Child labor and schooling: international issues and debates in Brazil (1890-1944)
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40733 |
Resumo: | The international debate on the regulation of child labor and the Brazilian debate on the elaboration of labor legislationbetween 1890 (International Labor Conference in Berlin) and 1944 (Philadelphia Declaration) within the context of the expansion of compulsory education, are analyzed. Child labor and compulsory education were intensely discussed due to changes in social relations brought about by the expansion of human and civil rights and due to affective and moral conflicts. Theoretical discussionswere foregrounded on the proposals of Norbert Elias, Viviane Zelizer and others. Laws, international treaties and newspaper articles were investigated for this purpose. |
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Child labor and schooling: international issues and debates in Brazil (1890-1944)Trabajo infantil y escolarización: cuestiones internacionales y el debate nacional (1890-1944)Trabalho infantil e escolarização: questões internacionais e o debate nacional (1890-1944)child laborcompulsory educationhistory of childhoodtrabajo infantilobligatoriedad escolarhistoria de la infanciatrabalho infantilobrigatoriedade escolarhistória da infânciaTrabalho infantil e escolarizaçãoThe international debate on the regulation of child labor and the Brazilian debate on the elaboration of labor legislationbetween 1890 (International Labor Conference in Berlin) and 1944 (Philadelphia Declaration) within the context of the expansion of compulsory education, are analyzed. Child labor and compulsory education were intensely discussed due to changes in social relations brought about by the expansion of human and civil rights and due to affective and moral conflicts. Theoretical discussionswere foregrounded on the proposals of Norbert Elias, Viviane Zelizer and others. Laws, international treaties and newspaper articles were investigated for this purpose.El objetivo de este artículo es analizar, en el contexto de la ampliación de la obligatoriedad escolar, el debate internacional sobre la reglamentación del trabajo infantil y el debate nacional sobre la elaboración de la legislación laboral entre 1890 (Conferencia Internacional del Trabajo en Berlín) y 1944 (Declaración de Filadelfia). Los temas del trabajo infantil y de la obligatoriedad escolar fueron discutidos en medio de muchas tensiones, expresando alteraciones en las relaciones sociales traducidas por la expansión de los derechos humanos y civiles y por la presencia de conflictos afectivos y morales. La discusión teórica se llevó a cabo con base en las proposiciones de Norbert Elias y Viviane Zelizer, entre otros. Como documentos, fueron analizados legislaciones, tratados internacionales y periódicos.O objetivo neste artigo é analisar, no contexto da expansão da obrigatoriedade escolar, o debate internacional sobre a regulamentação do trabalho infantil e o debate nacional sobre a elaboração da legislação trabalhistaentre o período de 1890 (Conferência Internacional do Trabalho em Berlim) e 1944 (Declaração da Filadélfia). Os temas do trabalho infantil e da obrigatoriedade escolar foram discutidos em meio a muitas tensões, expressando alterações nas relações sociais traduzidas pela ampliação dos direitos humanos e civis e pela presença de conflitos afetivos e morais. A discussão teórica desenvolveu-se com base nas proposições de Norbert Elias e Viviane Zelizer, dentre outros. Como documentos, foram analisados legislações, tratados internacionais e jornais.RBHE2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa historicaapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40733Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 272-332Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 272-332Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 272-3322238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40733/pdf_157https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40733/pdf_159https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40733/751375146656Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeiga, Cynthia Greive2022-02-22T22:17:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40733Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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