Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894 |
Resumo: | This paper discusses the rituals of childhood civic education,in German and Slavic ethnic schools in Parana State. The timeframe is the first decades of the 20 th century, when educationalpolicies were guided by shaping a sense of belonging to thenation. Research sources depict the process of maintaining theethnic identity and culture of origin, through festivals andrituals, and by resisting nationalization. Until 1917,celebrations of native-land civic dates were intense in ethnicschools. The Brazilian State implemented several measures toform a sense of belonging to the nation, such as celebrations,civic parades and teaching patriotic songs, which the schoolswere forced to celebrate. |
id |
RBHE-1_21f279426ab683dc46ccb3d6b6252063 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38894 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in ParanaLa infancia marcada por los rituales cívicos en las escuelas étnicas de ParanáA infância marcada pelos rituais cívicos nas escolas étnicas do Paranáeducation policiesethnic schoolschildhoodpolíticas educativasescuelas étnicasinfanciaEducaçãopolíticasformação cívicaescolas étnicasinfânciaEstadoEducaçãoHistória da educaçãoNacionalizaçãoThis paper discusses the rituals of childhood civic education,in German and Slavic ethnic schools in Parana State. The timeframe is the first decades of the 20 th century, when educationalpolicies were guided by shaping a sense of belonging to thenation. Research sources depict the process of maintaining theethnic identity and culture of origin, through festivals andrituals, and by resisting nationalization. Until 1917,celebrations of native-land civic dates were intense in ethnicschools. The Brazilian State implemented several measures toform a sense of belonging to the nation, such as celebrations,civic parades and teaching patriotic songs, which the schoolswere forced to celebrate.Este artículo abarca los rituales de la formación cívica de lainfancia, en las escuelas étnicas alemanas y eslavas deinstrucción primaria de Paraná. El recorte temporal es de lasprimeras décadas del siglo XX, cuando las políticaseducacionales fueron basadas por la formación del sentimientode pertenencia a la nación. Las fuentes de investigaciónpermiten conocer el proceso de mantenimiento de la identidadétnica y la cultura de origen, a través de fiestas y rituales y laresistencia a la nacionalización. En las escuelas étnicas hasta1917 eran intensas las celebraciones de las fechas delcalendario cívico de la patria de origen del grupo étnico. ElEstado brasileño implementó diversas medidas para formar elsentimiento de pertenencia a la nación, como lasconmemoraciones, los desfiles cívicos y la enseñanza de lascanciones patrióticas que las escuelas fueron obligadas acelebrar.Este artigo aborda os rituais de formação cívica da infância, nas escolas étnicas alemãs e eslavas do Paraná. O recorte temporal são as primeiras décadas do século XX, quando as políticas educacionais foram pautadas pela formação do sentimento de pertencimento à nação. As fontes de pesquisa permitem conhecer o processo de manutenção da identidade étnica e da cultura de origem, através de festas e rituais e a resistência à nacionalização. Nas escolas étnicas até 1917 eram intensas as celebrações de datas do calendário cívico da pátria de origem do grupo étnico. O Estado implementou vários medidas para formar o sentimento de pertencimento à nação, como as comemorações, os desfiles cívicos e o ensino dos cantos patrióticos e as escolas foram obrigadas a celebrar.RBHE2014-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-75Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-75Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-752238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894/pdf_38Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRenk, Valquiria Elita2022-02-22T22:18:23Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38894Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:23Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana La infancia marcada por los rituales cívicos en las escuelas étnicas de Paraná A infância marcada pelos rituais cívicos nas escolas étnicas do Paraná |
title |
Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana |
spellingShingle |
Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana Renk, Valquiria Elita education policies ethnic schools childhood políticas educativas escuelas étnicas infancia Educação políticas formação cívica escolas étnicas infância Estado Educação História da educação Nacionalização |
title_short |
Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana |
title_full |
Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana |
title_fullStr |
Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana |
title_full_unstemmed |
Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana |
title_sort |
Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana |
author |
Renk, Valquiria Elita |
author_facet |
Renk, Valquiria Elita |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Renk, Valquiria Elita |
dc.subject.por.fl_str_mv |
education policies ethnic schools childhood políticas educativas escuelas étnicas infancia Educação políticas formação cívica escolas étnicas infância Estado Educação História da educação Nacionalização |
topic |
education policies ethnic schools childhood políticas educativas escuelas étnicas infancia Educação políticas formação cívica escolas étnicas infância Estado Educação História da educação Nacionalização |
description |
This paper discusses the rituals of childhood civic education,in German and Slavic ethnic schools in Parana State. The timeframe is the first decades of the 20 th century, when educationalpolicies were guided by shaping a sense of belonging to thenation. Research sources depict the process of maintaining theethnic identity and culture of origin, through festivals andrituals, and by resisting nationalization. Until 1917,celebrations of native-land civic dates were intense in ethnicschools. The Brazilian State implemented several measures toform a sense of belonging to the nation, such as celebrations,civic parades and teaching patriotic songs, which the schoolswere forced to celebrate. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894/pdf_38 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-75 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-75 Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-75 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530840952832 |