O endomarketing como estratégia motivacional de colaboradores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Elis Regina Aparecida
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36807
Resumo: With the increased competition in the market, organizations are beginning to understand that it is not enough to just take care of the products and the interest of the external public, before that you must have a team of professionals engaged, motivated. And it is the search of this motivation, through strategic, that will be approached the endomarketing in this work. To support the study, a literature review on endomarketing and motivation was used. On the endomarketing will be presented from its origin, definition, objectives, function and importance, until the elaboration of a plan or program. On motivation will be presented the main theories and evolution. With the purpose of illustrating and concretizing the work, a case study will be presented; the study starts with the management complaint about team motivation, a problem presented in a qualitative interview. From the complaint, a diagnosis was made, through a climate research, with the team in question. Quantitative research was used with a tool, that is, a questionnaire was applied with structured questions, with the whole team. The main need found in the research results comes from the motivation strategies proposed by endomarketing, but not in isolated actions, it is necessary to develop a culture of endomarketing through a structured, permanent and constantly renewing program
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spelling Zenone, Luiz ClaudioRocha, Elis Regina Aparecida2023-07-28T20:49:47Z2023-07-28T20:49:47Z2018-02-27Rocha, Elis Regina Aparecida. O endomarketing como estratégia motivacional de colaboradores. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em MBA em Marketing) - Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36807With the increased competition in the market, organizations are beginning to understand that it is not enough to just take care of the products and the interest of the external public, before that you must have a team of professionals engaged, motivated. And it is the search of this motivation, through strategic, that will be approached the endomarketing in this work. To support the study, a literature review on endomarketing and motivation was used. On the endomarketing will be presented from its origin, definition, objectives, function and importance, until the elaboration of a plan or program. On motivation will be presented the main theories and evolution. With the purpose of illustrating and concretizing the work, a case study will be presented; the study starts with the management complaint about team motivation, a problem presented in a qualitative interview. From the complaint, a diagnosis was made, through a climate research, with the team in question. Quantitative research was used with a tool, that is, a questionnaire was applied with structured questions, with the whole team. The main need found in the research results comes from the motivation strategies proposed by endomarketing, but not in isolated actions, it is necessary to develop a culture of endomarketing through a structured, permanent and constantly renewing programCom o aumento acirrado da competitividade no mercado, as organizações começam a entender que não basta apenas cuidar dos produtos e do interesse do público externo, antes disso é preciso ter uma equipe de profissionais engajados, motivados. E é da busca dessa motivação, através de estratégicas, que será abordado o endomarketing nesse trabalho. Para fundamentar o estudo, utilizou -se de uma revisão bibliográfica sobre endomarketing e motivação. Sobre o endomarketing será apresentado desde a sua origem, definição, objetivos, função e importância, até a elaboração de um plano ou programa. Sobre motivação serão apresentadas as principais teorias e evolução. Com intuito de ilustrar e concretizar o trabalho será apresentado um estudo de caso, o estudo parte da queixa da gestão sobre a desmotivação da equipe, problema apresentado numa entrevista qualitativa. A partir da queixa, foi realizado um diagnóstico, através de uma pesquisa de clima, com a equipe em questão. Usou -se com ferramenta a pesquisa quantitativa, ou seja, foi aplicado um questionário com perguntas estruturadas, com toda a equipe. A principal necessidade encontrada no resultado da pesquisa vem de encontro com as estratégias de motivação proposta pelo endomarketing, mas não em ações isoladas, é necessário desenvolvimento de uma cultura de endomarketing através de um programa estruturado, permanente e de constante renovaçãoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em MBA em MarketingPUC-SPBrasilFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOEndomarketingMotivaçãoGestão de pessoasCliente internoEndomarketingMotivationPeople managementInternal customerO endomarketing como estratégia motivacional de colaboradoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALELIS REGINA APARECIDA ROCHA.pdfapplication/pdf1109207https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36807/1/ELIS%20REGINA%20APARECIDA%20ROCHA.pdf7de7c3dd7600e33b450d27275c4147dbMD51TEXTELIS REGINA APARECIDA ROCHA.pdf.txtELIS REGINA APARECIDA ROCHA.pdf.txtExtracted texttext/plain124514https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36807/2/ELIS%20REGINA%20APARECIDA%20ROCHA.pdf.txta25604e98d675f5522874488c02e9632MD52THUMBNAILELIS REGINA APARECIDA ROCHA.pdf.jpgELIS REGINA APARECIDA ROCHA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1220https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36807/3/ELIS%20REGINA%20APARECIDA%20ROCHA.pdf.jpgbe0b1a74fa0bae92253cbb9ee00cd897MD53handle/368072023-07-29 01:10:00.893oai:repositorio.pucsp.br:handle/36807Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-29T04:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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