Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sossai, Martha Angélica
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16595
Resumo: The present paper intends to analyze about reading comprehension s strategies that students used to practice before, during and after reading. It was realized through questionnaire and a structured interview, both were applied by direct contact. The aim of our study was to know and to study the student s testimony about reading comprehension s strategies applied in texts wrote on teaching and learning process. On this search, newcomers and conclusives students of Language Arts course from private College on São Paulo inland were interviewed based on the perspective of interactive reading. For this study, we observed, described and analyzed the student s testimony about reading comprehension s strategies with goal to know and to help the teacher practice on Higher Education. The population research was formed by forty-five Language Arts students, twenty newcomers and twenty-five conclusive students registered in 2008 on the L.A. course. With this paper we concluded that metacognitive reading strategies can be a way to solve the reading comprehension problem in Higher Education. We concluded with this study that the metacognitive reading strategies can be a path to the problem solve of reading comprehension in Higher Education
id PUC_SP-1_cc410ef58ea3132bb2fd1b703a441232
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16595
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Vieira, Maria Celina Teixeirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247651Y1Sossai, Martha Angélica2016-04-28T20:58:07Z2010-02-262009-12-16Sossai, Martha Angélica. A study about reading comprehension strategies on language arts course. 2009. 172 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16595The present paper intends to analyze about reading comprehension s strategies that students used to practice before, during and after reading. It was realized through questionnaire and a structured interview, both were applied by direct contact. The aim of our study was to know and to study the student s testimony about reading comprehension s strategies applied in texts wrote on teaching and learning process. On this search, newcomers and conclusives students of Language Arts course from private College on São Paulo inland were interviewed based on the perspective of interactive reading. For this study, we observed, described and analyzed the student s testimony about reading comprehension s strategies with goal to know and to help the teacher practice on Higher Education. The population research was formed by forty-five Language Arts students, twenty newcomers and twenty-five conclusive students registered in 2008 on the L.A. course. With this paper we concluded that metacognitive reading strategies can be a way to solve the reading comprehension problem in Higher Education. We concluded with this study that the metacognitive reading strategies can be a path to the problem solve of reading comprehension in Higher EducationO presente trabalho aduz um estudo a respeito das estratégias de compreensão leitora utilizadas pelos alunos antes, durante e depois da leitura. Sua realização deu-se por meio de um questionário organizado com perguntas mistas e de uma entrevista semi-estruturada, sendo ambos aplicados por contato direto. O objetivo de nosso estudo foi conhecer e estudar o depoimento de alunos, ingressantes e concluintes, do curso de Letras, de uma Faculdade Particular do Interior Paulista, sobre as estratégias de Compreensão Leitora utilizadas/vivenciadas em textos escritos no processo de ensino e aprendizagem, com base na perspectiva interativa de leitura. Mais especificamente, a partir da caracterização dos sujeitos: identificamos, descrevemos e analisamos o depoimento dos alunos iniciantes e concluintes a respeito das estratégias de compreensão leitora com a finalidade de obter uma maior familiaridade com o assunto e subsidiar a atuação prática do professor no Ensino Superior. A população da pesquisa foi constituída por quarenta e cinco alunos, dos quais vinte eram iniciantes e vinte e cinco eram concluintes, matriculados em 2008, em um curso de Letras de uma Faculdade Particular do Interior Paulista. Concluímos, com este estudo, que as Estratégias Metacognitivas de Leitura podem ser um caminho para o problema da Compreensão Leitora no Ensino SuperiorSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32805/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaCompreensão leitoraMetacogniçãoEstratégias metacognitivasCurso de letrasCompreensao na leituraLeituraReading comprehensionHigher educationMetacognitive strategiesLanguage artsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALUm estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letrasA study about reading comprehension strategies on language arts courseinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMartha Angelica Sossai.pdf.txtMartha Angelica Sossai.pdf.txtExtracted texttext/plain339192https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/3/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf.txt6b1698d507c3f1b8eb9f8285da544dedMD53ORIGINALMartha Angelica Sossai.pdfapplication/pdf1111606https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/1/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf2ea98701e98c15a13d2eddc68a15f944MD51THUMBNAILMartha Angelica Sossai.pdf.jpgMartha Angelica Sossai.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3631https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/2/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf.jpgd55e670279d3c30f1fd252eebe44f11eMD52handle/165952022-04-28 14:12:58.666oai:repositorio.pucsp.br:handle/16595Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:12:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv A study about reading comprehension strategies on language arts course
title Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras
spellingShingle Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras
Sossai, Martha Angélica
Compreensão leitora
Metacognição
Estratégias metacognitivas
Curso de letras
Compreensao na leitura
Leitura
Reading comprehension
Higher education
Metacognitive strategies
Language arts
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras
title_full Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras
title_fullStr Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras
title_full_unstemmed Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras
title_sort Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras
author Sossai, Martha Angélica
author_facet Sossai, Martha Angélica
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vieira, Maria Celina Teixeira
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247651Y1
dc.contributor.author.fl_str_mv Sossai, Martha Angélica
contributor_str_mv Vieira, Maria Celina Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Compreensão leitora
Metacognição
Estratégias metacognitivas
Curso de letras
Compreensao na leitura
Leitura
topic Compreensão leitora
Metacognição
Estratégias metacognitivas
Curso de letras
Compreensao na leitura
Leitura
Reading comprehension
Higher education
Metacognitive strategies
Language arts
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Reading comprehension
Higher education
Metacognitive strategies
Language arts
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description The present paper intends to analyze about reading comprehension s strategies that students used to practice before, during and after reading. It was realized through questionnaire and a structured interview, both were applied by direct contact. The aim of our study was to know and to study the student s testimony about reading comprehension s strategies applied in texts wrote on teaching and learning process. On this search, newcomers and conclusives students of Language Arts course from private College on São Paulo inland were interviewed based on the perspective of interactive reading. For this study, we observed, described and analyzed the student s testimony about reading comprehension s strategies with goal to know and to help the teacher practice on Higher Education. The population research was formed by forty-five Language Arts students, twenty newcomers and twenty-five conclusive students registered in 2008 on the L.A. course. With this paper we concluded that metacognitive reading strategies can be a way to solve the reading comprehension problem in Higher Education. We concluded with this study that the metacognitive reading strategies can be a path to the problem solve of reading comprehension in Higher Education
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-12-16
dc.date.available.fl_str_mv 2010-02-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:58:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Sossai, Martha Angélica. A study about reading comprehension strategies on language arts course. 2009. 172 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16595
identifier_str_mv Sossai, Martha Angélica. A study about reading comprehension strategies on language arts course. 2009. 172 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16595
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/3/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/1/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/2/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6b1698d507c3f1b8eb9f8285da544ded
2ea98701e98c15a13d2eddc68a15f944
d55e670279d3c30f1fd252eebe44f11e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277793917206528