O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cordeiro, Gisele Alves da Costa
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9831
Resumo: This paper analyzes, from the perspective of teachers from two schools in the city of São Paulo, the possibilities and limitations of the results of the Basic Education Development Index (IDEB) in the school curriculum. Brings brief political and educational context of the theme, stressing the role of the state in Evaluation of Primary Education, as well as the characteristics, trends, influences and the use of the results of Ideb in schools. The study follows a qualitative approach and the research was conducted in two public schools in São Paulo. The subjects were (as) teachers (as) who work in the final years of the cycles of basic education, the Portuguese-speaking areas of knowledge and mathematics, both evaluated in the National System of Basic Education Evaluation (SAEB) and Proof Brazil and comprising the Ideb. The collection of survey data were collected through literature review, documentary and semi-structured interviews. As a result, it was found that there is convergence in the speech of (as) teachers (as) surveyed (as) about the importance of external evaluations. It was also found that the emphasis on evaluation results is resulting impact on curriculum. It found no qualitative reports of these assessments, which could weaken possible pedagogical discussion for decision making both for the educational community as for Public Policy Evaluation
id PUC_SP-1_94dabc2de750636cc3205fdab91baa4f
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9831
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Abramowicz, Merehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4991697A4Cordeiro, Gisele Alves da Costa2016-04-27T14:31:32Z2015-03-112015-02-26Cordeiro, Gisele Alves da Costa. O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações. 2015. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9831This paper analyzes, from the perspective of teachers from two schools in the city of São Paulo, the possibilities and limitations of the results of the Basic Education Development Index (IDEB) in the school curriculum. Brings brief political and educational context of the theme, stressing the role of the state in Evaluation of Primary Education, as well as the characteristics, trends, influences and the use of the results of Ideb in schools. The study follows a qualitative approach and the research was conducted in two public schools in São Paulo. The subjects were (as) teachers (as) who work in the final years of the cycles of basic education, the Portuguese-speaking areas of knowledge and mathematics, both evaluated in the National System of Basic Education Evaluation (SAEB) and Proof Brazil and comprising the Ideb. The collection of survey data were collected through literature review, documentary and semi-structured interviews. As a result, it was found that there is convergence in the speech of (as) teachers (as) surveyed (as) about the importance of external evaluations. It was also found that the emphasis on evaluation results is resulting impact on curriculum. It found no qualitative reports of these assessments, which could weaken possible pedagogical discussion for decision making both for the educational community as for Public Policy EvaluationO presente trabalho analisa, sob a ótica de professores de duas escolas do Município de São Paulo, as possibilidades e limitações dos resultados do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) no currículo escolar. Traz breve contextualização político-educacional da temática, abordando o papel do Estado na Avaliação da Educação Básica, assim como as características, tendências, influências e o uso dos resultados do Ideb nas escolas. O estudo segue a abordagem qualitativa e a pesquisa foi realizada em duas escolas da rede pública do Município de São Paulo. Os sujeitos foram os(as) professores(as) que atuam nos anos finais dos ciclos do ensino fundamental, das áreas de conhecimento de Língua Portuguesa e Matemática, ambas avaliadas no Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica (Saeb) e na Prova Brasil e que compõem o Ideb. A coleta de dados da pesquisa ocorreu por meio de análise bibliográfica, documental e entrevistas semiestruturadas. Como resultados, verificou-se que há convergência na fala dos(as) professores(as) pesquisados(as) sobre a importância das avaliações externas. Verificou-se também que a ênfase dada aos resultados da avaliação vem acarretando repercussões no currículo. Constatou-se ausência de relatórios qualitativos dessas avaliações, o que poderá enfraquecer possível discussão pedagógica para a tomada de decisões tanto para a comunidade educativa quanto para as Políticas Públicas de AvaliaçãoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22884/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoPolíticas públicas de avaliaçãoIdebPublic evaluation policiesIdebCurriculumCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOO olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitaçõesThe teachers look at the basic education development index (IDEB): possibilities and limitationsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGisele Alves da Costa Cordeiro.pdf.txtGisele Alves da Costa Cordeiro.pdf.txtExtracted texttext/plain156083https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/3/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf.txta29bb2baca7e421a9d32b86bb576f956MD53ORIGINALGisele Alves da Costa Cordeiro.pdfapplication/pdf751839https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/1/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf03f8b650aec4934fa1fd49f9a3d155dbMD51THUMBNAILGisele Alves da Costa Cordeiro.pdf.jpgGisele Alves da Costa Cordeiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/2/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/98312022-04-27 09:17:07.33oai:repositorio.pucsp.br:handle/9831Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:17:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The teachers look at the basic education development index (IDEB): possibilities and limitations
title O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações
spellingShingle O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações
Cordeiro, Gisele Alves da Costa
Políticas públicas de avaliação
Ideb
Public evaluation policies
Ideb
Curriculum
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações
title_full O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações
title_fullStr O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações
title_full_unstemmed O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações
title_sort O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações
author Cordeiro, Gisele Alves da Costa
author_facet Cordeiro, Gisele Alves da Costa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Abramowicz, Mere
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4991697A4
dc.contributor.author.fl_str_mv Cordeiro, Gisele Alves da Costa
contributor_str_mv Abramowicz, Mere
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas de avaliação
Ideb
topic Políticas públicas de avaliação
Ideb
Public evaluation policies
Ideb
Curriculum
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv Public evaluation policies
Ideb
Curriculum
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This paper analyzes, from the perspective of teachers from two schools in the city of São Paulo, the possibilities and limitations of the results of the Basic Education Development Index (IDEB) in the school curriculum. Brings brief political and educational context of the theme, stressing the role of the state in Evaluation of Primary Education, as well as the characteristics, trends, influences and the use of the results of Ideb in schools. The study follows a qualitative approach and the research was conducted in two public schools in São Paulo. The subjects were (as) teachers (as) who work in the final years of the cycles of basic education, the Portuguese-speaking areas of knowledge and mathematics, both evaluated in the National System of Basic Education Evaluation (SAEB) and Proof Brazil and comprising the Ideb. The collection of survey data were collected through literature review, documentary and semi-structured interviews. As a result, it was found that there is convergence in the speech of (as) teachers (as) surveyed (as) about the importance of external evaluations. It was also found that the emphasis on evaluation results is resulting impact on curriculum. It found no qualitative reports of these assessments, which could weaken possible pedagogical discussion for decision making both for the educational community as for Public Policy Evaluation
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-03-11
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-02-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Cordeiro, Gisele Alves da Costa. O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações. 2015. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9831
identifier_str_mv Cordeiro, Gisele Alves da Costa. O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações. 2015. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9831
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/3/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/1/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/2/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a29bb2baca7e421a9d32b86bb576f956
03f8b650aec4934fa1fd49f9a3d155db
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277926225477632