A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30047 |
Resumo: | This work was “born” of the questregarding the importance of the affective dimension for the process of learning of children of a shelter to the city of São Paulo. It had as objective generality: to present theoretically, the relevance of the affectivity for the learning process and the development of the child. They had been its specific objectives: to describe the history of the shelter as well as its structure and functioning; to define the affectivity concept, according to theory of Henri Wallon; to explicators as the affectivity influence in the process of the learning and to present a pedagogical experience lived deeply in the shelter to illustrate the existing relation between the affectivity and learning. The methodology consisted of a bibliographical research with intention to define the concept of the affectivity in the theory of Henri Wallon. One also effected a documentary analysis with the purpose of if understanding the context of the institution, workstation of this author. It complemented the research given of comment carried through for the author in relation to the child and to the context of the shelter. Obtainedas atheoretical result, from the momentthatestablishesa close bondof friendship with theshelter, heisaffectionate,veryattentive toeducational activities, so if you getpositive resultsinthe child's learning, as examplespresented in the introductionand Chapter 4.With the practical result evidenced social and psychological changes in the children who had received attention and care on the part from this author |
id |
PUC_SP-1_f0d9997216285c1d3996f892ab9330d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/30047 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Saisi, Neide BarbosaYamamoto, Tais Yoshiko2022-11-11T21:30:16Z2022-11-11T21:30:16Z2012-08-30Yamamoto, Tais Yoshiko. A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30047This work was “born” of the questregarding the importance of the affective dimension for the process of learning of children of a shelter to the city of São Paulo. It had as objective generality: to present theoretically, the relevance of the affectivity for the learning process and the development of the child. They had been its specific objectives: to describe the history of the shelter as well as its structure and functioning; to define the affectivity concept, according to theory of Henri Wallon; to explicators as the affectivity influence in the process of the learning and to present a pedagogical experience lived deeply in the shelter to illustrate the existing relation between the affectivity and learning. The methodology consisted of a bibliographical research with intention to define the concept of the affectivity in the theory of Henri Wallon. One also effected a documentary analysis with the purpose of if understanding the context of the institution, workstation of this author. It complemented the research given of comment carried through for the author in relation to the child and to the context of the shelter. Obtainedas atheoretical result, from the momentthatestablishesa close bondof friendship with theshelter, heisaffectionate,veryattentive toeducational activities, so if you getpositive resultsinthe child's learning, as examplespresented in the introductionand Chapter 4.With the practical result evidenced social and psychological changes in the children who had received attention and care on the part from this authorEste trabalho “nasceu”da indagação a respeito da importância da dimensão afetiva para o processo de aprendizagem de crianças de um abrigo àcidade de São Paulo.Teve como objetivo geral: apresentar teoricamente, a relevância da afetividade para o processo de aprendizagem e o desenvolvimento da criança. Foram seus objetivos específicos: descrever a história do abrigo bem como a sua estrutura e funcionamento; definir o conceito de afetividade, segundo a teoria de Henri Wallon; explicitar como a afetividade influência no processo da aprendizagem e apresentar uma experiência pedagógica vivenciada no abrigo para ilustrar a relação existente entre a afetividade e aprendizagem.A metodologia consistiu em uma pesquisa bibliográfica com o intuito de definir o conceito da afetividade na teoria de Henri Wallon. Efetuou-se também uma análise documental com a finalidade de se compreender o contexto da instituição, local de trabalho desta autora. Complementou a pesquisa dados de observação realizada pela autora em relação à criança e ao contexto do abrigo. Obteve como resultado teórico, a partir do momento que se estabelece um vínculo afetivode amizadecom o abrigado, ele é carinhoso, muito atentoàsatividades pedagógicas, portanto se obtém resultados positivos na aprendizagem da criança, como exemplos apresentados na introdução e no capítulo 4.Como resultado prático constatou-se mudanças sociais e psicológicas nas crianças que receberam atenção e cuidado por parte desta autoraporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Fundamentos de uma Educação para o PensarPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOAfetividadeAprendizagemEducandoEducadorAffectivityLearningEducatingEducatorA influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALTAIS YOSHIKO YAMAMOTO.pdfapplication/pdf399255https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/1/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf5323e6ce453fcbba1c447a4877b4f7e9MD51TEXTTAIS YOSHIKO YAMAMOTO.pdf.txtTAIS YOSHIKO YAMAMOTO.pdf.txtExtracted texttext/plain82139https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/2/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf.txt41d2b55f079c15d7df01f330010bd5c1MD52THUMBNAILTAIS YOSHIKO YAMAMOTO.pdf.jpgTAIS YOSHIKO YAMAMOTO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1194https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/3/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf.jpg56dbe18eded162dffdaf95d116298682MD53handle/300472022-11-12 01:07:53.918oai:repositorio.pucsp.br:handle/30047Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-12T04:07:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo |
title |
A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo |
spellingShingle |
A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo Yamamoto, Tais Yoshiko CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO Afetividade Aprendizagem Educando Educador Affectivity Learning Educating Educator |
title_short |
A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo |
title_full |
A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo |
title_fullStr |
A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo |
title_full_unstemmed |
A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo |
title_sort |
A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo |
author |
Yamamoto, Tais Yoshiko |
author_facet |
Yamamoto, Tais Yoshiko |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Saisi, Neide Barbosa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Yamamoto, Tais Yoshiko |
contributor_str_mv |
Saisi, Neide Barbosa |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO Afetividade Aprendizagem Educando Educador Affectivity Learning Educating Educator |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Afetividade Aprendizagem Educando Educador |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Affectivity Learning Educating Educator |
description |
This work was “born” of the questregarding the importance of the affective dimension for the process of learning of children of a shelter to the city of São Paulo. It had as objective generality: to present theoretically, the relevance of the affectivity for the learning process and the development of the child. They had been its specific objectives: to describe the history of the shelter as well as its structure and functioning; to define the affectivity concept, according to theory of Henri Wallon; to explicators as the affectivity influence in the process of the learning and to present a pedagogical experience lived deeply in the shelter to illustrate the existing relation between the affectivity and learning. The methodology consisted of a bibliographical research with intention to define the concept of the affectivity in the theory of Henri Wallon. One also effected a documentary analysis with the purpose of if understanding the context of the institution, workstation of this author. It complemented the research given of comment carried through for the author in relation to the child and to the context of the shelter. Obtainedas atheoretical result, from the momentthatestablishesa close bondof friendship with theshelter, heisaffectionate,veryattentive toeducational activities, so if you getpositive resultsinthe child's learning, as examplespresented in the introductionand Chapter 4.With the practical result evidenced social and psychological changes in the children who had received attention and care on the part from this author |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-08-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-11T21:30:16Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-11T21:30:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Yamamoto, Tais Yoshiko. A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30047 |
identifier_str_mv |
Yamamoto, Tais Yoshiko. A influência da afetividade no processo da aprendizagem em um abrigo. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30047 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/1/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/2/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30047/3/TAIS%20YOSHIKO%20YAMAMOTO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5323e6ce453fcbba1c447a4877b4f7e9 41d2b55f079c15d7df01f330010bd5c1 56dbe18eded162dffdaf95d116298682 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277790253481984 |