Internship contributions in teacher's formation and professionalization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Vandeí Pinto da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
DOI: 10.14393/v24n2a2017-03
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38096
Resumo: This study aims to analyze the curricular internship contributions in formation and professionalization of teachers. The references come from literature in the field, experience gained as a teacher of Internship and action in Commissions of Undergraduate and Internships.In teacher's formation, questions about the gap between university education and professional practice are frequent. The false dichotomies about the relations between bachelor and undergraduate degrees, theory and practice, and basics and pedagogical disciplines do not contribute to the understanding and resolution of the problem. It is necessary to ensure in the undergraduate courses projects an integrated and solid academic formation both in basic and pedagogical areas of the course. The way trainee is inserted in schools should provide autonomy for effective professional practice. Apart from overcoming legal obstacles, it will be necessary to draw up interships projects which include the subjects directly involved: advisor teacher of the University, trainee and supervisor teacher of the grantor unit.
id UFU-8_0414934d1e2c1362c405b2e0629e9c5a
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/38096
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
spelling Internship contributions in teacher's formation and professionalizationContribuciones de pasantías en formación y profesionalización docenteContribuições do estágio na formação e profissionalização de professores Estágio curricularFormação do professorProfissionalizaçãoProjetosCurricular internshipTeacher formationProfessionalizationProjectsPrácticas curricularesFormación del profesoradoProfesionalizaciónProyetosThis study aims to analyze the curricular internship contributions in formation and professionalization of teachers. The references come from literature in the field, experience gained as a teacher of Internship and action in Commissions of Undergraduate and Internships.In teacher's formation, questions about the gap between university education and professional practice are frequent. The false dichotomies about the relations between bachelor and undergraduate degrees, theory and practice, and basics and pedagogical disciplines do not contribute to the understanding and resolution of the problem. It is necessary to ensure in the undergraduate courses projects an integrated and solid academic formation both in basic and pedagogical areas of the course. The way trainee is inserted in schools should provide autonomy for effective professional practice. Apart from overcoming legal obstacles, it will be necessary to draw up interships projects which include the subjects directly involved: advisor teacher of the University, trainee and supervisor teacher of the grantor unit.El estudio tiene como objetivo analizar las contribuciones de la pasantía curricular en la formación y profesionalización de los docentes. Las referencias provienen de la literatura en el área, las experiencias obtenidas como profesor de pasantías y actuando en comités de pregrado y pasantía. En la formación del profesorado, a menudo se hacen preguntas sobre la distancia entre la educación universitaria y la práctica profesional. Las falsas dicotomías sobre las relaciones de soltero y soltero, la teoría y la práctica, y las disciplinas básicas y pedagógicas no contribuyen a comprender y resolver el problema. En los proyectos de los cursos de pregrado, debe garantizarse una formación académica integrada y sólida en el área básica del curso y en el área pedagógica. El modo de inserción del interno en las escuelas debería proporcionar autonomía para el ejercicio profesional efectivo. Además de superar las barreras legales, será necesario desarrollar proyectos de pasantías que incluyan los temas directamente involucrados: asesor universitario, pasante y supervisor de la unidad de concesión.O estudo objetiva analisar contribuições do estágio curricular na formação e profissionalização de professores. Os referenciais provêm de literatura na área, experiências obtidas como professor de Estágio e atuação em Comissões de Licenciaturas e Estágios. Na formação de professores são frequentes os questionamentos acerca do distanciamento entre formação universitária e exercício profissional. As falsas dicotomias sobre as relações bacharelado e licenciatura, teoria e prática e disciplinas básicas e pedagógicas não contribuem para a compreensão e resolução do problema. Há que se assegurar nos projetos dos cursos de licenciatura formação acadêmica integrada e sólida na área básica do curso e na área pedagógica. O modo de inserção do estagiário nas escolas deve propiciar autonomia para o exercício profissional efetivo. Para além da superação de entraves legais, será necessária a elaboração de projetos de estágios que incluam os sujeitos diretamente envolvidos: professor orientador da universidade, estagiário e professor supervisor da unidade concedente.Universidade Federal de Uberlândia2017-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3809610.14393/v24n2a2017-03Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 344-363Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 344-363Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 344-3631983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38096/20100Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vandeí Pinto da2020-06-10T01:49:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/38096Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-10T01:49:03Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Internship contributions in teacher's formation and professionalization
Contribuciones de pasantías en formación y profesionalización docente
Contribuições do estágio na formação e profissionalização de professores
title Internship contributions in teacher's formation and professionalization
spellingShingle Internship contributions in teacher's formation and professionalization
Internship contributions in teacher's formation and professionalization
Silva, Vandeí Pinto da
Estágio curricular
Formação do professor
Profissionalização
Projetos
Curricular internship
Teacher formation
Professionalization
Projects
Prácticas curriculares
Formación del profesorado
Profesionalización
Proyetos
Silva, Vandeí Pinto da
Estágio curricular
Formação do professor
Profissionalização
Projetos
Curricular internship
Teacher formation
Professionalization
Projects
Prácticas curriculares
Formación del profesorado
Profesionalización
Proyetos
title_short Internship contributions in teacher's formation and professionalization
title_full Internship contributions in teacher's formation and professionalization
title_fullStr Internship contributions in teacher's formation and professionalization
Internship contributions in teacher's formation and professionalization
title_full_unstemmed Internship contributions in teacher's formation and professionalization
Internship contributions in teacher's formation and professionalization
title_sort Internship contributions in teacher's formation and professionalization
author Silva, Vandeí Pinto da
author_facet Silva, Vandeí Pinto da
Silva, Vandeí Pinto da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Vandeí Pinto da
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio curricular
Formação do professor
Profissionalização
Projetos
Curricular internship
Teacher formation
Professionalization
Projects
Prácticas curriculares
Formación del profesorado
Profesionalización
Proyetos
topic Estágio curricular
Formação do professor
Profissionalização
Projetos
Curricular internship
Teacher formation
Professionalization
Projects
Prácticas curriculares
Formación del profesorado
Profesionalización
Proyetos
description This study aims to analyze the curricular internship contributions in formation and professionalization of teachers. The references come from literature in the field, experience gained as a teacher of Internship and action in Commissions of Undergraduate and Internships.In teacher's formation, questions about the gap between university education and professional practice are frequent. The false dichotomies about the relations between bachelor and undergraduate degrees, theory and practice, and basics and pedagogical disciplines do not contribute to the understanding and resolution of the problem. It is necessary to ensure in the undergraduate courses projects an integrated and solid academic formation both in basic and pedagogical areas of the course. The way trainee is inserted in schools should provide autonomy for effective professional practice. Apart from overcoming legal obstacles, it will be necessary to draw up interships projects which include the subjects directly involved: advisor teacher of the University, trainee and supervisor teacher of the grantor unit.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38096
10.14393/v24n2a2017-03
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38096
identifier_str_mv 10.14393/v24n2a2017-03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38096/20100
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 344-363
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 344-363
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 344-363
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1822181556705296384
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.14393/v24n2a2017-03