Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10491 |
Resumo: | This research has for objective to understand and to reconstruct the professional trajectory of educators who act in day-care centers, at the moment, calls of Centro de Educação Infantil. The investigated citizens are black women - day-care center educators. Life histories had been collected with the objective to understand as the day-care center if it transformed into a market of possible work for the black women, deriving of the social class subordinate. This inquiry counted on the contribution of six professionals who act in day-care centers of the city of São Paulo, specifically located in the zone the northwest of the city under jurisdiction of the Coordenadoria de Educação de Pirituba. Four are assistant of infantile development of direct day-care center and two are managing; one of indirect day-care center and to another one of covenanted day-care center. Leaving of the principle of that "all the lives are interesting", verbal history was used as a strategy to return the word to the day-care center educators so that they spoke of singular moments that they had only known, as well as, on the social place of the professional of the day-care center. The carried through research showed that, for the set of the searched educators, the ingression in the day-care center represented ascending social mobility in relation to its family of origin and that identify was and is (they are) built to the long one of the life for contrast, in the different situations and also for option politics |
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Freitas, Marcos Cezar deOliveira, Waldete Tristão Farias2016-04-27T16:33:02Z2006-03-242006-03-27Oliveira, Waldete Tristão Farias. Trajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalho. 2006. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10491This research has for objective to understand and to reconstruct the professional trajectory of educators who act in day-care centers, at the moment, calls of Centro de Educação Infantil. The investigated citizens are black women - day-care center educators. Life histories had been collected with the objective to understand as the day-care center if it transformed into a market of possible work for the black women, deriving of the social class subordinate. This inquiry counted on the contribution of six professionals who act in day-care centers of the city of São Paulo, specifically located in the zone the northwest of the city under jurisdiction of the Coordenadoria de Educação de Pirituba. Four are assistant of infantile development of direct day-care center and two are managing; one of indirect day-care center and to another one of covenanted day-care center. Leaving of the principle of that "all the lives are interesting", verbal history was used as a strategy to return the word to the day-care center educators so that they spoke of singular moments that they had only known, as well as, on the social place of the professional of the day-care center. The carried through research showed that, for the set of the searched educators, the ingression in the day-care center represented ascending social mobility in relation to its family of origin and that identify was and is (they are) built to the long one of the life for contrast, in the different situations and also for option politicsEsta pesquisa tem por objetivo entender e reconstruir a trajetória profissional de educadoras que atuam em creches, no momento, chamadas de Centros de Educação Infantil. Os sujeitos investigados são mulheres negras educadoras de creche. Histórias de vida foram coletadas com o objetivo de compreender como a creche se transformou em um mercado de trabalho possível para as mulheres negras, oriundas das classes sociais subordinadas. Esta investigação contou com a colaboração de seis profissionais que atuam em creches do município de São Paulo, especificamente localizadas na zona noroeste da cidade sob jurisdição da Coordenadoria de Educação de Pirituba. Quatro são Auxiliares de Desenvolvimento Infantil de creche direta e duas são diretoras; uma de creche indireta e a outra de creche conveniada. Partindo do princípio de que todas as vidas são interessantes , a história oral foi utilizada como uma estratégia para devolver a palavra às educadoras de creche para que falassem de momentos singulares que só elas conheceram, bem como, sobre o lugar social da profissional da creche. A pesquisa realizada mostrou que, para o conjunto das educadoras pesquisadas, o ingresso na creche representou mobilidade social ascendente em relação à sua família de origem e que identidade(s) foi (foram) e é (são) construída(s) ao longo da vida por contraste, nas diferentes situações e também por opção políticaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23242/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBRFaculdade de EducaçãoEducação InfantilCrecheMulheres NegrasHistória de VidaCrechesEducacao de criancasNegras -- Educadoras de crechesInfantile EducationDay-care centerBlack womenLife s historyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOTrajetórias de mulheres negras na educação de crianças pequenas no Distrito do Jaraguá em São Paulo: processos diferenciados de formação e de introdução no mercado de trabalhoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWALDETE TRISTAO FARIAS OLIVEIRA.pdf.txtWALDETE TRISTAO FARIAS OLIVEIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain308386https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10491/3/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf.txt7955b14d03fb39239528b858fe4b3f3dMD53ORIGINALWALDETE TRISTAO FARIAS OLIVEIRA.pdfapplication/pdf1203583https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10491/1/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf132e30a9ccaf579987680978ce20f16aMD51THUMBNAILWALDETE TRISTAO FARIAS OLIVEIRA.pdf.jpgWALDETE TRISTAO FARIAS OLIVEIRA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10491/2/WALDETE%20TRISTAO%20FARIAS%20OLIVEIRA.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/104912022-04-28 05:58:00.349oai:repositorio.pucsp.br:handle/10491Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T08:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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