O horizonte digital na educação fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Leonardo Belem de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18106
Resumo: Nowadays, digital media are increasingly present throughout early childhood. The elementary schools coincide with the stage that children begin to develop their logical reasoning and cognitive aspects and brings the necessary conditions for the introduction of new technologies in learning even though there are difficulties to incorporate these methods in the teaching process. This research is based on theories and surveys that support the analysis of Khan Academy's case study (American NGO that has the mission to provide worldwide free education through digital videos available on the Internet). We are in a time that digital media are integrated, open content is available on the network such as videos, games and other digital publications are no longer restricted to only one device. Either by tablets, smartphones or personal computers, the effect of the popularization of broadband and wireless connection allows users to choose where, how and when to absorb certain content. Therefore, the contribution of this work is aligned to show teachers and students which digital media can become partners in learning with a focus on primary education. In the end, it draws an outline of the case study and investigations, presenting new paths for future lines of research that can be explored in depth
id PUC_SP-1_97ef9b44474ebd8ee427d4a2354c8fe1
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/18106
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Alexandre Camposhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4498867U4Souza, Leonardo Belem de2016-04-29T14:23:12Z2012-10-292012-09-29Souza, Leonardo Belem de. O horizonte digital na educação fundamental. 2012. 130 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18106Nowadays, digital media are increasingly present throughout early childhood. The elementary schools coincide with the stage that children begin to develop their logical reasoning and cognitive aspects and brings the necessary conditions for the introduction of new technologies in learning even though there are difficulties to incorporate these methods in the teaching process. This research is based on theories and surveys that support the analysis of Khan Academy's case study (American NGO that has the mission to provide worldwide free education through digital videos available on the Internet). We are in a time that digital media are integrated, open content is available on the network such as videos, games and other digital publications are no longer restricted to only one device. Either by tablets, smartphones or personal computers, the effect of the popularization of broadband and wireless connection allows users to choose where, how and when to absorb certain content. Therefore, the contribution of this work is aligned to show teachers and students which digital media can become partners in learning with a focus on primary education. In the end, it draws an outline of the case study and investigations, presenting new paths for future lines of research that can be explored in depthAtualmente, os meios digitais estão presentes cada vez mais cedo ao longo da infância. O ensino fundamental, por coincidir com a fase em que as crianças começam a desenvolver seu raciocínio lógico e cognitivo, traz aspectos e condições necessárias para a introdução de novas tecnologias na aprendizagem ainda que haja dificuldades na incorporação destes meios no ensino. Esta pesquisa está alicerçada em teorias e levantamentos que suportam a análise do estudo de caso da Khan Academy (ONG norte-americana que possui a missão de fornecer para o mundo inteiro educação gratuita através de vídeos digitais disponíveis na Internet). Estamos em um momento no qual os meios digitais se integram, conteúdos abertos disponíveis na rede como vídeos, jogos e outras publicações digitais não estão mais restritos somente a um dispositivo. Seja em tablets, smartphones ou computadores pessoais, o efeito da popularização da banda larga e conexão sem fio permite que os usuários escolham onde, como e quando querem consumir determinado conteúdo. Portanto, a contribuição deste trabalho se pauta em evidenciar aos professores e alunos quais meios digitais podem tornar-se parceiros na aprendizagem com foco no ensino fundamental e ao final traça um recorte entre o estudo de caso e as investigações realizadas, apresentando futuros caminhos para novas linhas de pesquisa que possam ser exploradas com mais profundidadeapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/37113/Leonardo%20Belem%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaMeios digitaisAprendizagem e tecnologiaVídeo digitalTecnologia na educação fundamentalDigital mediaLearning and technologyDigital videoTechnology in elementary educationCNPQ::ENGENHARIASO horizonte digital na educação fundamentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLeonardo Belem de Souza.pdf.txtLeonardo Belem de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain197999https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18106/3/Leonardo%20Belem%20de%20Souza.pdf.txtd7ee355489d89f7a2efc78d1496b81a2MD53ORIGINALLeonardo Belem de Souza.pdfapplication/pdf9121191https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18106/1/Leonardo%20Belem%20de%20Souza.pdfce21d3142b872987d62246b9cb003d92MD51THUMBNAILLeonardo Belem de Souza.pdf.jpgLeonardo Belem de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3042https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18106/2/Leonardo%20Belem%20de%20Souza.pdf.jpg18d6b0aeddeb7cd3aa412494aff5bf2bMD52handle/181062022-06-15 09:11:32.988oai:repositorio.pucsp.br:handle/18106Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-15T12:11:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O horizonte digital na educação fundamental
title O horizonte digital na educação fundamental
spellingShingle O horizonte digital na educação fundamental
Souza, Leonardo Belem de
Meios digitais
Aprendizagem e tecnologia
Vídeo digital
Tecnologia na educação fundamental
Digital media
Learning and technology
Digital video
Technology in elementary education
CNPQ::ENGENHARIAS
title_short O horizonte digital na educação fundamental
title_full O horizonte digital na educação fundamental
title_fullStr O horizonte digital na educação fundamental
title_full_unstemmed O horizonte digital na educação fundamental
title_sort O horizonte digital na educação fundamental
author Souza, Leonardo Belem de
author_facet Souza, Leonardo Belem de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Alexandre Campos
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4498867U4
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Leonardo Belem de
contributor_str_mv Silva, Alexandre Campos
dc.subject.por.fl_str_mv Meios digitais
Aprendizagem e tecnologia
Vídeo digital
Tecnologia na educação fundamental
topic Meios digitais
Aprendizagem e tecnologia
Vídeo digital
Tecnologia na educação fundamental
Digital media
Learning and technology
Digital video
Technology in elementary education
CNPQ::ENGENHARIAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Digital media
Learning and technology
Digital video
Technology in elementary education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::ENGENHARIAS
description Nowadays, digital media are increasingly present throughout early childhood. The elementary schools coincide with the stage that children begin to develop their logical reasoning and cognitive aspects and brings the necessary conditions for the introduction of new technologies in learning even though there are difficulties to incorporate these methods in the teaching process. This research is based on theories and surveys that support the analysis of Khan Academy's case study (American NGO that has the mission to provide worldwide free education through digital videos available on the Internet). We are in a time that digital media are integrated, open content is available on the network such as videos, games and other digital publications are no longer restricted to only one device. Either by tablets, smartphones or personal computers, the effect of the popularization of broadband and wireless connection allows users to choose where, how and when to absorb certain content. Therefore, the contribution of this work is aligned to show teachers and students which digital media can become partners in learning with a focus on primary education. In the end, it draws an outline of the case study and investigations, presenting new paths for future lines of research that can be explored in depth
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-10-29
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-09-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T14:23:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Souza, Leonardo Belem de. O horizonte digital na educação fundamental. 2012. 130 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18106
identifier_str_mv Souza, Leonardo Belem de. O horizonte digital na educação fundamental. 2012. 130 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18106/3/Leonardo%20Belem%20de%20Souza.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18106/1/Leonardo%20Belem%20de%20Souza.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18106/2/Leonardo%20Belem%20de%20Souza.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d7ee355489d89f7a2efc78d1496b81a2
ce21d3142b872987d62246b9cb003d92
18d6b0aeddeb7cd3aa412494aff5bf2b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277964907446272