The market's meat: textbooks and the flourishing of book trade in the city of Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Alexandra Lima da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38870
Resumo: The goal of this work is to analyze the relationship between theflourishing publishing market and the significant investment madein the publication of textbooks, particularly in Brazilian History.Through various sources, such as textbooks, publisher catalogsand almanacs, ads in periodicals, among others, this study seeks tounderstand changes and continuities in the production of historytextbooks in the core of the expansion of literate culture in Rio deJaneiro, from the mid-nineteenth century to the early decades ofthe twentieth century. It aims to show the actions of some of thoseinvolved in this process – authors, booksellers, publishers,teachers – in order to understand the meanings of thepopularization of historical knowledge through school textbooks.
id RBHE-1_4733cca9c6df2427e0fa2806fe8f7de5
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38870
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The market's meat: textbooks and the flourishing of book trade in the city of Rio de JaneiroLa carne del mercado: libros didácticos y el florecimiento del comercio librero en la ciudad de Rio de JaneiroA carne do mercado: livros didáticos e o florescimento do comércio livreiro na cidade do Rio de JaneiroTextbookspublishing markethistory of educationhistorical knowledgeLibros didácticosmercado editorialhistoria de la educaciónconocimiento históricolivros didáticosmercado editorialhistória da educaçãoconhecimento históricoLivros didáticosmercado editorialThe goal of this work is to analyze the relationship between theflourishing publishing market and the significant investment madein the publication of textbooks, particularly in Brazilian History.Through various sources, such as textbooks, publisher catalogsand almanacs, ads in periodicals, among others, this study seeks tounderstand changes and continuities in the production of historytextbooks in the core of the expansion of literate culture in Rio deJaneiro, from the mid-nineteenth century to the early decades ofthe twentieth century. It aims to show the actions of some of thoseinvolved in this process – authors, booksellers, publishers,teachers – in order to understand the meanings of thepopularization of historical knowledge through school textbooks.Analizar la relación entre el florecimiento del mercado editorial yla significativa inversión en la publicación de libros didácticos,particularmente de los manuales didácticos de Historia de Brasil,es el objetivo de este trabajo. A través de fuentes variadas, talescomo libros didácticos, catálogos y almanaques de editoras,anuncios en periódicos, entre otras, este estudio busca comprendercambios y permanencias en la producción de libros didácticos dehistoria en el interior de la ampliación de la cultura letrada en Riode Janeiro, desde mediados del siglo XIX a las décadas inicialesdel siglo XX. Procura indicar las acciones de algunos de lossujetos involucrados en este proceso – autores, libreros, editores,profesores – en el sentido de comprender los significados de lavulgarización del conocimiento histórico a través de los manualesde la enseñanza.Analisar a relação entre o florescimento do mercado editorial e o significativo investimento na publicação de livros didáticos, particularmente dos manuais didáticos de História do Brasil, é o objetivo deste trabalho. Através de fontes variadas, tais como livros didáticos, catálogos e almanaques de editoras, anúncios em periódicos, dentre outras, este estudo busca compreender mudanças e permanências na produção de livros didáticos de história no bojo da ampliação da cultura letrada no Rio de Janeiro, desde meados do século XIX às décadas iniciais do século XX. Procura indicar as ações de alguns dos sujeitos envolvidos nesse processo – autores, livreiros, editores, professores – no sentido de compreender os significados da vulgarização do conhecimento histórico por meio dos manuais do ensino.RBHE2014-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38870Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 223-250Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 223-250Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 223-2502238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38870/pdf_6Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Alexandra Lima da2022-02-22T22:18:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38870Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:32Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The market's meat: textbooks and the flourishing of book trade in the city of Rio de Janeiro
La carne del mercado: libros didácticos y el florecimiento del comercio librero en la ciudad de Rio de Janeiro
A carne do mercado: livros didáticos e o florescimento do comércio livreiro na cidade do Rio de Janeiro
title The market's meat: textbooks and the flourishing of book trade in the city of Rio de Janeiro
spellingShingle The market's meat: textbooks and the flourishing of book trade in the city of Rio de Janeiro
Silva, Alexandra Lima da
Textbooks
publishing market
history of education
historical knowledge
Libros didácticos
mercado editorial
historia de la educación
conocimiento histórico
livros didáticos
mercado editorial
história da educação
conhecimento histórico
Livros didáticos
mercado editorial
title_short The market's meat: textbooks and the flourishing of book trade in the city of Rio de Janeiro
title_full The market's meat: textbooks and the flourishing of book trade in the city of Rio de Janeiro
title_fullStr The market's meat: textbooks and the flourishing of book trade in the city of Rio de Janeiro
title_full_unstemmed The market's meat: textbooks and the flourishing of book trade in the city of Rio de Janeiro
title_sort The market's meat: textbooks and the flourishing of book trade in the city of Rio de Janeiro
author Silva, Alexandra Lima da
author_facet Silva, Alexandra Lima da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Alexandra Lima da
dc.subject.por.fl_str_mv Textbooks
publishing market
history of education
historical knowledge
Libros didácticos
mercado editorial
historia de la educación
conocimiento histórico
livros didáticos
mercado editorial
história da educação
conhecimento histórico
Livros didáticos
mercado editorial
topic Textbooks
publishing market
history of education
historical knowledge
Libros didácticos
mercado editorial
historia de la educación
conocimiento histórico
livros didáticos
mercado editorial
história da educação
conhecimento histórico
Livros didáticos
mercado editorial
description The goal of this work is to analyze the relationship between theflourishing publishing market and the significant investment madein the publication of textbooks, particularly in Brazilian History.Through various sources, such as textbooks, publisher catalogsand almanacs, ads in periodicals, among others, this study seeks tounderstand changes and continuities in the production of historytextbooks in the core of the expansion of literate culture in Rio deJaneiro, from the mid-nineteenth century to the early decades ofthe twentieth century. It aims to show the actions of some of thoseinvolved in this process – authors, booksellers, publishers,teachers – in order to understand the meanings of thepopularization of historical knowledge through school textbooks.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38870
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38870
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38870/pdf_6
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 223-250
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 223-250
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 223-250
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530800058368