Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16595 |
Resumo: | The present paper intends to analyze about reading comprehension s strategies that students used to practice before, during and after reading. It was realized through questionnaire and a structured interview, both were applied by direct contact. The aim of our study was to know and to study the student s testimony about reading comprehension s strategies applied in texts wrote on teaching and learning process. On this search, newcomers and conclusives students of Language Arts course from private College on São Paulo inland were interviewed based on the perspective of interactive reading. For this study, we observed, described and analyzed the student s testimony about reading comprehension s strategies with goal to know and to help the teacher practice on Higher Education. The population research was formed by forty-five Language Arts students, twenty newcomers and twenty-five conclusive students registered in 2008 on the L.A. course. With this paper we concluded that metacognitive reading strategies can be a way to solve the reading comprehension problem in Higher Education. We concluded with this study that the metacognitive reading strategies can be a path to the problem solve of reading comprehension in Higher Education |
id |
PUC_SP-1_cc410ef58ea3132bb2fd1b703a441232 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16595 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Vieira, Maria Celina Teixeirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247651Y1Sossai, Martha Angélica2016-04-28T20:58:07Z2010-02-262009-12-16Sossai, Martha Angélica. A study about reading comprehension strategies on language arts course. 2009. 172 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16595The present paper intends to analyze about reading comprehension s strategies that students used to practice before, during and after reading. It was realized through questionnaire and a structured interview, both were applied by direct contact. The aim of our study was to know and to study the student s testimony about reading comprehension s strategies applied in texts wrote on teaching and learning process. On this search, newcomers and conclusives students of Language Arts course from private College on São Paulo inland were interviewed based on the perspective of interactive reading. For this study, we observed, described and analyzed the student s testimony about reading comprehension s strategies with goal to know and to help the teacher practice on Higher Education. The population research was formed by forty-five Language Arts students, twenty newcomers and twenty-five conclusive students registered in 2008 on the L.A. course. With this paper we concluded that metacognitive reading strategies can be a way to solve the reading comprehension problem in Higher Education. We concluded with this study that the metacognitive reading strategies can be a path to the problem solve of reading comprehension in Higher EducationO presente trabalho aduz um estudo a respeito das estratégias de compreensão leitora utilizadas pelos alunos antes, durante e depois da leitura. Sua realização deu-se por meio de um questionário organizado com perguntas mistas e de uma entrevista semi-estruturada, sendo ambos aplicados por contato direto. O objetivo de nosso estudo foi conhecer e estudar o depoimento de alunos, ingressantes e concluintes, do curso de Letras, de uma Faculdade Particular do Interior Paulista, sobre as estratégias de Compreensão Leitora utilizadas/vivenciadas em textos escritos no processo de ensino e aprendizagem, com base na perspectiva interativa de leitura. Mais especificamente, a partir da caracterização dos sujeitos: identificamos, descrevemos e analisamos o depoimento dos alunos iniciantes e concluintes a respeito das estratégias de compreensão leitora com a finalidade de obter uma maior familiaridade com o assunto e subsidiar a atuação prática do professor no Ensino Superior. A população da pesquisa foi constituída por quarenta e cinco alunos, dos quais vinte eram iniciantes e vinte e cinco eram concluintes, matriculados em 2008, em um curso de Letras de uma Faculdade Particular do Interior Paulista. Concluímos, com este estudo, que as Estratégias Metacognitivas de Leitura podem ser um caminho para o problema da Compreensão Leitora no Ensino SuperiorSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32805/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaCompreensão leitoraMetacogniçãoEstratégias metacognitivasCurso de letrasCompreensao na leituraLeituraReading comprehensionHigher educationMetacognitive strategiesLanguage artsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALUm estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letrasA study about reading comprehension strategies on language arts courseinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMartha Angelica Sossai.pdf.txtMartha Angelica Sossai.pdf.txtExtracted texttext/plain339192https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/3/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf.txt6b1698d507c3f1b8eb9f8285da544dedMD53ORIGINALMartha Angelica Sossai.pdfapplication/pdf1111606https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/1/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf2ea98701e98c15a13d2eddc68a15f944MD51THUMBNAILMartha Angelica Sossai.pdf.jpgMartha Angelica Sossai.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3631https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/2/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf.jpgd55e670279d3c30f1fd252eebe44f11eMD52handle/165952022-04-28 14:12:58.666oai:repositorio.pucsp.br:handle/16595Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:12:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
A study about reading comprehension strategies on language arts course |
title |
Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras |
spellingShingle |
Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras Sossai, Martha Angélica Compreensão leitora Metacognição Estratégias metacognitivas Curso de letras Compreensao na leitura Leitura Reading comprehension Higher education Metacognitive strategies Language arts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras |
title_full |
Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras |
title_fullStr |
Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras |
title_full_unstemmed |
Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras |
title_sort |
Um estudo em estratégias de compreensão leitora num curso de letras |
author |
Sossai, Martha Angélica |
author_facet |
Sossai, Martha Angélica |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vieira, Maria Celina Teixeira |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247651Y1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sossai, Martha Angélica |
contributor_str_mv |
Vieira, Maria Celina Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Compreensão leitora Metacognição Estratégias metacognitivas Curso de letras Compreensao na leitura Leitura |
topic |
Compreensão leitora Metacognição Estratégias metacognitivas Curso de letras Compreensao na leitura Leitura Reading comprehension Higher education Metacognitive strategies Language arts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading comprehension Higher education Metacognitive strategies Language arts |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
The present paper intends to analyze about reading comprehension s strategies that students used to practice before, during and after reading. It was realized through questionnaire and a structured interview, both were applied by direct contact. The aim of our study was to know and to study the student s testimony about reading comprehension s strategies applied in texts wrote on teaching and learning process. On this search, newcomers and conclusives students of Language Arts course from private College on São Paulo inland were interviewed based on the perspective of interactive reading. For this study, we observed, described and analyzed the student s testimony about reading comprehension s strategies with goal to know and to help the teacher practice on Higher Education. The population research was formed by forty-five Language Arts students, twenty newcomers and twenty-five conclusive students registered in 2008 on the L.A. course. With this paper we concluded that metacognitive reading strategies can be a way to solve the reading comprehension problem in Higher Education. We concluded with this study that the metacognitive reading strategies can be a path to the problem solve of reading comprehension in Higher Education |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-12-16 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-02-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:58:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Sossai, Martha Angélica. A study about reading comprehension strategies on language arts course. 2009. 172 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16595 |
identifier_str_mv |
Sossai, Martha Angélica. A study about reading comprehension strategies on language arts course. 2009. 172 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16595 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/3/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/1/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16595/2/Martha%20Angelica%20Sossai.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6b1698d507c3f1b8eb9f8285da544ded 2ea98701e98c15a13d2eddc68a15f944 d55e670279d3c30f1fd252eebe44f11e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277793917206528 |