A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28397 |
Resumo: | The Work Course Conclusion - CBT, presented here, has the objective to discuss the importance of self-concept and self-esteem in the teaching and learning process. Through literature review, we tried to conceptualize selfconcept, self-esteem and the impact of theses on teaching and learning process, in a social and historical and cultural vision, so an interpersonal and intrapersonal process. The self-concept and self-esteem are closely related; the first is built on cognitive level and the second - self-esteem - is an emotional response to it, with evaluative character. These concepts are made in the child's interaction with family, friends and school. The educator, including the teacher, is the mediator in the construction of self-concept and self-esteem; these concepts will greatly contribute in teaching and learning process and in the development of the human being in its fullness. Other aspects that support the teaching and learning process were considered: relational aspects, emotional, language and memory |
id |
PUC_SP-1_bd02c2bba32bb7bf42bd686f9c9d73f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28397 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Vieira, Maria Celina TeixeiraFerreira, Vanessa Cruz2022-09-30T21:22:58Z2022-09-30T21:22:58Z2014-12-16Ferreira, Vanessa Cruz. A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28397The Work Course Conclusion - CBT, presented here, has the objective to discuss the importance of self-concept and self-esteem in the teaching and learning process. Through literature review, we tried to conceptualize selfconcept, self-esteem and the impact of theses on teaching and learning process, in a social and historical and cultural vision, so an interpersonal and intrapersonal process. The self-concept and self-esteem are closely related; the first is built on cognitive level and the second - self-esteem - is an emotional response to it, with evaluative character. These concepts are made in the child's interaction with family, friends and school. The educator, including the teacher, is the mediator in the construction of self-concept and self-esteem; these concepts will greatly contribute in teaching and learning process and in the development of the human being in its fullness. Other aspects that support the teaching and learning process were considered: relational aspects, emotional, language and memoryO Trabalho de Conclusão de Curso – TCC, ora apresentado, teve, como objetivo, discutir a importância do autoconceito e da autoestima no processo de ensino e aprendizagem. Por meio de pesquisa bibliográfica, procurou-se, numa visão sócio, histórica e cultural, portanto num processo interpessoal e intrapessoal, conceitualizar o autoconceito, a autoestima e a repercussão destes no processo ensino e aprendizagem. O autoconceito e a autoestima estão intrinsecamente relacionados; o primeiro é construído no âmbito cognitivo e o segundo - autoestima - é uma resposta afetiva a ele, com caráter valorativo. Esses conceitos são constituídos na interação da criança com a família, amigos e escola. O educador, entre eles o professor, é o mediador na construção do autoconceito e da autoestima; conceitos que muito contribuirão no processo ensino e aprendizagem e no desenvolvimento do ser humano em sua plenitude. Outros aspectos que dão suporte ao processo ensino e aprendizagem foram considerados: aspectos relacionais, afetivos, linguagem e memóriaporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAutoconceitoAutoestimaProcesso de ensino e aprendizagemMediação do educador (professor)Self-conceptSelf-esteemTeaching and learning processIntervention of the educator (teacher)A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagemThe importance of self-esteem in the teaching and learning processinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALVANESSA CRUZ FERREIRA - TCC.pdfapplication/pdf510025https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28397/1/VANESSA%20CRUZ%20FERREIRA%20-%20TCC.pdf1afa953d86d2e37e1685757b889f7fc6MD51TEXTVANESSA CRUZ FERREIRA - TCC.pdf.txtVANESSA CRUZ FERREIRA - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain104370https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28397/2/VANESSA%20CRUZ%20FERREIRA%20-%20TCC.pdf.txt2ca2a5ba62e3daa7543fec3eb7facf98MD52THUMBNAILVANESSA CRUZ FERREIRA - TCC.pdf.jpgVANESSA CRUZ FERREIRA - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1195https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28397/3/VANESSA%20CRUZ%20FERREIRA%20-%20TCC.pdf.jpg8ee0175402f7fc44f90e5fcac37e7a93MD53handle/283972022-10-01 01:04:55.176oai:repositorio.pucsp.br:handle/28397Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-01T04:04:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
The importance of self-esteem in the teaching and learning process |
title |
A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem |
spellingShingle |
A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem Ferreira, Vanessa Cruz CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Autoconceito Autoestima Processo de ensino e aprendizagem Mediação do educador (professor) Self-concept Self-esteem Teaching and learning process Intervention of the educator (teacher) |
title_short |
A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem |
title_full |
A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem |
title_fullStr |
A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem |
title_full_unstemmed |
A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem |
title_sort |
A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem |
author |
Ferreira, Vanessa Cruz |
author_facet |
Ferreira, Vanessa Cruz |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vieira, Maria Celina Teixeira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Vanessa Cruz |
contributor_str_mv |
Vieira, Maria Celina Teixeira |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Autoconceito Autoestima Processo de ensino e aprendizagem Mediação do educador (professor) Self-concept Self-esteem Teaching and learning process Intervention of the educator (teacher) |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autoconceito Autoestima Processo de ensino e aprendizagem Mediação do educador (professor) |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Self-concept Self-esteem Teaching and learning process Intervention of the educator (teacher) |
description |
The Work Course Conclusion - CBT, presented here, has the objective to discuss the importance of self-concept and self-esteem in the teaching and learning process. Through literature review, we tried to conceptualize selfconcept, self-esteem and the impact of theses on teaching and learning process, in a social and historical and cultural vision, so an interpersonal and intrapersonal process. The self-concept and self-esteem are closely related; the first is built on cognitive level and the second - self-esteem - is an emotional response to it, with evaluative character. These concepts are made in the child's interaction with family, friends and school. The educator, including the teacher, is the mediator in the construction of self-concept and self-esteem; these concepts will greatly contribute in teaching and learning process and in the development of the human being in its fullness. Other aspects that support the teaching and learning process were considered: relational aspects, emotional, language and memory |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-12-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-30T21:22:58Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-30T21:22:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ferreira, Vanessa Cruz. A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28397 |
identifier_str_mv |
Ferreira, Vanessa Cruz. A importância da autoestima no processo de ensino e aprendizagem. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28397 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28397/1/VANESSA%20CRUZ%20FERREIRA%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28397/2/VANESSA%20CRUZ%20FERREIRA%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28397/3/VANESSA%20CRUZ%20FERREIRA%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1afa953d86d2e37e1685757b889f7fc6 2ca2a5ba62e3daa7543fec3eb7facf98 8ee0175402f7fc44f90e5fcac37e7a93 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277876049018880 |