A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yamamoto, Tais Yoshiko
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30047
Resumo: This work was “born” of the questregarding the importance of the affective dimension for the process of learning of children of a shelter to the city of São Paulo. It had as objective generality: to present theoretically, the relevance of the affectivity for the learning process and the development of the child. They had been its specific objectives: to describe the history of the shelter as well as its structure and functioning; to define the affectivity concept, according to theory of Henri Wallon; to explicators as the affectivity influence in the process of the learning and to present a pedagogical experience lived deeply in the shelter to illustrate the existing relation between the affectivity and learning. The methodology consisted of a bibliographical research with intention to define the concept of the affectivity in the theory of Henri Wallon. One also effected a documentary analysis with the purpose of if understanding the context of the institution, workstation of this author. It complemented the research given of comment carried through for the author in relation to the child and to the context of the shelter. Obtainedas atheoretical result, from the momentthatestablishesa close bondof friendship with theshelter, heisaffectionate,veryattentive toeducational activities, so if you getpositive resultsinthe child's learning, as examplespresented in the introductionand Chapter 4.With the practical result evidenced social and psychological changes in the children who had received attention and care on the part from this author
id PUC_SP-1_f0d9997216285c1d3996f892ab9330d8
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/30047
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Saisi, Neide BarbosaYamamoto, Tais Yoshiko2022-11-11T21:30:16Z2022-11-11T21:30:16Z2012-08-30Yamamoto, Tais Yoshiko. A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30047This work was “born” of the questregarding the importance of the affective dimension for the process of learning of children of a shelter to the city of São Paulo. It had as objective generality: to present theoretically, the relevance of the affectivity for the learning process and the development of the child. They had been its specific objectives: to describe the history of the shelter as well as its structure and functioning; to define the affectivity concept, according to theory of Henri Wallon; to explicators as the affectivity influence in the process of the learning and to present a pedagogical experience lived deeply in the shelter to illustrate the existing relation between the affectivity and learning. The methodology consisted of a bibliographical research with intention to define the concept of the affectivity in the theory of Henri Wallon. One also effected a documentary analysis with the purpose of if understanding the context of the institution, workstation of this author. It complemented the research given of comment carried through for the author in relation to the child and to the context of the shelter. Obtainedas atheoretical result, from the momentthatestablishesa close bondof friendship with theshelter, heisaffectionate,veryattentive toeducational activities, so if you getpositive resultsinthe child's learning, as examplespresented in the introductionand Chapter 4.With the practical result evidenced social and psychological changes in the children who had received attention and care on the part from this authorEste trabalho “nasceu”da indagação a respeito da importância da dimensão afetiva para o processo de aprendizagem de crianças de um abrigo àcidade de São Paulo.Teve como objetivo geral: apresentar teoricamente, a relevância da afetividade para o processo de aprendizagem e o desenvolvimento da criança. Foram seus objetivos específicos: descrever a história do abrigo bem como a sua estrutura e funcionamento; definir o conceito de afetividade, segundo a teoria de Henri Wallon; explicitar como a afetividade influência no processo da aprendizagem e apresentar uma experiência pedagógica vivenciada no abrigo para ilustrar a relação existente entre a afetividade e aprendizagem.A metodologia consistiu em uma pesquisa bibliográfica com o intuito de definir o conceito da afetividade na teoria de Henri Wallon. Efetuou-se também uma análise documental com a finalidade de se compreender o contexto da instituição, local de trabalho desta autora. Complementou a pesquisa dados de observação realizada pela autora em relação à criança e ao contexto do abrigo. Obteve como resultado teórico, a partir do momento que se estabelece um vínculo afetivode amizadecom o abrigado, ele é carinhoso, muito atentoàsatividades pedagógicas, portanto se obtém resultados positivos na aprendizagem da criança, como exemplos apresentados na introdução e no capítulo 4.Como resultado prático constatou-se mudanças sociais e psicológicas nas crianças que receberam atenção e cuidado por parte desta autoraporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Fundamentos de uma Educação para o PensarPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOAfetividadeAprendizagemEducandoEducadorAffectivityLearningEducatingEducatorA influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALTAIS YOSHIKO YAMAMOTO.pdfapplication/pdf399255https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/1/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf5323e6ce453fcbba1c447a4877b4f7e9MD51TEXTTAIS YOSHIKO YAMAMOTO.pdf.txtTAIS YOSHIKO YAMAMOTO.pdf.txtExtracted texttext/plain82139https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/2/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf.txt41d2b55f079c15d7df01f330010bd5c1MD52THUMBNAILTAIS YOSHIKO YAMAMOTO.pdf.jpgTAIS YOSHIKO YAMAMOTO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1194https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/3/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf.jpg56dbe18eded162dffdaf95d116298682MD53handle/300472022-11-12 01:07:53.918oai:repositorio.pucsp.br:handle/30047Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-12T04:07:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo
title A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo
spellingShingle A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo
Yamamoto, Tais Yoshiko
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
Afetividade
Aprendizagem
Educando
Educador
Affectivity
Learning
Educating
Educator
title_short A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo
title_full A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo
title_fullStr A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo
title_full_unstemmed A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo
title_sort A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo
author Yamamoto, Tais Yoshiko
author_facet Yamamoto, Tais Yoshiko
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Saisi, Neide Barbosa
dc.contributor.author.fl_str_mv Yamamoto, Tais Yoshiko
contributor_str_mv Saisi, Neide Barbosa
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
Afetividade
Aprendizagem
Educando
Educador
Affectivity
Learning
Educating
Educator
dc.subject.por.fl_str_mv Afetividade
Aprendizagem
Educando
Educador
dc.subject.eng.fl_str_mv Affectivity
Learning
Educating
Educator
description This work was “born” of the questregarding the importance of the affective dimension for the process of learning of children of a shelter to the city of São Paulo. It had as objective generality: to present theoretically, the relevance of the affectivity for the learning process and the development of the child. They had been its specific objectives: to describe the history of the shelter as well as its structure and functioning; to define the affectivity concept, according to theory of Henri Wallon; to explicators as the affectivity influence in the process of the learning and to present a pedagogical experience lived deeply in the shelter to illustrate the existing relation between the affectivity and learning. The methodology consisted of a bibliographical research with intention to define the concept of the affectivity in the theory of Henri Wallon. One also effected a documentary analysis with the purpose of if understanding the context of the institution, workstation of this author. It complemented the research given of comment carried through for the author in relation to the child and to the context of the shelter. Obtainedas atheoretical result, from the momentthatestablishesa close bondof friendship with theshelter, heisaffectionate,veryattentive toeducational activities, so if you getpositive resultsinthe child's learning, as examplespresented in the introductionand Chapter 4.With the practical result evidenced social and psychological changes in the children who had received attention and care on the part from this author
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-08-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-11-11T21:30:16Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-11-11T21:30:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Yamamoto, Tais Yoshiko. A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30047
identifier_str_mv Yamamoto, Tais Yoshiko. A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30047
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/1/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/2/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/3/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5323e6ce453fcbba1c447a4877b4f7e9
41d2b55f079c15d7df01f330010bd5c1
56dbe18eded162dffdaf95d116298682
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796003932471296