Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Waldete Tristão Farias
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10491
Resumo: This research has for objective to understand and to reconstruct the professional trajectory of educators who act in day-care centers, at the moment, calls of Centro de Educação Infantil. The investigated citizens are black women - day-care center educators. Life histories had been collected with the objective to understand as the day-care center if it transformed into a market of possible work for the black women, deriving of the social class subordinate. This inquiry counted on the contribution of six professionals who act in day-care centers of the city of São Paulo, specifically located in the zone the northwest of the city under jurisdiction of the Coordenadoria de Educação de Pirituba. Four are assistant of infantile development of direct day-care center and two are managing; one of indirect day-care center and to another one of covenanted day-care center. Leaving of the principle of that "all the lives are interesting", verbal history was used as a strategy to return the word to the day-care center educators so that they spoke of singular moments that they had only known, as well as, on the social place of the professional of the day-care center. The carried through research showed that, for the set of the searched educators, the ingression in the day-care center represented ascending social mobility in relation to its family of origin and that identify was and is (they are) built to the long one of the life for contrast, in the different situations and also for option politics
id PUC_SP-1_e624e5c6b27005abce093d1a54ed91c6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10491
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Freitas, Marcos Cezar deOliveira, Waldete Tristão Farias2016-04-27T16:33:02Z2006-03-242006-03-27Oliveira, Waldete Tristão Farias. Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho. 2006. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10491This research has for objective to understand and to reconstruct the professional trajectory of educators who act in day-care centers, at the moment, calls of Centro de Educação Infantil. The investigated citizens are black women - day-care center educators. Life histories had been collected with the objective to understand as the day-care center if it transformed into a market of possible work for the black women, deriving of the social class subordinate. This inquiry counted on the contribution of six professionals who act in day-care centers of the city of São Paulo, specifically located in the zone the northwest of the city under jurisdiction of the Coordenadoria de Educação de Pirituba. Four are assistant of infantile development of direct day-care center and two are managing; one of indirect day-care center and to another one of covenanted day-care center. Leaving of the principle of that "all the lives are interesting", verbal history was used as a strategy to return the word to the day-care center educators so that they spoke of singular moments that they had only known, as well as, on the social place of the professional of the day-care center. The carried through research showed that, for the set of the searched educators, the ingression in the day-care center represented ascending social mobility in relation to its family of origin and that identify was and is (they are) built to the long one of the life for contrast, in the different situations and also for option politicsEsta pesquisa tem por objetivo entender e reconstruir a trajetória profissional de educadoras que atuam em creches, no momento, chamadas de Centros de Educação Infantil. Os sujeitos investigados são mulheres negras educadoras de creche. Histórias de vida foram coletadas com o objetivo de compreender como a creche se transformou em um mercado de trabalho possível para as mulheres negras, oriundas das classes sociais subordinadas. Esta investigação contou com a colaboração de seis profissionais que atuam em creches do município de São Paulo, especificamente localizadas na zona noroeste da cidade sob jurisdição da Coordenadoria de Educação de Pirituba. Quatro são Auxiliares de Desenvolvimento Infantil de creche direta e duas são diretoras; uma de creche indireta e a outra de creche conveniada. Partindo do princípio de que todas as vidas são interessantes , a história oral foi utilizada como uma estratégia para devolver a palavra às educadoras de creche para que falassem de momentos singulares que só elas conheceram, bem como, sobre o lugar social da profissional da creche. A pesquisa realizada mostrou que, para o conjunto das educadoras pesquisadas, o ingresso na creche representou mobilidade social ascendente em relação à sua família de origem e que identidade(s) foi (foram) e é (são) construída(s) ao longo da vida por contraste, nas diferentes situações e também por opção políticaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23242/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBRFaculdade de EducaçãoEducação InfantilCrecheMulheres NegrasHistória de VidaCrechesEducacao de criancasNegras -- Educadoras de crechesInfantile EducationDay-care centerBlack womenLife s historyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOTrajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalhoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWALDETE TRISTAO FARIAS OLIVEIRA.pdf.txtWALDETE TRISTAO FARIAS OLIVEIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain308386https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10491/3/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf.txt7955b14d03fb39239528b858fe4b3f3dMD53ORIGINALWALDETE TRISTAO FARIAS OLIVEIRA.pdfapplication/pdf1203583https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10491/1/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf132e30a9ccaf579987680978ce20f16aMD51THUMBNAILWALDETE TRISTAO FARIAS OLIVEIRA.pdf.jpgWALDETE TRISTAO FARIAS OLIVEIRA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10491/2/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/104912022-04-28 05:58:00.349oai:repositorio.pucsp.br:handle/10491Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T08:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho
title Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho
spellingShingle Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho
Oliveira, Waldete Tristão Farias
Educação Infantil
Creche
Mulheres Negras
História de Vida
Creches
Educacao de criancas
Negras -- Educadoras de creches
Infantile Education
Day-care center
Black women
Life s history
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho
title_full Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho
title_fullStr Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho
title_full_unstemmed Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho
title_sort Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho
author Oliveira, Waldete Tristão Farias
author_facet Oliveira, Waldete Tristão Farias
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Freitas, Marcos Cezar de
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Waldete Tristão Farias
contributor_str_mv Freitas, Marcos Cezar de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Creche
Mulheres Negras
História de Vida
Creches
Educacao de criancas
Negras -- Educadoras de creches
topic Educação Infantil
Creche
Mulheres Negras
História de Vida
Creches
Educacao de criancas
Negras -- Educadoras de creches
Infantile Education
Day-care center
Black women
Life s history
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Infantile Education
Day-care center
Black women
Life s history
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description This research has for objective to understand and to reconstruct the professional trajectory of educators who act in day-care centers, at the moment, calls of Centro de Educação Infantil. The investigated citizens are black women - day-care center educators. Life histories had been collected with the objective to understand as the day-care center if it transformed into a market of possible work for the black women, deriving of the social class subordinate. This inquiry counted on the contribution of six professionals who act in day-care centers of the city of São Paulo, specifically located in the zone the northwest of the city under jurisdiction of the Coordenadoria de Educação de Pirituba. Four are assistant of infantile development of direct day-care center and two are managing; one of indirect day-care center and to another one of covenanted day-care center. Leaving of the principle of that "all the lives are interesting", verbal history was used as a strategy to return the word to the day-care center educators so that they spoke of singular moments that they had only known, as well as, on the social place of the professional of the day-care center. The carried through research showed that, for the set of the searched educators, the ingression in the day-care center represented ascending social mobility in relation to its family of origin and that identify was and is (they are) built to the long one of the life for contrast, in the different situations and also for option politics
publishDate 2006
dc.date.available.fl_str_mv 2006-03-24
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-03-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:33:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Oliveira, Waldete Tristão Farias. Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho. 2006. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10491
identifier_str_mv Oliveira, Waldete Tristão Farias. Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho. 2006. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10491/3/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10491/1/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10491/2/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7955b14d03fb39239528b858fe4b3f3d
132e30a9ccaf579987680978ce20f16a
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277951151177728