O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9831 |
Resumo: | This paper analyzes, from the perspective of teachers from two schools in the city of São Paulo, the possibilities and limitations of the results of the Basic Education Development Index (IDEB) in the school curriculum. Brings brief political and educational context of the theme, stressing the role of the state in Evaluation of Primary Education, as well as the characteristics, trends, influences and the use of the results of Ideb in schools. The study follows a qualitative approach and the research was conducted in two public schools in São Paulo. The subjects were (as) teachers (as) who work in the final years of the cycles of basic education, the Portuguese-speaking areas of knowledge and mathematics, both evaluated in the National System of Basic Education Evaluation (SAEB) and Proof Brazil and comprising the Ideb. The collection of survey data were collected through literature review, documentary and semi-structured interviews. As a result, it was found that there is convergence in the speech of (as) teachers (as) surveyed (as) about the importance of external evaluations. It was also found that the emphasis on evaluation results is resulting impact on curriculum. It found no qualitative reports of these assessments, which could weaken possible pedagogical discussion for decision making both for the educational community as for Public Policy Evaluation |
id |
PUC_SP-1_94dabc2de750636cc3205fdab91baa4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9831 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Abramowicz, Merehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4991697A4Cordeiro, Gisele Alves da Costa2016-04-27T14:31:32Z2015-03-112015-02-26Cordeiro, Gisele Alves da Costa. O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações. 2015. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9831This paper analyzes, from the perspective of teachers from two schools in the city of São Paulo, the possibilities and limitations of the results of the Basic Education Development Index (IDEB) in the school curriculum. Brings brief political and educational context of the theme, stressing the role of the state in Evaluation of Primary Education, as well as the characteristics, trends, influences and the use of the results of Ideb in schools. The study follows a qualitative approach and the research was conducted in two public schools in São Paulo. The subjects were (as) teachers (as) who work in the final years of the cycles of basic education, the Portuguese-speaking areas of knowledge and mathematics, both evaluated in the National System of Basic Education Evaluation (SAEB) and Proof Brazil and comprising the Ideb. The collection of survey data were collected through literature review, documentary and semi-structured interviews. As a result, it was found that there is convergence in the speech of (as) teachers (as) surveyed (as) about the importance of external evaluations. It was also found that the emphasis on evaluation results is resulting impact on curriculum. It found no qualitative reports of these assessments, which could weaken possible pedagogical discussion for decision making both for the educational community as for Public Policy EvaluationO presente trabalho analisa, sob a ótica de professores de duas escolas do Município de São Paulo, as possibilidades e limitações dos resultados do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) no currículo escolar. Traz breve contextualização político-educacional da temática, abordando o papel do Estado na Avaliação da Educação Básica, assim como as características, tendências, influências e o uso dos resultados do Ideb nas escolas. O estudo segue a abordagem qualitativa e a pesquisa foi realizada em duas escolas da rede pública do Município de São Paulo. Os sujeitos foram os(as) professores(as) que atuam nos anos finais dos ciclos do ensino fundamental, das áreas de conhecimento de Língua Portuguesa e Matemática, ambas avaliadas no Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica (Saeb) e na Prova Brasil e que compõem o Ideb. A coleta de dados da pesquisa ocorreu por meio de análise bibliográfica, documental e entrevistas semiestruturadas. Como resultados, verificou-se que há convergência na fala dos(as) professores(as) pesquisados(as) sobre a importância das avaliações externas. Verificou-se também que a ênfase dada aos resultados da avaliação vem acarretando repercussões no currículo. Constatou-se ausência de relatórios qualitativos dessas avaliações, o que poderá enfraquecer possível discussão pedagógica para a tomada de decisões tanto para a comunidade educativa quanto para as Políticas Públicas de AvaliaçãoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22884/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoPolíticas públicas de avaliaçãoIdebPublic evaluation policiesIdebCurriculumCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOO olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitaçõesThe teachers look at the basic education development index (IDEB): possibilities and limitationsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGisele Alves da Costa Cordeiro.pdf.txtGisele Alves da Costa Cordeiro.pdf.txtExtracted texttext/plain156083https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/3/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf.txta29bb2baca7e421a9d32b86bb576f956MD53ORIGINALGisele Alves da Costa Cordeiro.pdfapplication/pdf751839https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/1/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf03f8b650aec4934fa1fd49f9a3d155dbMD51THUMBNAILGisele Alves da Costa Cordeiro.pdf.jpgGisele Alves da Costa Cordeiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/2/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/98312022-04-27 09:17:07.33oai:repositorio.pucsp.br:handle/9831Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:17:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The teachers look at the basic education development index (IDEB): possibilities and limitations |
title |
O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações |
spellingShingle |
O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações Cordeiro, Gisele Alves da Costa Políticas públicas de avaliação Ideb Public evaluation policies Ideb Curriculum CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações |
title_full |
O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações |
title_fullStr |
O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações |
title_full_unstemmed |
O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações |
title_sort |
O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações |
author |
Cordeiro, Gisele Alves da Costa |
author_facet |
Cordeiro, Gisele Alves da Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Abramowicz, Mere |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4991697A4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cordeiro, Gisele Alves da Costa |
contributor_str_mv |
Abramowicz, Mere |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas públicas de avaliação Ideb |
topic |
Políticas públicas de avaliação Ideb Public evaluation policies Ideb Curriculum CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Public evaluation policies Ideb Curriculum |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
This paper analyzes, from the perspective of teachers from two schools in the city of São Paulo, the possibilities and limitations of the results of the Basic Education Development Index (IDEB) in the school curriculum. Brings brief political and educational context of the theme, stressing the role of the state in Evaluation of Primary Education, as well as the characteristics, trends, influences and the use of the results of Ideb in schools. The study follows a qualitative approach and the research was conducted in two public schools in São Paulo. The subjects were (as) teachers (as) who work in the final years of the cycles of basic education, the Portuguese-speaking areas of knowledge and mathematics, both evaluated in the National System of Basic Education Evaluation (SAEB) and Proof Brazil and comprising the Ideb. The collection of survey data were collected through literature review, documentary and semi-structured interviews. As a result, it was found that there is convergence in the speech of (as) teachers (as) surveyed (as) about the importance of external evaluations. It was also found that the emphasis on evaluation results is resulting impact on curriculum. It found no qualitative reports of these assessments, which could weaken possible pedagogical discussion for decision making both for the educational community as for Public Policy Evaluation |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-03-11 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-02-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Cordeiro, Gisele Alves da Costa. O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações. 2015. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9831 |
identifier_str_mv |
Cordeiro, Gisele Alves da Costa. O olhar de professores sobre o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): possibilidades e limitações. 2015. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9831 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/3/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/1/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9831/2/Gisele%20Alves%20da%20Costa%20Cordeiro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a29bb2baca7e421a9d32b86bb576f956 03f8b650aec4934fa1fd49f9a3d155db cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277926225477632 |