibility |
description |
This research aimed, on the one hand, to establish a dialogue between the concepts of knowledge from experience proposed by Jorge Larrosa and aesthetic experience proposed by John Dewey, and, on the other hand, to expose the possibilities of thinking about accessible mediations in museums from the perspective of experience, mainly considering communication beyond the verbal expression, which make up the relationships of affection and point to the need to pay attention to a longer time to think and feel. We made room for the knowledge of aesthetic experience through the presentation of a new understanding of ourselves, as homo sapiens-demens — mad and wise — and the demonstration of how we have reached an impoverishment of experience. And, based on the experiences I had in the Faça Memórias project — an art therapy project for elderly women with dementia at the museum — and also on the experience reported in an interview given by the Coordinator of Inclusive Educational Programs of the Pinacoteca do Estado de São Paulo — Gabriela Aidar – , we tried to demonstrate, starting these studies that could be expanded in the future, the importance of thinking about education from the perspective of experience, in view of accessibility and inclusion in museums |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-05-15T18:58:51Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-05-15T18:58:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lucena, Dhara Côrte de. Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32249 |
identifier_str_mv |
Lucena, Dhara Côrte de. Contribuições para mediações acessíveis em museus: a experiência como fundamento da educação. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32249 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32249/1/DHARA%20C%c3%94RTE%20DE%20LUCENA%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32249/2/DHARA%20C%c3%94RTE%20DE%20LUCENA%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32249/3/DHARA%20C%c3%94RTE%20DE%20LUCENA%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d4bf39cb3ffac7b64457fe5232c90ac9 32f55e7aa407c03f86fb7c5c1f04ae65 1d456cc1a03cfae07fab3ad9d2c04875 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277934105526272 |